Funn på finn.no

Jøss, er du av de som er opptatt av slikt. Det må jeg si overrasker. :)
Bor også i et fylke som gjenoppstår, men jeg forstår ikke hvorfor vi skal bruker penger på slikt tull.
Når jeg søkte på biler tilgjengelige i mitt fylke før 2024, så endte jeg jo opp med alternativer nesten 100 mil unna hvor jeg bor. Så det var greit å få redusert det litt inn.

Men for oss som bor i distriktet så er det også greit å unngå at du får en sentral plass som er for dominerende i et fylke med store avstander. Og Tromsø var definitivt en sånn plass. De har flere innbyggere alene enn det hele Finnmark har. Hadde Tromsø vært en plass på halvparten av størrelsen, så hadde det kanskje vært mer balansert når det kommer til de forskjellige sine interesser.
 
Jøss, er du av de som er opptatt av slikt. Det må jeg si overrasker. :)
Bor også i et fylke som gjenoppstår, men jeg forstår ikke hvorfor vi skal bruker penger på slikt tull.
Er man opptatr av fylke, så er man voksen!

Mandag, kontortid, kaffe og fylkessnakk! Gjerne litt om kommune også: Jeg likte kommunene slik de var før.
 
Er man opptatr av fylke, så er man voksen!

Mandag, kontortid, kaffe og fylkessnakk! Gjerne litt om kommune også: Jeg likte kommunene slik de var før.
Det er vel et fåtall av folket som har noe forhold til fylkeskommunen. Kommunen derimot, er det mange som må forholde seg til.
 
Det er vel et fåtall av folket som har noe forhold til fylkeskommunen. Kommunen derimot, er det mange som må forholde seg til.
Videregående skole samt en del veier er jo på fylket. Men ja, det er ikke hver dag jeg tenker på fylke!
 
De fineste funnene på finn nå, det er at en del gamle fylker har dukket opp igjen.

På finn bolig er det nesten motsatt. For ganske mange år siden ble bydeler i Oslo slått sammen til 15, men finn.no har fortsatt delt opp i 26 bydeler.

Som høyremann fra Oslo er jeg selvsagt for sammenslåing av både fylker og kommuner. Men jeg reiser mye rundt i Norge og fotograferer og mappene mine er fortsatt delt opp i Hordaland og Sogn og Fjordane. Det blir alt for mange bilder i en mappe om jeg skulle flyttet alt til Vestland.
 
På andre deler av Finn har man jo kunnet søke på kommuner, og deler av kommuner. F.eks på Bolig er Asker delt opp i "Gamle Asker", samt Røyken og Hurum. Selv om det er lenge siden de ble slått sammen.
 
På andre deler av Finn har man jo kunnet søke på kommuner, og deler av kommuner. F.eks på Bolig er Asker delt opp i "Gamle Asker", samt Røyken og Hurum. Selv om det er lenge siden de ble slått sammen.

Nå som Viken er tvangsoppløst så vil jo de som bor i Røyken havne i Akershus mens de egentlig var i Buskerud.
Hurum var vel i Vestfold, eller var også det Buskerud?
 
Nå som Viken er tvangsoppløst så vil jo de som bor i Røyken havne i Akershus mens de egentlig var i Buskerud.
Hurum var vel i Vestfold, eller var også det Buskerud?
Hurum var Buskerud, nå Akershus. Svelvik var Vestfold en gang, nå er det Buskerud 😅
 
Ja, Asker "overtok" Hurumlandet, og dermed begge kommunene Røyken og Hurum. Itillegg gikk de gamle Opplandskommunene Jevnaker og Lunner over til Viken, når Innlandet ble opprettet. Slik at disse også havnet i Akershus. Som dermed har blitt 4 kommuner og ca 46.000 innbyggere større enn før den heller mislykkede fylkesreformen.

Og dermed grenser ikke lenger Oslo til Oppland/Innlandet, som blant annet den nordlige halvdelen av Nordmarka lå i.
 
Ja, Asker "overtok" Hurumlandet, og dermed begge kommunene Røyken og Hurum. Itillegg gikk de gamle Opplandskommunene Jevnaker og Lunner over til Viken, når Innlandet ble opprettet. Slik at disse også havnet i Akershus. Som dermed har blitt 4 kommuner og ca 46.000 innbyggere større enn før den heller mislykkede fylkesreformen.

Og dermed grenser ikke lenger Oslo til Oppland/Innlandet, som blant annet den nordlige halvdelen av Nordmarka lå i.

Akershus med 46.000 nye innbyggere må vel snart få en ekstra representant på tinget. 46.000 er jo nesten like mange som bor i hele Finnmark.
 
Akershus med 46.000 nye innbyggere må vel snart få en ekstra representant på tinget. 46.000 er jo nesten like mange som bor i hele Finnmark.

Det oppdateres vært 8. år, neste gang før valget i 2029. Derimot ble det ble justert før valget i 2021. Så det er alt implementert. Akerhus valgkrets, økte da med 2 til 19, mens Oppland og Buskerud gikk ned med 1 hver. Akerhus økte jo også arealet litt.

 
Hurum var Buskerud, nå Akershus. Svelvik var Vestfold en gang, nå er det Buskerud 😅
De som driver med feks statistikk må jo få mye ekstraarbeid når de feks sammenligner utviklingen i antall trafikkskadde i Buskerud fra år til år og fylket varierer i størrelse fra år til år så ting ikke blir sammenlignbart.

Og skal de sammenligne samme geografiske område ulike år så må de gå inn i hvert tilfelle og finne uthvilken kommune det skjedde i så det kan kategoriseres inne dagens fylkesgrenser.
 
Reint bortsett fra at store fylker er dumt fordi makta havner langt unna uten å ta hensyn til oss ute på landet og fellesfunksjoner blir langt unna så synes jeg ikke det har så mye å si hvordan fylkesoppdelinga er. Det som irriterer mest er at det skal brukes store ressurser på å forandre noe som fungerte fint og skape mye forvirring og surr. Selv har jeg de siste 4 årene bodd i 4 ulike fylker, selv om jeg har bodd samme sted alle disse årene.

På sommerferie snakket jeg på telefon med en høyremann om dermed er tilhenger av sammenslåing. For å demonstrere litt hvor plundrete sammenslåingen er fortalte jeg at nå er jeg i Telemark og Vestfold, det er dobbelt så tungvint å si sammenlignet med før, og jeg har nare sagt halvparten så presis hvor jeg faktisk er på denne ferieturen.
 
Når jeg søkte på biler tilgjengelige i mitt fylke før 2024, så endte jeg jo opp med alternativer nesten 100 mil unna hvor jeg bor. Så det var greit å få redusert det litt inn.
Hvis finn vet hvor du er så kan du vel definere en radius på feks 500 km (luftlinje i Finnmark sier ofte ikke så mye om kjørestrekning riktignok) du ønsker treff fra for å unngå treff langt unna. Å sette grensa akkurat på fylkesgrensa fra en annen tid får man nok ikke til.

Jeg har hvertfall brukt den funksjonen på finn, men da på andre kategorier enn bil.

Folk som aldri har vært nordpå skjønner ofte ikke helt hvilke avstander det er i Finnmark. Jeg har selv brukt rutefly for å komme meg hjemmefra til skolen. Og da er det snakk og allmennfag på videregående, hvor jeg valgte den skolen som har greiest reisevei hjemmefra.

Her sørpå hvor jeg bor nå er det 15-20 min med bil til nærmeste skole med samme tilbud. Også er det vel samme tilbud ca like langt i motsatt retning siden mange her velger samme linja på skole i den retningen.
 
Folk som aldri har vært nordpå skjønner ofte ikke helt hvilke avstander det er i Finnmark. Jeg har selv brukt rutefly for å komme meg hjemmefra til skolen. Og da er det snakk og allmennfag på videregående, hvor jeg valgte den skolen som har greiest reisevei hjemmefra.
Ja, det er veldig mange som ikke skjønner det eller skjønner hvilke utfordringer det er med å bo det er å bo med slike avstander, både innad fylket, men også til resten av Norge og omverden. Og Finnmark er lang i fra det eneste fylke/distrikt som har sine mer lokale behov. For stort sett alle fylker og kommuner har slike behov, inkl. Oslo. Derfor trenger vi folkevalgte som har litt lokal tilhørighet som er med på å planlegge og bestemme om hvordan disse behovene blir best møtt, og ikke mer sentralisering med person som har liten eller null kjennskap som skal avgjøre dette.

Men selvsagt, noe sentralisering kommer man jo ikke utenom.
 
Hvis finn vet hvor du er så kan du vel definere en radius på feks 500 km (luftlinje i Finnmark sier ofte ikke så mye om kjørestrekning riktignok) du ønsker treff fra for å unngå treff langt unna. Å sette grensa akkurat på fylkesgrensa fra en annen tid får man nok ikke til.

Jeg har hvertfall brukt den funksjonen på finn, men da på andre kategorier enn bil.

Folk som aldri har vært nordpå skjønner ofte ikke helt hvilke avstander det er i Finnmark. Jeg har selv brukt rutefly for å komme meg hjemmefra til skolen. Og da er det snakk og allmennfag på videregående, hvor jeg valgte den skolen som har greiest reisevei hjemmefra.

Her sørpå hvor jeg bor nå er det 15-20 min med bil til nærmeste skole med samme tilbud. Også er det vel samme tilbud ca like langt i motsatt retning siden mange her velger samme linja på skole i den retningen.
Problemet med Finnmark er at det bor halvparten så mange mennesker der som i Groruddalen. Og det på et areal som er større enn Danmark. Da er det ikke enkelt å ha et tilbud om offentlige tjenester i nærheten av alle.
 
Problemet med Finnmark er at det bor halvparten så mange mennesker der som i Groruddalen. Og det på et areal som er større enn Danmark. Da er det ikke enkelt å ha et tilbud om offentlige tjenester i nærheten av alle.
Ja. Og det gjør at vi er avhengig av en god infrastruktur, og da spesielt et godt kortbanenett.
 
Ja. Og det gjør at vi er avhengig av en god infrastruktur, og da spesielt et godt kortbanenett.
Litt OT, men det blir spennende å se hva det blir til med kortbanenettet. Det er jo både snakk om subsidier/finansiering samt at dagens flytype Q-100 er sluttprodusert og begynner å dra på årene.
 
Litt OT, men det blir spennende å se hva det blir til med kortbanenettet. Det er jo både snakk om subsidier/finansiering samt at dagens flytype Q-100 er sluttprodusert og begynner å dra på årene.
Det blir vel elektrifisering her også. Tross alt, Norge har jo stor suksess med å elektrifisere kollektivtransporten. Så jeg forventer at flyene som blir kjøpt inn vil tåle å operere i temperaturer helt ned i 20 varmegrader og kan tåle vind opp mot frisk bris.
 
Litt OT, men det blir spennende å se hva det blir til med kortbanenettet. Det er jo både snakk om subsidier/finansiering samt at dagens flytype Q-100 er sluttprodusert og begynner å dra på årene.
Snakk om? Det meste av kortbanenettet er subsidiert, både flyplass og flyrute.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp