Varebiler er også vurdert, men har ikke funnet noen som passer bedre enn pickupen til mitt bruk.Eller jeg kunne ha valgt en vanlig varebil. Litt avhengig av merke og modell så kunne jeg fått 170hk, 1300kg + 2500kg last, 4m x 1,6m x 1,5m lasterom (eller 5 europaller), samt firehjulstrekk. Nå er selvfølgelig din D-Max (den nye HR-V) med sperre bak bedre i terrenget enn en vanlig varebil med firehjulstrekk, men til seriøs offroadkjøring duger ikke en standard pickup, heller.
Kassebiler har jo god plass, men dårligere fremkommelighet som regel. Et krav er også at bilen skal komme inn i garasjen, det begrenser høyden til ca 2 meter.
Landcruiser og lignendecer også vurdert og er en praktisk biltype. Men med priser som ligger 100 - 200.000 kr over min bil uten at det blir noen store fordeler er det ikke verdt.
Det handler ikke om at jeg ikke har råd til LC, for jeg kunne kjøpt både pickupen og en ny LC, uten å ta opp lån eller selge hverken hus, hytte, båter eller andre ting.
Og angående offroadegenskaper så er det dom med de andre egenskapene jeg ønsker, det handler ikke om å ha det mest ekstreme, men om å ha den gylne middelvei som. Dekker mine transportbehov. Når jeg kommer meg ut i skauen å ubrøytede veier med mye snø og alle de andre stedene jeg skal så holder det egentlig. Og jeg kommer meg frem mye bedre enn gjennomsnittet.