Kanksje en tråd her inne også?
Uansett - sist gang, på et annet forum, klaget jeg jo ganske mye over den nye Berlin-flyplassen. Liten klage også denne gangen. Landet på terminal 2 med Norwegian, og det var jo som sist. Man starter med å måtte gå ut og opp tre betong-trapper. Så er det litt bort og ned igjen... Prøvde meg et toalett litt utenfor den verste trafikken, men det var helt nedpissa og hadde ikke dopapir... Litt bedre der folk var, tross alt. Men uansett - ikke nødvedigvis noen god reisefølelse å lande der bare Ryanair og Norwegian lander...
... dog rakk jeg S-Bahn-toget jeg hadde tenkt, og det var det god plass. Men det er jo litt lengre å gå fra Terminal 2. En anne ting er at jeg synes kolektiv-systemet til og fra BER er temmelig uoversiktlig og dårlig. Det er lite systematikk i tidene og det er en blanding mellom ulike togtyper og S-Bahn.
Toget i dag gikk direkte fra Alex,, men som opplevd før, litt forsika. Dette er et tog som har siste stopp BER men er et gaske slitent loaltog. Det var helt fullt, delvis masse opptatte seter fordi det ikke var andre steder å gjøre av bagasjen. Tenker de ikke på å sette inn et tog som har litt plass til bagasje? Det var plass til sykler, masse plass, men ingen sykler. Det var ingen ledige steder for meg, så jeg måtte slenge meg delvis oppå sykkelstativene, slik flere andre gjorde.
Ellers mye styr og rot med folk (turister) som enten ikke hadde betalt tilstekkelig eller glemt å validere billetten. Kondkutøren brukte også tid på å kaste ut en sliten fyr som ikke hadde billett og neppe hadde noe på flyplassen å gjøre heller. Mye mas og et par minutters ekstra forsinkelse pga dette, virket det som.
Nuvel. SAS tilbake, noe som betyr at jeg for første gang kunne sjekke den nye terminalen. Mulig det bare var mer, men jeg synes skiltingen var noe dårlig. En av to rulletrapper opp til avgangshallen stod. Innsjekk på automat gikk her greit. Men bagdrop var en annen histore. Ikke som i Norge, med en slik scanner hver enkelt fikser lett selv. Nei, her stod den en fyr og hele greia var automatisk fotografering, slik at lappen måtte plasseres veldig nøyaktig for at det skulle bli riktig. En fyr foran meg hadde en haug med gamle klistremerker og tagger på sin - lite smart - fyren som stod der måtte rive av flere.. .Det hele endte med at jeg brukte lengre tid her enn om jeg hadde gått for manuell innsjekking.... I tillegg fikk man kvittering...
Så var det å komme seg videre til sikkerhetskontroll. Gikk rett frem og dit jeg antok ingangen var. Der var der flere båse merket Berlin Runway. Javel, hvorfor kalle det for Berlin Runway - det var masse av dette. Så viste det seg at dette var en slags faststrack-greier der man måtte betale for å gå gjennom. Forvirrende for mange - for den på midten var stengt, og en 20 meter lengre borte var de en annen ingang, flere prøvde seg der, men fikk beskjed om at det bare var for de som hadde reservert denne løsningen... og da fikk de beskjed om å gå andre veien da kom de til den stengte, som jeg nettopp nevnte, men så var det en smart person som sa at sikkerhetskontrollen, den for vanlige uvaskede, var heeeeeeeelt der borte. . OK!
.. alltid noe å lære for uvante reisende (som meg her). Så var det sikkerhetskontroll og en merkelig fyr som stod der å jaga folk hit og dit. Plutselig kom han på at å si at damene skulle gå den veien og herrene skulle stå. Dvs det gjorde vi, men så sa han at vi skulle gå videre. Jeg skjønte ikke bæret. Hvorfor plutseklig skille kvinner og menn? Par? Dette gjaldt visst bare en håndfull personer, for etterpå ble jo køene blandet igjenn. Puh!
Trangt i selve sikkerhetskontrollen. Og ikke sånn enkle greier som på OSL at det bare er å gå gjennom for sjekking av pip. Her måtte alle stå med hendene ut og sprikende fingre. Dette føles ikke spesielt bra. Selve båndet etter scanningen var veldig kort og det var trangt. Det var ingen plasser til å bære med seg egne kasser, dvs det var noen ledige skranker, men der hang det en fyr med Securitas-folk og drakk brus...
.. og det var ikke lett å se at kassene skulle mates tilbake ved enden av systemet - det korte båndet. Så disse kassene bare hopet seg opp. På toppen av det hele så jeg en fyr på engelsk fikk kjeft og noe sånt som "DET HOLDER IKKE BARE Å SI AT DU SKAL GJØRE DET, DU MÅ GJØRE DET OGSÅ" - det var en som da ikke hadde matet de to kasssene sine på måten som han sikkert ble fortalt, da... Men ærlig talt - man må ha vært der før for å skjønnet at kassene med håndbagasje skal mates inn igjen ved enden av båndet. Det var jo i praksis ingen som gjorde dette - ikke jeg heller, ikke av vond vilje, men fordi jeg ikke skjønte systemet.
Nuvel - irrtasjon over for denne gang. B-delen av terminalen var bra nok. Jeg en filial av Køln-Berlin-restauranten Standige Vertretung, som serverte frokost - tre speilegg, bacon og brød. Det lettet litt på inntrykket.
Ellers var det vel en 75 prosents belegg med DY ned på onsdag og litt mer hos SAS på veg hjem. Det tok 1 time og 20 minutter begge veier. Og setet ved siden av var ledig begge veier. På veg ned en Carlsberg. På vei hjem ingenting.
Uansett - sist gang, på et annet forum, klaget jeg jo ganske mye over den nye Berlin-flyplassen. Liten klage også denne gangen. Landet på terminal 2 med Norwegian, og det var jo som sist. Man starter med å måtte gå ut og opp tre betong-trapper. Så er det litt bort og ned igjen... Prøvde meg et toalett litt utenfor den verste trafikken, men det var helt nedpissa og hadde ikke dopapir... Litt bedre der folk var, tross alt. Men uansett - ikke nødvedigvis noen god reisefølelse å lande der bare Ryanair og Norwegian lander...
... dog rakk jeg S-Bahn-toget jeg hadde tenkt, og det var det god plass. Men det er jo litt lengre å gå fra Terminal 2. En anne ting er at jeg synes kolektiv-systemet til og fra BER er temmelig uoversiktlig og dårlig. Det er lite systematikk i tidene og det er en blanding mellom ulike togtyper og S-Bahn.
Toget i dag gikk direkte fra Alex,, men som opplevd før, litt forsika. Dette er et tog som har siste stopp BER men er et gaske slitent loaltog. Det var helt fullt, delvis masse opptatte seter fordi det ikke var andre steder å gjøre av bagasjen. Tenker de ikke på å sette inn et tog som har litt plass til bagasje? Det var plass til sykler, masse plass, men ingen sykler. Det var ingen ledige steder for meg, så jeg måtte slenge meg delvis oppå sykkelstativene, slik flere andre gjorde.
Ellers mye styr og rot med folk (turister) som enten ikke hadde betalt tilstekkelig eller glemt å validere billetten. Kondkutøren brukte også tid på å kaste ut en sliten fyr som ikke hadde billett og neppe hadde noe på flyplassen å gjøre heller. Mye mas og et par minutters ekstra forsinkelse pga dette, virket det som.
Nuvel. SAS tilbake, noe som betyr at jeg for første gang kunne sjekke den nye terminalen. Mulig det bare var mer, men jeg synes skiltingen var noe dårlig. En av to rulletrapper opp til avgangshallen stod. Innsjekk på automat gikk her greit. Men bagdrop var en annen histore. Ikke som i Norge, med en slik scanner hver enkelt fikser lett selv. Nei, her stod den en fyr og hele greia var automatisk fotografering, slik at lappen måtte plasseres veldig nøyaktig for at det skulle bli riktig. En fyr foran meg hadde en haug med gamle klistremerker og tagger på sin - lite smart - fyren som stod der måtte rive av flere.. .Det hele endte med at jeg brukte lengre tid her enn om jeg hadde gått for manuell innsjekking.... I tillegg fikk man kvittering...
Så var det å komme seg videre til sikkerhetskontroll. Gikk rett frem og dit jeg antok ingangen var. Der var der flere båse merket Berlin Runway. Javel, hvorfor kalle det for Berlin Runway - det var masse av dette. Så viste det seg at dette var en slags faststrack-greier der man måtte betale for å gå gjennom. Forvirrende for mange - for den på midten var stengt, og en 20 meter lengre borte var de en annen ingang, flere prøvde seg der, men fikk beskjed om at det bare var for de som hadde reservert denne løsningen... og da fikk de beskjed om å gå andre veien da kom de til den stengte, som jeg nettopp nevnte, men så var det en smart person som sa at sikkerhetskontrollen, den for vanlige uvaskede, var heeeeeeeelt der borte. . OK!
.. alltid noe å lære for uvante reisende (som meg her). Så var det sikkerhetskontroll og en merkelig fyr som stod der å jaga folk hit og dit. Plutselig kom han på at å si at damene skulle gå den veien og herrene skulle stå. Dvs det gjorde vi, men så sa han at vi skulle gå videre. Jeg skjønte ikke bæret. Hvorfor plutseklig skille kvinner og menn? Par? Dette gjaldt visst bare en håndfull personer, for etterpå ble jo køene blandet igjenn. Puh!
Trangt i selve sikkerhetskontrollen. Og ikke sånn enkle greier som på OSL at det bare er å gå gjennom for sjekking av pip. Her måtte alle stå med hendene ut og sprikende fingre. Dette føles ikke spesielt bra. Selve båndet etter scanningen var veldig kort og det var trangt. Det var ingen plasser til å bære med seg egne kasser, dvs det var noen ledige skranker, men der hang det en fyr med Securitas-folk og drakk brus...
.. og det var ikke lett å se at kassene skulle mates tilbake ved enden av systemet - det korte båndet. Så disse kassene bare hopet seg opp. På toppen av det hele så jeg en fyr på engelsk fikk kjeft og noe sånt som "DET HOLDER IKKE BARE Å SI AT DU SKAL GJØRE DET, DU MÅ GJØRE DET OGSÅ" - det var en som da ikke hadde matet de to kasssene sine på måten som han sikkert ble fortalt, da... Men ærlig talt - man må ha vært der før for å skjønnet at kassene med håndbagasje skal mates inn igjen ved enden av båndet. Det var jo i praksis ingen som gjorde dette - ikke jeg heller, ikke av vond vilje, men fordi jeg ikke skjønte systemet.
Nuvel - irrtasjon over for denne gang. B-delen av terminalen var bra nok. Jeg en filial av Køln-Berlin-restauranten Standige Vertretung, som serverte frokost - tre speilegg, bacon og brød. Det lettet litt på inntrykket.
Ellers var det vel en 75 prosents belegg med DY ned på onsdag og litt mer hos SAS på veg hjem. Det tok 1 time og 20 minutter begge veier. Og setet ved siden av var ledig begge veier. På veg ned en Carlsberg. På vei hjem ingenting.