Hvilken film så du sist?

Jeg tror jeg har forsøkt å se Dune 3-4 ganger og denne helgen klarte jeg endelig å se hele filmen uten å falle ut. Syns filmen var ganske bra, hadde nok vært enda bedre å se den på kino, men får i hvertfall se Dune 2 på kino nå. 7/10.

Jeg merker at apper som tiktok, insagram reels osv har gjort noe med oppmerksomhet spennet mitt. Jeg sliter med å se ferdig filmer, fordi jeg begynner å fikle med mobilen underveis, så går jeg glipp av noe og må spole tilbake. Jævlig irriterende.

Nå har ikke jeg det problemet med min mobil - det er ikke noen slike apper installert på den.

Men det finnes nok av andre ting som distrahere, derfor er filmtitting noe som jeg prøver å ha en del rutiner på.

Ser på kvelden/natten, når alle dagens gjøremål er gjort unna. Pc, mobil osv slås av/legges vekk. Fullstendig mørklegging av stua, bruker en kombinasjon av rullgardiner & mørkleggingsgardiner. Viktig nå i den lyse tiden.

En kald øl.
 
y4Hy9pS0RnB57ApRmbU1sNcJY0F.jpg

Escape from Sobibor (1987) av Jack Gold

"To escape and live. That would be better than revenge."

En mindre gruppe med polske jøder der har blitt plassert over i den notoriske dødsleiren Sobibor, innser at dersom det ikke snart kommer frem en mulig rømningsplan i tide, så vil de ikke være i stand til å ta opp kampen mot fiendens slagkraft. Foruten den daglige frykt for å dele samme skjebne som deres tidligere kjære familie og venner, er det tydelig at mangelen på erfaring, kunnskap og nok vilje til å gjennomføre et dristig fluktforsøk virker totalt nytteløs. Heldigvis ankommer rett mann til rett tid gjennom den russiske soldatfangen Sasha (Rutger Hauer), og han innser kjapt at skal dem ha noe som helst sjanse for å lykkes, så må hele leiren frigjøres på samme tid.

Sterk film eller miniserie der er fullt på høyde med noen av 80-tallets beste krigsdramaer, og byr på mange solide prestasjoner og gufne scener.

Sett 1 gang før, men da gjennom en mye dårligere DVD utgave der trolig også hadde kuttet rikelig og bød på dårlig lyd og bilde. Kjekt med tekst også denne gang, heldigvis ei nordisk versjon som gjør mer rette for seg enn den gamle utgaven.

8,5/10
 
y4Hy9pS0RnB57ApRmbU1sNcJY0F.jpg

Escape from Sobibor (1987) av Jack Gold

"To escape and live. That would be better than revenge."

En mindre gruppe med polske jøder der har blitt plassert over i den notoriske dødsleiren Sobibor, innser at dersom det ikke snart kommer frem en mulig rømningsplan i tide, så vil de ikke være i stand til å ta opp kampen mot fiendens slagkraft. Foruten den daglige frykt for å dele samme skjebne som deres tidligere kjære familie og venner, er det tydelig at mangelen på erfaring, kunnskap og nok vilje til å gjennomføre et dristig fluktforsøk virker totalt nytteløs. Heldigvis ankommer rett mann til rett tid gjennom den russiske soldatfangen Sasha (Rutger Hauer), og han innser kjapt at skal dem ha noe som helst sjanse for å lykkes, så må hele leiren frigjøres på samme tid.

Sterk film eller miniserie der er fullt på høyde med noen av 80-tallets beste krigsdramaer, og byr på mange solide prestasjoner og gufne scener.

Sett 1 gang før, men da gjennom en mye dårligere DVD utgave der trolig også hadde kuttet rikelig og bød på dårlig lyd og bilde. Kjekt med tekst også denne gang, heldigvis ei nordisk versjon som gjør mer rette for seg enn den gamle utgaven.

8,5/10

Den tror jeg jaggu vi så på ungdomsskolen. Sterke saker.
 
Gammel film i dag - over 70 år:

Qkl9NV8.jpeg


Inferno fra 1953


En 3D film fra "gullalderen" for formatet - starten på 50 tallet. Ganske brukbar film i seg selv, spennende å følge hovedrolleinnehaveren slite seg gjennom ørkenen og overkomme problemer underveis.

Men i 3D blir dette noe i en helt spesielt:

NNWNcNd.jpeg


Nesten uvirkelig hvor bra den ser ut - dette så de på lenge før jeg ble født, vanskelig å ta inn. Dybden i ørkenscenene er fantastisk.

Nå hadde formatet mye problemer den gangen - 2 projektorer som måtte synkes osv. Men når det fungerte prikkfritt var det veldig bra.

Det var til og med en "intermission" på denne filmen - enda den er under 1,5 time lang - fordi de måtte bytte ruller og justere inn.

Digitalt på blu ray er det bestandig perfekt. Får bare være takknemlig for at noen ildsjeler fikk filmen over på blu ray - den er allerede oop og er dyr på ebay.
 
y4Hy9pS0RnB57ApRmbU1sNcJY0F.jpg

Escape from Sobibor (1987) av Jack Gold

"To escape and live. That would be better than revenge."

En mindre gruppe med polske jøder der har blitt plassert over i den notoriske dødsleiren Sobibor, innser at dersom det ikke snart kommer frem en mulig rømningsplan i tide, så vil de ikke være i stand til å ta opp kampen mot fiendens slagkraft. Foruten den daglige frykt for å dele samme skjebne som deres tidligere kjære familie og venner, er det tydelig at mangelen på erfaring, kunnskap og nok vilje til å gjennomføre et dristig fluktforsøk virker totalt nytteløs. Heldigvis ankommer rett mann til rett tid gjennom den russiske soldatfangen Sasha (Rutger Hauer), og han innser kjapt at skal dem ha noe som helst sjanse for å lykkes, så må hele leiren frigjøres på samme tid.

Sterk film eller miniserie der er fullt på høyde med noen av 80-tallets beste krigsdramaer, og byr på mange solide prestasjoner og gufne scener.

Sett 1 gang før, men da gjennom en mye dårligere DVD utgave der trolig også hadde kuttet rikelig og bød på dårlig lyd og bilde. Kjekt med tekst også denne gang, heldigvis ei nordisk versjon som gjør mer rette for seg enn den gamle utgaven.

8,5/10
Rutger Hauer, blir ikke mye mer 80-tall enn det.
 
cuF45Re.jpg

Meet the Feebles (1989) av Peter Jackson

"You have a nasty habit of sticking your nose into where it's not wanted!"

Det går hardt for seg bakom scenen under forberedelsene til det berømte Feebles showet. Målet er å gjøre såpass til braksuksess at det kan lokke til seg en rekke investorer fra tv-mediet, og deretter genere mer penger i kassa for den glætte produsenten Bletch. Men veien dit blir en stor prøvelse, ettersom det totale kaos rår bakom alt "glitteret".
I mellomtid blir den sky og forsiktige Roberts første møte med underholdningsbransjen ekstra givende, i det skjønne Lucille ankommer hans vei. Men ikke langt bak lusker den slu og slimete rotta Trevor i hop med fristelser om "prøvespilling" over i sine kunstfilmer. Og som det er ikke alt så balanserer showets fremtid på en ustabil sangstjerne som er på randen av et større sammenbrudd.


Ikke sett på en god stund men alltids en sikker garanti for mye latter og stor underholdning.
Peter Jackson parodierer alt fra Deer Hunter, First Blood, Scarface Full Metal Jacket og selvsagt "låner" en hel haug av The Muppets mange kjente og kjære karakterer, til å lage ei spinnvill og makaber skrekk-komedie av de sjeldne.

Det man får igjen er et mindre lass av urkomiske og uforglemmelige scener, replikker og figurer der leverer til perfeksjon:

Stakkarslige Sid, den vennlige og litt i overkant naive elefanten som har greid glansnummeret å gjøre barn med showets offisielle ludderhøne, og kan i retur vente seg et brutalt rettsoppgjør når ungen gjør seg til kjenne.

Trusesniffende maurslukeren Dennis som elsker å innhalere brukte dameundertøy og sier heller ikke nei til litt ekstra "nesesnop" dersom anledningen skulle by seg.

Den aldrende porno-kua Daisy med de ekstreme jura, der står i fare for å bli byttet ut grunnet stadig dårligere salgstall innen videoformatet.

Harry den superkåte kaninen som høvler over alt som kan høvles på, men hvor den type utskeielser skal snart komme med ei lei bakside i form av noen fæle kjønnssykdommer. Eller så informerer hans fastlege det.

Sebastian den gayale regissøren som ønsker å piffe opp showet med et "lite" ekstranummer bestående av rumper, penishoder og flyvende kondomer på menyen.

Trevor den doplangende og gjennomført ufyselige rotta, som på fritiden også livnærer seg som hallik og pornoregissør. Og det betyr dårlig nytt for følsomme Robert når den slu rotta ser seg ut hans kjære Lucille og hennes lille delikate bakdel som den kommende attraksjon innad voksenfilmindustrien.

Heidi showets big main attraction og sangfugl, der også er et overemosjonelt mat vrak som trøstespiser i smug.

Den sleske produsenten Bletch der foruten å være romantisk involvert med musikalens stjerneflodhest Heidi, også bedriver en hel del tvilsomme bedrifter på si.

Cedric den brautende skotske bølla med et realt talent for å svinge rikelig fra seg med sin kjøttdekorerte golfkølle.

Knivkaster, Vietnamveteran, dop misbruker og nervevraket Winyards som til stadig kjemper en umulig kamp mot indre demoner og avhengighet.

Den flyvende møkkasprederen av ei tabloidparasitt The Eye som mesker seg rikelig i avføring og andre menneskers tragedie.

Et vaskeekte Peter Jackson mesterverk uten tvil, fullt på høyde med Ringenes Herre og Braindead.

10/10
Ikke sett. Du har det med å dra fram filmer som er litt glemt. Men jeg var på en dobbel visning av Bad Taste/ Braindead på Rockefellers filmklubb en gang på 90 tallet. Og det ble nok en dose for mye rett og slett. Orket ikke sitte gjennom alt. Hadde nok noen øl innabords også skal sies. Ville nok klart meg en time maks med den type humor. Derimot ser jeg absolutt de rent visuelle ( og klippingen) kvalitetene som gjorde at Jackson fikk LOTR jobb gigget. Hadde Heavenly Creatures ( 1994) ganske høyt på bobler listen min for 90 tallet. Noe elsk for den? Der bruker Jackson talentet sitt til noe mer karakterutvikling, og ikke bare tenker visuell guf.
 
Starte å se Aliens i kveld - den nye 4k/Atmos versjonen - der har de virkelig dratt for mye i spakene. Ansikter ser skikkelig wax/soap ut. Minner meg om tidlige dvd og blu ray filmer.

Det er mer detaljer i omgivelser og setting - lyden er også bra - men ble hele tiden satt ut av at det så "rart" ut. Endte med å slå av - ser nok heller den gamle blu ray versjonen - mindre oppløsning, men kan ikke huske jeg hadde noen problemer med hvordan den så ut.

Veldig merkelig når The Abyss så fantastisk ut - Aliens er ikke i nærheten.

Skjønner ikke hvordan Cameron kan ha godkjent noe slikt.
 
Starte å se Aliens i kveld - den nye 4k/Atmos versjonen - der har de virkelig dratt for mye i spakene. Ansikter ser skikkelig wax/soap ut. Minner meg om tidlige dvd og blu ray filmer.

Det er mer detaljer i omgivelser og setting - lyden er også bra - men ble hele tiden satt ut av at det så "rart" ut. Endte med å slå av - ser nok heller den gamle blu ray versjonen - mindre oppløsning, men kan ikke huske jeg hadde noen problemer med hvordan den så ut.

Veldig merkelig når The Abyss så fantastisk ut - Aliens er ikke i nærheten.

Skjønner ikke hvordan Cameron kan ha godkjent noe slikt.
Er det den såkalte «såpe opera looken» som setter inn? Cameron filmer jo sine Avatar filmer med kameraer som opptar 60 eller 48 fps ( bilder i sekundet) og da får man jo dette som resultat. Det som er fint og som også gjelder blockbustere på 80 tallet, er at de har beholdt noe av det kornete film ( fotokjemisk) utrykket og det gir en lang mer organisk opplevelse for min egen del i alle fall. Aliens ( 1986) har jo mye mørke scener, mye røyk og blått lys og den slags. Mye svarttoner. Kan godt tenke meg at dette ikke ser veldig cool ut i 4K.
 
Hvilken film så jeg sist ? I helgen Gudfaren 1 og 2. Det er sikkert 15 år siden jeg så disse filmene. Produsert i 1972 og 1974, men fortsatt knakende gode filmer.
 
Er det den såkalte «såpe opera looken» som setter inn? Cameron filmer jo sine Avatar filmer med kameraer som opptar 60 eller 48 fps ( bilder i sekundet) og da får man jo dette som resultat. Det som er fint og som også gjelder blockbustere på 80 tallet, er at de har beholdt noe av det kornete film ( fotokjemisk) utrykket og det gir en lang mer organisk opplevelse for min egen del i alle fall. Aliens ( 1986) har jo mye mørke scener, mye røyk og blått lys og den slags. Mye svarttoner. Kan godt tenke meg at dette ikke ser veldig cool ut i 4K.

Akkurat det med høyere bildefrekvens har jeg ikke noe i mot.

Dette er mer AI fiksing av originalfilmen - uten kvalitetssikring etterpå. Særlig ansikter mister struktur - og ser helt feil ut - veldig unaturlig. Samtidig gir det et hint av halo rundt objekter - slik man husker det fra tidlige dvd & blu ray utgaver som egentlig ikke hadde høyere oppløsning - men man tilførte for mye kontrast/skarphet for å imitere dette - husker ikke uttrykket som brukes.

Du har et poeng med grain - det er noe som er endret der også - men det betyr ikke så mye.

Positivt er at den nye utgaven gir mer detaljer i bakgrunnen. Men det er liksom ikke så viktig. Det skal være mørkt og skittent i Alien filmene.

Slik det fremstår for meg, så er skanningen av negativene til The Abyss av mye bedre kvalitet enn Aliens. Men det er merkelig - siden begge utgis nå. Skulle tro de fikk samme behandling.
 
Terminal Velocity (1994)

MV5BNjJiZWE3MTItZjFjNi00NDYwLWIzNmQtZjc2NzA4MzdiN2Y4XkEyXkFqcGdeQXVyMTUzMDUzNTI3._V1_FMjpg_UX1000_.jpg



I rollene: Charlie Sheen, Nastassja Kinski, James Gandolfini, og Christopher McDonald blant andre Regi: Deran Sarafian

Sjekket ut denne siden en podcast jeg følger har en episode om den We Hate Movies)
Nå er ikke jeg så veldig stor fan av skuespilleren Charlie Sheen, kanskje med unntak av Hot Shots-filmene. Og i denne er han en fallskjerm-instruktør som tar på seg oppdrag som stripper(?) Veldig rar åpning på filmen. Han får besøk av en ung og blond dame (Kinski) i hangaren og hun vil lære å hoppe i fallskjerm.
Det er noen stunts som imponerer her men tonen i filmen er en blanding av film noir/humor og ren action. Dette fungerer dårlig synes jeg. I podcast-episoden nevner de at Nicolas Cage sa nei til hovedrollen. Om han hadde spilt så hadde det fungert bedre tror jeg. Det er artig nok at Gandolfini dukker opp i filmen men han er vel også feilcasta.
Jeg bryr meg lite om Sheens karakter og siste scenen er totalt bortkastet og noe som ligner veldig på Hot Shots (uten at det passer inn med resten av filmen) Nei det var skuffende saker.

En svak 5/10 og jeg må fortsette å lete etter filmperler
 
Har lest litt på nett nå om 4k utgaven av Aliens - det er mange som opplever det samme som meg. Og klarer ikke å se på den nye 4k utgaven. Leser også at en del synes True Lies er verre !! - da blir det ikke noe 4k kjøp av den.

Jeg ser på 106" lerret og det er stort - dobbelt så stort i overflate som en 75" tv. Antagelig ville man ikke reagert så mye hvis man ser på en mindre skjerm.

Dette fører til et litt merkelig dilemma - for de som har gått over til digital filmsamling - hvis du likte din digitale 1080p utgave på f.eks. Apple - så blir den nå erstattet av den nye 4k utgaven. Og det er ingen mulighet for å se 1080p utgaven lenger. Du får handle en blu ray utgave... 😄
 
Nok klaging... 😄

I stedet for Aliens - ble det The Fury fra 1978 i går

xkmV05Q.jpeg


Brian de Palma som regissør - jeg liker mange av filmene hans - med Dressed to Kill og The Untouchables som største favoritter.

Det er noe med stemning han er flink til å formidle - humor & spenning som fungerer. Også er det bestandig noen stilige sekvenser i hans filmer - litt hans signatur.

Veldig kult med Kirk Douglas i hovedrollen - for en stage presence den mannen har.

Overnaturlig tema i filmen - som passer meg perfekt. Jeg satt å tenkte litt på hvordan en slik film ville funket ny i dag... antagelig dårlig. Men i 1978 - lenge før internett kom og ting som eksorsisme, synske evner, telekinesis osv - var langt unna noe som var motbevist.... 😄 Uri Geller var til og med en kjendis på tv.

Et veldig hyggelig gjensyn - topp underholdning for meg.
 
Gammel film i dag - over 70 år:

Qkl9NV8.jpeg


Inferno fra 1953
Stilig poster, og nokså dristig for sin tid vil jeg tro. Gubben gjør seg klar til å settet inn støtet på dama, oppå publikum i 3D. Kan undre på hva de mange sleazy 42nd Street pornofilmene ville ha gjort med ei slik setting/poster i 3D format.
Digitalt på blu ray er det bestandig perfekt. Får bare være takknemlig for at noen ildsjeler fikk filmen over på blu ray - den er allerede oop og er dyr på ebay.
Aldri hørt om filmen før, men ja, det er mye eldre utgivelser der forsvinner raskt og blir deretter brutalt overprisa på Ebay og lignende. Synd, for mye en ikke en gang er klar over er utgitt og når en så gjør det, da er dem plutselig Out of Production og stivprisa til tusen. MGM kjørte mye på den slags når monsterfilmene fra 50-tallet ble utgitt på DVD utover 00-tallet.
 
80s godgutt? Michael Ironside says hi.
Bill Paxton var slettes ingen dårlig kameleon på 80-tallet, da med alltids et småsleskt og morderisk flir på lur.
Skulle ønske hans punkfigur i Terminator ankom noe senere, for åpenbart at Paxton (eller sminkøren) hadde gått hardt inn for å fremheve krigsmalingen (bilhjulmerkene) og attpåtil fremhevet mellomrommet av fortenna hans.
5zj8Oz7.jpg
XAQ3cFp.jpg
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp