Omtale av flyreiser

9 Jul 2023
2.629
Kanksje en tråd her inne også?

Uansett - sist gang, på et annet forum, klaget jeg jo ganske mye over den nye Berlin-flyplassen. Liten klage også denne gangen. Landet på terminal 2 med Norwegian, og det var jo som sist. Man starter med å måtte gå ut og opp tre betong-trapper. Så er det litt bort og ned igjen... Prøvde meg et toalett litt utenfor den verste trafikken, men det var helt nedpissa og hadde ikke dopapir... Litt bedre der folk var, tross alt. Men uansett - ikke nødvedigvis noen god reisefølelse å lande der bare Ryanair og Norwegian lander...

... dog rakk jeg S-Bahn-toget jeg hadde tenkt, og det var det god plass. Men det er jo litt lengre å gå fra Terminal 2. En anne ting er at jeg synes kolektiv-systemet til og fra BER er temmelig uoversiktlig og dårlig. Det er lite systematikk i tidene og det er en blanding mellom ulike togtyper og S-Bahn.

Toget i dag gikk direkte fra Alex,, men som opplevd før, litt forsika. Dette er et tog som har siste stopp BER men er et gaske slitent loaltog. Det var helt fullt, delvis masse opptatte seter fordi det ikke var andre steder å gjøre av bagasjen. Tenker de ikke på å sette inn et tog som har litt plass til bagasje? Det var plass til sykler, masse plass, men ingen sykler. Det var ingen ledige steder for meg, så jeg måtte slenge meg delvis oppå sykkelstativene, slik flere andre gjorde.

Ellers mye styr og rot med folk (turister) som enten ikke hadde betalt tilstekkelig eller glemt å validere billetten. Kondkutøren brukte også tid på å kaste ut en sliten fyr som ikke hadde billett og neppe hadde noe på flyplassen å gjøre heller. Mye mas og et par minutters ekstra forsinkelse pga dette, virket det som.

Nuvel. SAS tilbake, noe som betyr at jeg for første gang kunne sjekke den nye terminalen. Mulig det bare var mer, men jeg synes skiltingen var noe dårlig. En av to rulletrapper opp til avgangshallen stod. Innsjekk på automat gikk her greit. Men bagdrop var en annen histore. Ikke som i Norge, med en slik scanner hver enkelt fikser lett selv. Nei, her stod den en fyr og hele greia var automatisk fotografering, slik at lappen måtte plasseres veldig nøyaktig for at det skulle bli riktig. En fyr foran meg hadde en haug med gamle klistremerker og tagger på sin - lite smart - fyren som stod der måtte rive av flere.. .Det hele endte med at jeg brukte lengre tid her enn om jeg hadde gått for manuell innsjekking.... I tillegg fikk man kvittering...

Så var det å komme seg videre til sikkerhetskontroll. Gikk rett frem og dit jeg antok ingangen var. Der var der flere båse merket Berlin Runway. Javel, hvorfor kalle det for Berlin Runway - det var masse av dette. Så viste det seg at dette var en slags faststrack-greier der man måtte betale for å gå gjennom. Forvirrende for mange - for den på midten var stengt, og en 20 meter lengre borte var de en annen ingang, flere prøvde seg der, men fikk beskjed om at det bare var for de som hadde reservert denne løsningen... og da fikk de beskjed om å gå andre veien da kom de til den stengte, som jeg nettopp nevnte, men så var det en smart person som sa at sikkerhetskontrollen, den for vanlige uvaskede, var heeeeeeeelt der borte. . OK!

.. alltid noe å lære for uvante reisende (som meg her). Så var det sikkerhetskontroll og en merkelig fyr som stod der å jaga folk hit og dit. Plutselig kom han på at å si at damene skulle gå den veien og herrene skulle stå. Dvs det gjorde vi, men så sa han at vi skulle gå videre. Jeg skjønte ikke bæret. Hvorfor plutseklig skille kvinner og menn? Par? Dette gjaldt visst bare en håndfull personer, for etterpå ble jo køene blandet igjenn. Puh!

Trangt i selve sikkerhetskontrollen. Og ikke sånn enkle greier som på OSL at det bare er å gå gjennom for sjekking av pip. Her måtte alle stå med hendene ut og sprikende fingre. Dette føles ikke spesielt bra. Selve båndet etter scanningen var veldig kort og det var trangt. Det var ingen plasser til å bære med seg egne kasser, dvs det var noen ledige skranker, men der hang det en fyr med Securitas-folk og drakk brus...

.. og det var ikke lett å se at kassene skulle mates tilbake ved enden av systemet - det korte båndet. Så disse kassene bare hopet seg opp. På toppen av det hele så jeg en fyr på engelsk fikk kjeft og noe sånt som "DET HOLDER IKKE BARE Å SI AT DU SKAL GJØRE DET, DU MÅ GJØRE DET OGSÅ" - det var en som da ikke hadde matet de to kasssene sine på måten som han sikkert ble fortalt, da... Men ærlig talt - man må ha vært der før for å skjønnet at kassene med håndbagasje skal mates inn igjen ved enden av båndet. Det var jo i praksis ingen som gjorde dette - ikke jeg heller, ikke av vond vilje, men fordi jeg ikke skjønte systemet.

Nuvel - irrtasjon over for denne gang. B-delen av terminalen var bra nok. Jeg en filial av Køln-Berlin-restauranten Standige Vertretung, som serverte frokost - tre speilegg, bacon og brød. Det lettet litt på inntrykket.

Ellers var det vel en 75 prosents belegg med DY ned på onsdag og litt mer hos SAS på veg hjem. Det tok 1 time og 20 minutter begge veier. Og setet ved siden av var ledig begge veier. På veg ned en Carlsberg. På vei hjem ingenting.
 
Jeg var på en flyreise i høst. Lenge siden sist.
Kunne glede meg over at der var verre tullinger/rotekopper enn meg!
 
Ingen store klager denne gangen. Faktisk bare moro å reise med Finnair fra Tallinn, via Helsinki og hjem til Oslo.

Tallinn-Helsinki er et hopp med bare 18 minutter i lufta. Ganske kult. Litt trangt og bråkete om bord i ATR-maskinen, men jeg var heldig som hadde ledig sete ved siden av meg.

Hadde ca 1,5 time til neste avgang. Sjekket ikke så forholdene på flyplassen så nøye før vi dro, så holdte oss i den lange "tarmen" med mange gater, så vi kom egentlig ikke inn på den største delen av flyplasen, ser jeg. Men vi fikk oss et glass vin og en pølse der, så greit nok...

Embraer-flighten til Oslo gikk på 1 time og 15 minutter, ca 5 minutter mer enn det pelier å ta Tallinn-Oslo med Norwegian. Koster jo litt mer å fly via, men denne gangen orket vi rett og slett ikke å sitte i Tallinn å vente på eller utenfor jobben til kl 22:35 for å komme oss hjem en fredag.

Det største minuset med Finnair var deres litt merkelige regler for håndbagasje. En knøttliten bag kunne man a med gratis på det som var vår billett, Economy Superlight. Dette kunne dog suppleres med en eksra trillekoffert - som f.eks hos Norgwegian - men, det ekstreme her var at total vekt av disse to, der man betale 100 kroner for den ekstra kofferten, var satt til 8 kg - åtte kilo - en typisk ryggsekk til laptop og en trillekoffert har vel nesten en egenvekt på havlparten...Nuvel. Det gikk bra, selv om jeg nok hadde med godt over 8 kg til sammen.

Det største plusset og den hyggelige lille overraskelsen: Finnair serverer gratis blåbærjuce! Det så jeg ikke før flyvertinna kom med slike kartonger og vann på trilla. Veldig god og smakfull juice - skjønt, det er vel ikke juice etter norske normer - de er eplejuice og vann, og bare 12 prosent blåbær - men det så jo fint og og smakte bra. Det hele kom også med en flott Marimekko-designet liten serviett som var designet for Finnair.

Landing 15 min før tid og altså - god blåbærjuice!

 
Den aller siste flyturen med SAS og Boeing 737 skjedde i dag. SAS går som kjent over til kun Airbus fremover. 737-flåten er solgt/pensjoneres.

Bli med på den aller siste turen, fra Stockholm til Oslo!

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Flynerder der - 95 prosent gutter/menn... :)

Boeing 737 - ja, det er jo de man har har "vokst opp med" i det store og hele. Men jeg må si at Airbus-maskinene er vel så behagelige for passasjerene. Airbus er 15 cm bredere, så teoretisk 2,5 cm bedre plass i bredden per passasjer. Så vidt jeg vet bruker vel noen av flyeslskapene dette til ørlite bredere seter, en det er vel i hovedsak midtgangen det er litt bedre plass i.

Har fått med meg på forum for nerder, der også piloter har diskuert, at 737 i alle fall tidligere hadde noen fordeler ved operasjoner i krevende vær- og føreforhold, som f.eks. i Nord-Norge på vinteren. Detaljene kjenner jeg ikke, men tror det var mer eller mindre samsemthet om at at dette var tilfellet, isolert sett, men at det uansett ikke hadde noen praktisk betydning, fordi A320 naturligvis er mer enn bra nok.
 
Kaos i flytrafikken i går, men heldigvis var ikke AES rammet. Dog - var jo forberedt på følgeforsinkelser. Derfor lykkelig over å se at Norwegian-maskinen var trygt plassert ved gate da jeg oppsøkte C6. Den var meget nedsnødd. Satt og fulgte nøye med på om det likevel kunne dukke opp en forsinkelse, noe det ikke gjorde....

Men om bord og over avgagnstiden 1510 fikk vi beskjed om at det var noen som kom fra andre (forsinkede fly) og disse hadde også bagasje, så ble 20 min forsinka ut fra gate. Og så var det deicing og brøyting. Vi tok derfor av hele 50 minutter etter avgangstid. Det er jo litt smått irriterende når flyet stod der klart - og hvis det baller på seg 30 min her og der, så blir jo det fort noen timer mot slutten av dagen.

Av en eller annen hysterisk grunn oppdaterte Avinor ikke denne flightens forsinkelse før en 15 minutter etter at flyet hadde tatt av, så ventende folk på AES var ikke klar over det før da.

Etter landing skjedde det dog noe bra for min del - den første kofferten på rullebåndet var min.
 
Finnair, er det flyselskapet til finn.no?
(Jeg hadde tenkt å stille dette spm. kl. 03 i natt etter å ha drukket, men lot det være til nå. Syns det er like lurt nå som da.)

Jeg reiste en gang med Finnair via Helsingfprs/Helsinki. Men nå har de vel omrokert slik at rutene som gikk østover når går nordover og over Nordpolenntil Asia?
 
Finnair, er det flyselskapet til finn.no?
(Jeg hadde tenkt å stille dette spm. kl. 03 i natt etter å ha drukket, men lot det være til nå. Syns det er like lurt nå som da.)

Jeg reiste en gang med Finnair via Helsingfprs/Helsinki. Men nå har de vel omrokert slik at rutene som gikk østover når går nordover og over Nordpolenntil Asia?
Jepp siden Russland er stengt for vestlige selskap så blir det sånn. Alt av reiser til Kina osv tar nå en del lenger tid enn før.
 
Jepp siden Russland er stengt for vestlige selskap så blir det sånn. Alt av reiser til Kina osv tar nå en del lenger tid enn før.
Gjelder det direkteruta osl-bkk med Norse også?
Brukte thai airways flere ganger den gang de fløy samme ruta, og de fløy over russland....
 
Gjelder det direkteruta osl-bkk med Norse også?
Brukte thai airways flere ganger den gang de fløy samme ruta, og de fløy over russland....
Ja Norse er jo et norsk selskap. Thailand har vel ikke innført de samme sanksjonene mot Russland, men jeg tror de faktisk på egen vilje unngår å fly over Russland.
 
Norske, Amerikanske og EU selskaper får ikke fly over Russland. Og vice versa.

Men dette gjelder også veldig mange selskaper fra asiatiske land
 
Singapore airlines fauk ikkje over Russland når vi reiste med dei no i vinter. På kartet før avreise var ruta tegna over Russland, men når ein følgte med underveis så flaug dei sør for Russland.
 
Ikke veldig spennende å skildre reise OSL-AES og AES-OSL - den vanlige julreisa. DY på veg opp - flyet stod nedsnødd ved gate, men vi ble likevel vel drøye 30 min forsinka til AES - begrunnelsen var sent innkommende passasjerer/bagasje som skulle være med fra andre fly. Og så tok det tid på deice og litt venting på måking. En forstår jo at det for forplanter seg utover dagen, når 15-flyet presterer å dra på seg en halvtime fra parkert gate. Fullt fly og hard landing registrert - såpass hard at det ble en del hyling... var nok en vindrosse som tok tak der og da....

.. returen med SAS gikk også greit, men registrerer at 1340-flighten fra AES var ca1,5 time sein dagen før jeg reiste og om lag en time sein de to dagene etter. Jeg slapp med en 20 minutters forsinkelse. Fullt fly også her - faktisk fikk jeg tibud på e-post om å stå over og få betalt litt lommerusk for å booke om. Det var uaktuelt for meg denne gangen.

Den dansksnakkende kapteinen sa fra om turbulens før take off, men heldigvis ikke noe de føste minuttene, da jeg misliker turbulens akkurat da. Det ble litt småristing etter 10 min i lufta, men har jo opplevd det samme uten at noen har sagt fra om det på forhånd. Ingen beskjed om fest setebelte i lufa heller.
 
I dag blir det SAS A321LR

Dagen begynte dårlig. Taxisjåføren var 15 minutter forsinket og valgte attpåtil å hakke på meg for at jeg ikke hadde bestilt med enda bedre margin enn vanlig. Smart. For å gjøre det enda bedre så velger altså min lokale flyplass å bare ha en sikkerhetssluse åpen selv om køen er lengre enn lang.

Ble skuffet når jeg innså hvilket fly de bruker på ruten, etter å ha hatt en del long haul flights med Lufthansa og sine 2-2-2 løsninger (enda verre, 2-3-2 på 747-400 rutene) så er jeg generelt lei av dårlige business løsninger.

SAS kjører altså 2-2 og mellomseter som er alene. Billetten ble booket såpass sent at jeg selvsagt ikke fikk sete alene på utreisen.

Som alltid velger jeg midtgang for å slippe å kravle over naboen, og så langt det lar seg gjøre i 2-2-2 løsninger så velger jeg alltid midtgang for at naboen skal slippe å kravle over meg.

Ikke det at jeg ikke er bortskjemt, men det er fette irriterende med 9 timers flight og en nabo som må passere meg for å gå på do.

Fullstendig uaksetabelt med slike business løsninger på nye fly.
 
"Billetten ble booket såpass sent at jeg selvsagt ikke fikk sete alene på utreisen." - alltid kjedelig å måtte dele sete med andre! :) (Har gjort samme feil i en beskrivelse selv... ;-))
 
Det er ganske stor kvalitetsforskjell på throne setene og løsningene med 2 seter…sistnevnte føles mer som økonomi pluss. nå fikk jeg heldigvis ingen nabo, så da blir det nok bra uansett.
 
Oppdatering: Jeg var såpass skuffet over A321 løsningen at jeg booket om returen til mellomlanding i København, bare for å komme meg over på en A350 rute som har 1-2-1 løsningen.
 
Skal til Singapore om en ukes tid. Bare book the cook konseptet, hvor jeg får tilsendt en meny i forkant med forskjellige måltid, er noen mil over det fjaset som de fleste andre selskapene leverer. Gratis wifi, selvsagt, i motsetning til luftwaffe som forventer at man betaler selv på business når man har betalt over 60k for billettene. Det er ikke ofte man gleder seg til en flytur på over 13
timer, men dette blir faen meg koselig.
 
Har bare prøvd Book the Cook på Premium Economy. Fornøyd, men oppdaget utvalget er bedre ut fra Singapore enn til.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp