Generelle nyheter om bil

Håper det blir bedre når de begynner å designe ordentlige elbiler helt fra bunnen av. Vet noen gjør det, men fremdeles er det mange modeller der de bare putter en elmotor i karosseriet til en fossilbil, og det merkes. Gleder meg også til «barnesykdommene» rettes opp i. :)

De "ordentlige" elbilene som er konstruert fra grunnen er nesten alle høyhus. Det er mulig at det er det alle kundene vil ha.
Da det var mengder av bilmodeller å velge mellom i Norge var det lett å finne biler som ikke var over 150 cm høye.

Jeg kommer aldri til kjøpe en SUV eller noe som kan ligne på en SUV. Selv biler som VW ID.4 er alt for høy og diger.
 
Ingen hadde visst nevnt at MG ikke har firehjulstrekk når man rygger.....sånn går det når man kjøper Kinabil

Diskuteres på Volvo EX30 forumene nå om den har samme løsning, noe mange påstår. Kollegaen min som har bestilt er dypt bekymret nå. Noen som vet?

Trodde Volvo og Polestar brukte hyllevare fra Bosch som drivlinjer.
 
Diskuteres på Volvo EX30 forumene nå om den har samme løsning, noe mange påstår. Kollegaen min som har bestilt er dypt bekymret nå. Noen som vet?

Trodde Volvo og Polestar brukte hyllevare fra Bosch som drivlinjer.
Dersom EX30 har samme svakhet så burde det stå beskrevet i Volvo sitt informasjonsmateriell. Hvis ikke kommer de til å få problemer...

Svakheten i kina-bilen MG Marvel står beskrevet i brosjyren deres:
1716130521846.jpeg
 
Svakheten i kina-bilen MG Marvel står beskrevet i brosjyren deres:
1716130521846.jpeg
Jeg tipper en ganske stor andel av norske bileiere ikke har lest hele brosjyre for bilen sin. Og særlig gjelder det bruktbilkjøpere.

Og særlig i kategorien liten billig elbil er det nok mange som ikke setter seg så godt inn i alle tekniske finesser og deres svakheter.
 
I mangel på bedre tråd, og bil er definitivt involvert. Selfie i en blodpøl etter ulykke er rimelig spesoelt, og deprimerende mtp hvor sterkt grep SOME har over livene våre. Det her må bli parodiert.
 
Diskuteres på Volvo EX30 forumene nå om den har samme løsning, noe mange påstår. Kollegaen min som har bestilt er dypt bekymret nå. Noen som vet?

Trodde Volvo og Polestar brukte hyllevare fra Bosch som drivlinjer.
Tviler at Volvo har samme, tullete billig-løsning. De har tross alt nordiske røtter, selv om det må anses som et vaskeekte kinamerke i disse dager.

Hadde en PS en gang i tiden, og da var det Siemens-motorer med permanent AWD (også når man rygget...). Aner ikke hva de bruker i disse dager, var snakk om at de skulle utvikle egne motorer. Kommer neppe til å ha en Kina-bil igjen, men jeg er villig til å sette en god slump penger på at EX30 og motsvarende PS(?) ikke har 2WD ved rygging.
 
De "ordentlige" elbilene som er konstruert fra grunnen er nesten alle høyhus. Det er mulig at det er det alle kundene vil ha.
Da det var mengder av bilmodeller å velge mellom i Norge var det lett å finne biler som ikke var over 150 cm høye.

Jeg kommer aldri til kjøpe en SUV eller noe som kan ligne på en SUV. Selv biler som VW ID.4 er alt for høy og diger.

Dette er jo som du er inne på en markedssak. De designer det som til enhver tid selger. Men moter endres og plutselig er man tilbake under 150cm. Nordmenn med hytte i huttiheita og dårlig vei er neppe den gruppa bilselskapene er mest opptatt av.
 
Tviler at Volvo har samme, tullete billig-løsning. De har tross alt nordiske røtter, selv om det må anses som et vaskeekte kinamerke i disse dager.

Hadde en PS en gang i tiden, og da var det Siemens-motorer med permanent AWD (også når man rygget...). Aner ikke hva de bruker i disse dager, var snakk om at de skulle utvikle egne motorer. Kommer neppe til å ha en Kina-bil igjen, men jeg er villig til å sette en god slump penger på at EX30 og motsvarende PS(?) ikke har 2WD ved rygging.
Volvo har ikke samme løsning har min kollega fått bekreftet fra selger. Siemens var det ja, og trolig en variant av denne som blir brukt i dag også.
 
De "ordentlige" elbilene som er konstruert fra grunnen er nesten alle høyhus. Det er mulig at det er det alle kundene vil ha.
Da det var mengder av bilmodeller å velge mellom i Norge var det lett å finne biler som ikke var over 150 cm høye.

Jeg kommer aldri til kjøpe en SUV eller noe som kan ligne på en SUV. Selv biler som VW ID.4 er alt for høy og diger.
Selv synes jeg det ervanskelig å finne elbiler med nok bakkeklaring. Min dieselbil har 24 cm, men kunne gjerne vært høyere.

Testet elbilvelgeren for en stund siden og elbilen med best bakkeklaring var da Jaguar ipace med 19 cm om jeg ikke husker helt feil.

Mulig Ford nå er bedre, men neppe godt nok. Og alle elbiler har jo dyreste og skjøreste komponent plassert på det mest utsatte stedet, så det kan bli ekstremt dyrt å hekte seg ned en stubbe eller stein.
 
Selv synes jeg det ervanskelig å finne elbiler med nok bakkeklaring. Min dieselbil har 24 cm, men kunne gjerne vært høyere.

Testet elbilvelgeren for en stund siden og elbilen med best bakkeklaring var da Jaguar ipace med 19 cm om jeg ikke husker helt feil.

Mulig Ford nå er bedre, men neppe godt nok. Og alle elbiler har jo dyreste og skjøreste komponent plassert på det mest utsatte stedet, så det kan bli ekstremt dyrt å hekte seg ned en stubbe eller stein.
Det er en grunn til at det finnes noe som heter traktor, og de er fine å bruke i terreng hvor det er mye stein og stubber.

Ellers har Ford F-150 Lightning elbil en bakkeklaring på 226 mm, og de skriver dette om hva som er under bilen.

"Understellet er forsterket med metallplater for å beskytte batteri og motor i tøft terreng. Batterikassen er vanntett og beskyttet av et støtabsorberende materiale."
 
Også kostelig at Elbilforeningens Bu på TV2 just nu sier at salget av el-lastebiler vil skyte fart.
Ja 'floppen' har mange navn.

(Kunne altså gjerne hatt elbil selv, men sliter med å finne en modell jeg liker godt nok i normale prisklasser.)
 
Det er en grunn til at det finnes noe som heter traktor, og de er fine å bruke i terreng hvor det er mye stein og stubber.

Ellers har Ford F-150 Lightning elbil en bakkeklaring på 226 mm, og de skriver dette om hva som er under bilen.

"Understellet er forsterket med metallplater for å beskytte batteri og motor i tøft terreng. Batterikassen er vanntett og beskyttet av et støtabsorberende materiale."
Joda, traktor er fint i terrenget og elbil fungerer på vei, men jeg ønsker å ha et kjøretøy som dekker begge disse områdene på en god måtte uten å koste en formue, og den oppgaven klarer altså diesel-pickupen min fint, og derfor ser jeg ikke noen grunn til å bytte den ut med en elbil som koster mye mer og dekker transportbehovet mitt mye dårligere.

Når man feks en helg skal kjøre 6-700 km (mye av det på motorvei) med to personer og mye bagasje og trekke med seg en henger på 2,5 tonn og skal passere et sted hvor en stein i hjulsporet eliminerer elbiler og andre lave biler så blir det ganske håpløst å skulle kjøre traktor på en sånn langtur. Samtidig så blir det litt vrient å ta med seg en traktor + 1,5 tonn stokker etter elbilen. Det ville dessuten blitt mange ladestopp med en slik ekvipasje så vi ville ikke fått tid til å gjøre det vi egentlig er der for.

Så konklusjonen er at man kan bruke elbil, men man må bruke store ressurser på andrre ting samtidig og man får ikke gjort jobben. Derfor foretrekker jeg biler som klarer oppgavene på en god måte, enten det er å frakte meg og matpakka på en asfaltert vei til jobben eller det er å trekke en 2,5 tonns henger opp et jorde og gjennom sleip søle og over en stein for deretter å kjøre de siste 300 kilometerne med samme lasset på asfaltert vei.

Vi hadde med flere biler på turen, hvorav også en forhjulsdrevet lavere bil trakk henger. Den fikk en lettere henger og det var 3 ulike etapper den helgen der den ikke kunne brukes og jeg måtte overta da det kreves enten firehjulstrekk eller bakkeklaring eller begge deler. En av etappene var til og med bare vei, men noe av veien var grusvei med bratt motbakke og løsgrus på toppen.

Konklusjonen er at det er mange som sier jeg kunne klart meg fint med elbil, men det er enda ingen som har klart å fortelle meg hvilken elbil de snakker om og kommet med et forslag til en som faktisk klarer oppgavene.

Metallplater under Forden kan nok hjelpe noe, men flate metallplater har dessverre liten stivhet og får man en bulk nedenfra så skades gjerne batteriet likevel og det bir dyrt. Metallplater kan hjelpe mot tilfeller der man kjører på noe småtteri som ligger i veibanen oog dunker oppi. Også kan det berolige kunder som da kan tro den tåler alt, men det er fortsatt ei skjør og dyr batteripakke som ligger der.

Jeg har forøvrig selv metallplater under bilen min. De beskytter fremme under motor og er innfestet melllom rammevangene så det blir et kort strekke mellom de solide festene (i motsetning ei batteripakke som skal ha nesten full bilbredde). Den har også noen bøyer som hjelper til for økt bøyestyrke. Og det som er ovenfor tåler mye i utgangspunktet og er ikke så ekstremt dyrt hvis det får seg en smell. Er allered litt bulking i metallplata, men det går fint. Kjørte på kanten av noen hjulspor da jeg skulle koble på en et tonn tung henger (tom henger) og skled nedi hjulsporene igjen så jeg dunket nedpå, og der var det ikke snø, men hard is. Hadde det vært med elbil så hadde det nok blitt dyrt. De er både tyngre og har mindre bakkeklaring (hardere smell) og de tåler mindre.
 
Porsche lanserte i dag sin facelift på 911 (992.1), og det var litt spenning hvor hybrid modellen ville komme. Det ble GTS versjonen som blir hybrid i denne runden. Motorvolumet er opp fra 3,0 til 3,6 liter, og de vanlige turboene er borte. Det sitter en elektrisk turbo på motoren, og så en synkronmotor i PDK-kassen. Mer info med diverse bilder i artikkelen.

 
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Nyhet og nyhet, men.

MKBHD bedømmer Lucid Air Sapphire til å være verdens beste sedan. Punktum.

Når jeg ser videoen, så må jeg jo innrømme jeg begynner å sikle litegrann, jeg også.

Men hvordan er livet med Lucid i Norge?
På kartet på nettsidene deres ser jeg at de har ett showroom på Karl Johan, og ett servicested i Bærum (på et verksted som i alle fall utad ser ganske generisk ut, ikke Lucid-spesifikt). That's it. Hvor godt stilt er man om man har fått en mandagsbil? Jeg husker jo alle problemene med å få tak i verkstedstimer og bildeler til Tesla i starten, og da var Tesla mye mer solid plantet i Norge enn Lucid er nå.
Hva med forbindelsene til Saudi-Arabia? Har det vært noen kontroverser der, eller er det rent økonomisk?

Noen andre som har gjort seg opp noen tanker om Lucid?
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp