Hvilke eksotiske biler har du sett i dag?

Eller jeg kunne ha valgt en vanlig varebil. Litt avhengig av merke og modell så kunne jeg fått 170hk, 1300kg + 2500kg last, 4m x 1,6m x 1,5m lasterom (eller 5 europaller), samt firehjulstrekk. Nå er selvfølgelig din D-Max (den nye HR-V) med sperre bak bedre i terrenget enn en vanlig varebil med firehjulstrekk, men til seriøs offroadkjøring duger ikke en standard pickup, heller.
Varebiler er også vurdert, men har ikke funnet noen som passer bedre enn pickupen til mitt bruk.

Kassebiler har jo god plass, men dårligere fremkommelighet som regel. Et krav er også at bilen skal komme inn i garasjen, det begrenser høyden til ca 2 meter.

Landcruiser og lignendecer også vurdert og er en praktisk biltype. Men med priser som ligger 100 - 200.000 kr over min bil uten at det blir noen store fordeler er det ikke verdt.

Det handler ikke om at jeg ikke har råd til LC, for jeg kunne kjøpt både pickupen og en ny LC, uten å ta opp lån eller selge hverken hus, hytte, båter eller andre ting.

Og angående offroadegenskaper så er det dom med de andre egenskapene jeg ønsker, det handler ikke om å ha det mest ekstreme, men om å ha den gylne middelvei som. Dekker mine transportbehov. Når jeg kommer meg ut i skauen å ubrøytede veier med mye snø og alle de andre stedene jeg skal så holder det egentlig. Og jeg kommer meg frem mye bedre enn gjennomsnittet.
 
Varebiler er også vurdert, men har ikke funnet noen som passer bedre enn pickupen til mitt bruk.

Kassebiler har jo god plass, men dårligere fremkommelighet som regel. Et krav er også at bilen skal komme inn i garasjen, det begrenser høyden til ca 2 meter.

Landcruiser og lignendecer også vurdert og er en praktisk biltype. Men med priser som ligger 100 - 200.000 kr over min bil uten at det blir noen store fordeler er det ikke verdt.

Det handler ikke om at jeg ikke har råd til LC, for jeg kunne kjøpt både pickupen og en ny LC, uten å ta opp lån eller selge hverken hus, hytte, båter eller andre ting.

Og angående offroadegenskaper så er det dom med de andre egenskapene jeg ønsker, det handler ikke om å ha det mest ekstreme, men om å ha den gylne middelvei som. Dekker mine transportbehov. Når jeg kommer meg ut i skauen å ubrøytede veier med mye snø og alle de andre stedene jeg skal så holder det egentlig. Og jeg kommer meg frem mye bedre enn gjennomsnittet.
'Posten skal frem' heter det visst fortsatt noen steder. Men Pickup skal enda mer frem.

Pickup 4WD hadde nok kanskje klart seg på stygge snølagte iskneiker der jeg måtte gi tapt og be om hjelp.
Er der VINSJ på denne pickupen?
I så måte: Om man står fast og mangler sted å feste vaieren: Hva med å ha med påle-borr og borre seg et hull og sette nedi påle, feste vinsjvaieren og dra seg ut?
 
Jeg har tatt for meg å følge litt med på pickuper med smått plan de siste dagene:

Tendensene er utvilsomt at det lille planet er en beleielig grunn/unnskyldning for å ha desto større/grommere henger og campingvogn.
Folk ser nok med på hengerfestet enn på planet.
'Riktige' D-Max er nok smågromme for de interesserte.
For å holde oss til trådens tema, så har det nå kommet dithen at jeg synes en ny, todørs pickup nesten er eksotisk.

I dag så jeg en todørs D-Max og jeg må si at det er noe med proposjonene på disse midsize pickupene fra Japan som for meg blir helt feil i firedørsutgave. Jeg synes todørsutgavene med kort kupé også ser litt rare ut. Todørs med forlenget kupé synes jeg er ganske fine og er det jeg ville hatt. Hvis jeg skulle hatt en midsize pickup, vel å merke.

Noen av de amerikanske fullsize pickupene med dobbeltkabin og tilsvarende forlenget plan har også ok proposjoner. Men aldri med tvillinghjul bak. Aldri.

Jeg så også en svært attråverdig Lada Niva (fra 80-tallet, før SUV ble oppfunnet) som jeg også liker proposjonene på, så lenge den er uten forhøyet tak (med forhøyet tak er den forferdelig). Og en ganske strøken Fiat 600 av ukjent årgang. Ingen ekslusive, italienske sportsbiler eller ombygde 911 i dag.
 
Og setter man etterhvert inn bakseter er det jo kjekt om det går an å sitte i dem.
Gratis omregistrering til personbil etter ti år er et forståelig argument. Jeg har også sett Peugeot Partner 4x4 (som Posten hadde en del av for noen år siden) med bakseter.

Folk har forskjellige behov og det er helt greit, men jeg må fortsatt si at når man kjøper en dobbeltkabiner med planlokk eller topp, så kunne man like gjerne kjøpt en Landcruiser, Pajero eller lignende. Du har argumenter som rasjonaliserer ditt kjøp og hvis du er fornøyd med valget du har gjort, så er ingenting bedre enn det.
 
For å holde oss til trådens tema, så har det nå kommet dithen at jeg synes en ny, todørs pickup nesten er eksotisk.

I dag så jeg en todørs D-Max og jeg må si at det er noe med proposjonene på disse midsize pickupene fra Japan som for meg blir helt feil i firedørsutgave. Jeg synes todørsutgavene med kort kupé også ser litt rare ut. Todørs med forlenget kupé synes jeg er ganske fine og er det jeg ville hatt. Hvis jeg skulle hatt en midsize pickup, vel å merke.

Noen av de amerikanske fullsize pickupene med dobbeltkabin og tilsvarende forlenget plan har også ok proposjoner. Men aldri med tvillinghjul bak. Aldri.

Jeg så også en svært attråverdig Lada Niva (fra 80-tallet, før SUV ble oppfunnet) som jeg også liker proposjonene på, så lenge den er uten forhøyet tak (med forhøyet tak er den forferdelig). Og en ganske strøken Fiat 600 av ukjent årgang. Ingen ekslusive, italienske sportsbiler eller ombygde 911 i dag.
Hvilke amerikanske liker du?
Og regner du med da kun de 3 Detroit eller også Toyota, Nissan og Rivian?
 
Hvilke amerikanske liker du?
Og regner du med da kun de 3 Detroit eller også Toyota, Nissan og Rivian?
Jeg må tilstå at jeg har tilnærmet null interesse for amerikanske pickuper, så jeg har ingen anelse om merke og modell, annet enn at jeg antar det dreier seg om 15-20 år gamle F150 og Silverado. Det er noe med forholdet mellom lengden på kupéen og lengden på planet som ser riktig ut. Extended cab og extra extended bed ser forferdelig ut, faktisk enda verre enn firedørs japsepickup. Men jeg har en svakhet for stepsides.
 
Jeg må tilstå at jeg har tilnærmet null interesse for amerikanske pickuper, så jeg har ingen anelse om merke og modell, annet enn at jeg antar det dreier seg om 15-20 år gamle F150 og Silverado. Det er noe med forholdet mellom lengden på kupéen og lengden på planet som ser riktig ut. Extended cab og extra extended bed ser forferdelig ut, faktisk enda verre enn firedørs japsepickup. Men jeg har en svakhet for stepsides.
Håper du mener de elbetjente stig-railsene som dukker ned og opp!

Forøvrig er nye RAM rådyre i statene, og i Norge er prisene komiske/hysteriske.
 
Jeg vet at en SRT-10 hadde noen særdeles raske rundetider i en episode av Autofil.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Rundetdene til denne pickupen var samme som Ford Focus RS (1:49), har Ribba en kommentar til det?

Og Tommy Rustad sa pick-up-en var blant topp 5 han hadde kjørt på bane.

Jeg la merke til at de ved 3:18 var veldig godt fornøyd med at SRT-10 hadde 6 trinns manuell kasse, forøvrig er det det jeg har i min pick-up også. Men jeg må vel innrømme at jeg har litt færre hestekrefter.
 
Jeg må tilstå at jeg har tilnærmet null interesse for amerikanske pickuper, så jeg har ingen anelse om merke og modell, annet enn at jeg antar det dreier seg om 15-20 år gamle F150 og Silverado. Det er noe med forholdet mellom lengden på kupéen og lengden på planet som ser riktig ut. Extended cab og extra extended bed ser forferdelig ut, faktisk enda verre enn firedørs japsepickup. Men jeg har en svakhet for stepsides.
Jeg har kjørt litt med Ford F-150 Lariat fra 2003 med 5,4 liter 264 hk, men det var ikke stepside. Denne hadde det man vel kan kalle nød-baksete av det litt korte slaget, men er registrert for 5 personer. Ser det er litt mindrenyttelast og litt mindre tillatt hengervekt på denne enn på min pick-up.

Stepside kan nok være litt nyttig på biler med trange skjermer. Men selv har jeg så romslige skjermer at når jeg skal gå oppi planet fra siden (feks når jeg har rygget inn mot vegg) så bruker jeg bare bakhjulet som stigtrinn. Men for dem som ikke klarer å ta et 75 cm høyt steg så greit kan det sikkert være nyttig med et steg på siden. Og det er jo fra gammelt av en enklere måte å byggge et lasteplan, de bare brukte rette plater og laget en knekk øverst for å øke volumet litt og samtidig avstive sideveggene noe, så da ble det en grei og poduksjonsvennlig kombinasjon.
Men man får mer lastevolum med vanlig lasteplan.
Ha forresten stigtrinn på pick-up-en min, men bruker dem kun hvis jeg skal børste snø av taket. Er mest nyttig når eldre personer skal inn og ut av bilen og synes det er litt høyt over bakken.

En jeg kjenner fortalte at han hadde svingt inn på en parkeringsplass i USA med sin Silverado og fått beskjed om at der kunne han ikke parkere, for den parkeringsplassen var kun for doctors. Men det var jo det han var og han jobbet der, det var bare litt uvanlig at leger velger å kjøpe en slik bil.
 
'Posten skal frem' heter det visst fortsatt noen steder. Men Pickup skal enda mer frem.

Pickup 4WD hadde nok kanskje klart seg på stygge snølagte iskneiker der jeg måtte gi tapt og be om hjelp.
Er der VINSJ på denne pickupen?
I så måte: Om man står fast og mangler sted å feste vaieren: Hva med å ha med påle-borr og borre seg et hull og sette nedi påle, feste vinsjvaieren og dra seg ut?
Det er som regel brøytet der Posten skal frem, mens det ikke ble brøytet i vinter der jeg hentet ved (inntil det ble stopp pga at jeg hadde ryddet unna nok småtrær til at løypemaskinføreren fant ut han ville kjøre samme veien som meg og an lett blir upopulær hvis man kjører istykker skiløyper (sett med øynene til dem som ikke vet hvem som har ryddet vei så den kan kjøre der etter snøfall for første gang på mange år).

Snø på is kan være litt skummelt da det ikke hjelper hvor godt feste dekka har mot underlaget da det er snøens friksjon mot isen (nesten ingen friksjon) som teller. Men gode kjettinger som går gjennom snøen kan være nyttige, men de er dessverre dyre i slike dimensjoner, så jeg har kun de gamle som er litt små og evt må festes med litt tau i tillegg.

Vinsj er det sånn halvveis kan man vel si. Har jo sånn løs vinsj som man kan feste på hengerfestet eller festes til en stropp som hukes fast i den tykke stålbøylen foran (ca 15mm i diameter). Men sånt blir jo litt løst og sjanglete. Har en vinsj til og tenkte å sveise til så den kan monteres på ei plate som igjen monteres i noen passende hull tilsvarende de som er til slepefestet på motsatt side (kun satt inn slepebøyle på ene siden på norske biler, andre siden er ledig). Når man har sveiseapparat så må man jo bruke det litt innimellom.

Angående vinsjfeste så er det mest aktuelt å få bruk for vinsjen i skogen og der er det mange trær som kan brukes som anker.
Angående påler så har de den svakheten at de er kun festet på undersiden av vinsjvaieren ås de kan lett vippes over og løsne om det ikek er veldig fast underlag de settes ned i. Mangler man godt feste er det ofte bedre å grave ned noe. I militæret lærte vi om hvordan man best kan grave ned stokker for god forankring (eller banke ned mange og legge en bak for å fordele trykket. Dette var da snakk om lastebiler på litt over 10 tonn. Fikk i militæret kun en gang bruk for å vinsje løs fastkjørt lastebil (stod i ei myr med frontlyktene usynlig under myra etter at instruktøren hadde kjørt den fast), brukte da en tilsvarende lastebil som forankring og da denne skled så ble den festet til et tre, da viste det seg at vinsjen på 7 tonn ble for svak og det ble brukt dobbelt trekk (kasteblokk), men da ble støtfangeren bøyd og så løsnet en vinsjvaier fra trommelen og siden det da ble litt lite tid igjen til å foreta berging selv så ble det 6-hjulsdrevet bergingsbil til slutt.

Skal man vinsje og det bare er sand kan man feks grave et hull og sette reservehjulet i det så siden peker mot bilen og stroppe nærmest mulig midten av hjulet. Fyll igjen hullet. Husk å grave spor for tauet så det ligger nede og ikke drar hjulet opp.

Ellers er jo andre kjøretøy fint vinsjfeste, og litt bedre blir det hvis de først spinner seg ned litt så de sitter med hjula nedi groper.

Ellers kan man ofte komme seg ut av det meste med litt kreativitet om man har med det rette utstyyret. Spant meg ned i sand en gang jeg hadde båt på henger og bare skulle teste om jeg kunne dra henger og båt opp ei kneik etter å ha rygget ned. Tok av båten (400 kg) og koblet fra hengeren (180 kg, men hullene under bilhjula var likevel for dype til at jeg kom opp. Men kom meg løs ved å jekke opp bilen og fylle hullene med sand og legge planker under hvert hjul. Med planker under 3 eller 4 hjul så kunne jeg komme igang nok til at jeg fikk bevegelse og kunne kjøre avsted til tryggere grunn. For å komme vekk derfra etter båtturen parkerte jeg litt lenger unna så båthengeren var 5 meter fra vannkanten og vinsjet båten over sanda. Vaieren til vinsjen røyk, men jeg hadde med meg reservevinsj. Så hvis man bare har med nok av det riktige utstyret så kommer man seg alltids løs. Der var det ganske langt til nærmeste tre eller lignende faste punkt, men rimelig mye sand overalt så jeg kunne alltids ha gravd hull til forankring om jeg hadde vært nødt til å vinsje løs bilen.

Men ved normal fastkjøring så holder det stort sett å slepe hvis man har annen bil tilgjengelig i nærheten. Og jeg har selv tauet løs ganske mange biler. Har vel tauet 6 biler hittil med den bilen jeg har hatt under et år, men hvertfall en var motorstopp og en kom ikke opp en bakke med henger og resten var vel fastkjørte på ulike vis om jeg ikke husker helt feil.

Nå har jeg ikke slept løs noen siden søndag, men det var en båt som var sjøsatt i ei elv og hadde drevet litt inn til siden og så kom en person ombord i denne båten så den ble litt tyngre og da greide han ikke dytte den ut med båtshake så sa jeg at han bare skulle ta tak i baugen min så skulle jeg dra ham ut og løs, så da ble det slik.
 
Folk har forskjellige behov og det er helt greit, men jeg må fortsatt si at når man kjøper en dobbeltkabiner med planlokk eller topp, så kunne man like gjerne kjøpt en Landcruiser, Pajero eller lignende. Du har argumenter som rasjonaliserer ditt kjøp og hvis du er fornøyd med valget du har gjort, så er ingenting bedre enn det.
Jeg vurderte planlokk eller topp, men kom frem ti lat det koster mye og vil veldig ofte være iveien, samtidig som jeg har ganske mye tørr og innelåst plass inni kupeen. Du nevner man like gjerne kunne kjøpt LC eller Pajero, men de er ganske mye dyrere.

Men fint at du ser at man kan ha ulike behov og ser at den løsningen jeg har valgt er en god løsning for meg da det dekker mitt transportbehov på en god måte. å kjøpe en bil basert på hva som dekker andres transportbehov og tolkninger av hva de synes er finest ser jeg ikke helt nytten av. Jeg kjøpte bil for meg selv, ikke for alle andre, og valgte også en spesifikasjon som er sjelden og som ville gitt et ekstra stort verditap om jeg skulle solgt bilen som nesten ny, men det bryr jeg meg ikke om, for som jeg sa til selgeren så betaler vel huggeren det samme uansett hvilken kombinasjon jeg har valgt. Og selger man en ti år gammel bil så blir det jo ikke så store forskjellen i kroner selv om det nok kan bli noe i prosent. Og i mellomtiden så har jeg en bil jeg er godt fornøyd med og som innen bilen er 10 år sparer meg for 60.000 kr i dieselutgifter og 25.000 kr i innkjøpspris. Og når jeg kanksje skal selge bilen så tror jeg ikke prisforskjellen er så stor på de to girkassene.
 
Stepside kan nok være litt nyttig på biler med trange skjermer. Men selv har jeg så romslige skjermer at når jeg skal gå oppi planet fra siden (feks når jeg har rygget inn mot vegg) så bruker jeg bare bakhjulet som stigtrinn. Men for dem som ikke klarer å ta et 75 cm høyt steg så greit kan det sikkert være nyttig med et steg på siden.
Jeg liker stepside (og da helst de gamle) kun pga det estetiske.

Jeg visste ikke at du hadde så små hjul på D-Maxen. 33-tommere bør være et absolutt minimum for en 4x4. :p
Har en vinsj til og tenkte å sveise til så den kan monteres på ei plate som igjen monteres i noen passende hull tilsvarende de som er til slepefestet på motsatt side (kun satt inn slepebøyle på ene siden på norske biler, andre siden er ledig). Når man har sveiseapparat så må man jo bruke det litt innimellom.
TÜV-godkjenning kan også være kjekt å ha hvis man skal ha fastmontert vinsj.
 
Eide en Renault Fuego en gang på tidlig 90 tall. Og dette var første og antakelig siste gang jeg skriver noe i et bilforum.
 
Og jeg kjørte en på midten av 80-tallet. Mener å huske at den kom opp i omtrent 200.
En kjapp en jævel, og artig å kjøre. Byttet den mot en Honda Prelude med skinnende metallic lakk, som jeg solgte til halve prisen etter et par år. Kjøpte så en Dodge Ram Charger for 100 000 som jeg etter et halvt år byttet til en Pajero, som jeg til slutt solgte for 20 000.

Som det sikkert kommer frem, så har jeg ikke peiling på biler.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp