Giro d'Italia 2024

12 Jul 2023
3.570
Da er det bare 5 dager unna årets første Grand Tour. Og vi må vel nesten ha en tråd for dette, siden det tross alt er en Grand Tour. Giroen er jo mitt personlige favorittritt, men akkurat i år kjenner jeg at forhåpningene ikke er de helt store. Løypeprofilen er nokså kjedelig, slik den egentlig har vært mye av de siste årene, og ikke minst sammenlignet med tidligere versjoner. Det virker som at RCS har gått for en strategi som skal skape små tidsdifferanser og derfor vil utelate de virkelig store etappene med bakker som Mortirolo, Finestre, Stelvio, osv., plassert på en slik måte at det sprenger feltet i fillebiter langt fra mål. I tillegg er jo ikke feltet det helt store, selv om man har noen interessante aspekter. Mer om det under.

Først noen interessante linker:
Offisiell hjemmeside
Procyclingstats sin side om rittet.
Cyclingnews sin side om rittet.

Rytterne:
Den virkelig store beholdningen i dettet rittet er jo Tadej Pogacar. Jeg er usikker på om at jeg har sett større favoritt i en Grand Tour i de 25 årene jeg har fulgt sykkel, selv ikke i Lance Armstrong-perioden i Tour de France. Favorittstemplet forsterkes ytterligere av at han er den eneste av de "fire store" GT-rytterne som er på plass, og enda mer utrolig at omtrent ingen av de som normalt sett kan regnes som de nest beste heller er på plass. Muligens er Pog eneste blant de 10-12 presumptivt beste GT-rytterne på startlista.

Den nest største favoritten er nok australske Ben O'Connor. 4.plass i Touren fra 2021, og har noen relativt solide prestasjoner gjennom denne våren blant annet i TA og Tour of the Alps. Videre har vi vår egen Tobias Foss som også virker å være i bedre form enn siden 9.plassen sammenlagt i 2021 (bortsett fra VM-seieren på tempo). Foss viste også ganske god for i Tour of the Alps før han sprakk helt på den tøffeste fjelletappen. Spørsmålet er om han kan holde hele veien her. Det kommer iallfall to veldig tøffe fjelletapper den siste uken som kan bli for mye for ham. I tillegg sykler Foss på lag med to andre sterke sammenlagtryttere i Geraint Thomas og Thymen Arensman. Jeg vil nesten anta at en av disse er tiltenkt en kapteinsrolle.

Den mest interessante GT-rytteren utenom disse er kanskje det belgiske stortalentet Cian Uijtebroeks. Enda en av disse nye generasjonen GT-ryttere som presterer top notch allerede i en alder av rundt 20 med 8.plass i fjorårets Vuelta. Siden den gang har han byttet lag da Roglic tok turne til Bora, mens Cian dro motsatt vei til Jumbo. Han kan fort være en klar pallkandidat i årets ritt. Bortsett fra disse er GC-feltet av rimelig blandet kvalitet. Veteranene Romain Bardet, Nairo Quintana og Damiano Caruso er alle på startlisten og er nok kanskje pallkandidater og iallfall topp 5-kandidater. I tillegg kan vi ta med briten Hugh Carthy og irske Eddie Dunbar. Samt også en av de større italienske prospektene på flere år, katteskyteren Antonio Tiberi. Med disse skal vi nok ha dekket de fleste av de navnene som kan hevde seg sammenlagt i årets ritt.

Utover sammenlagtrytterne er det faktisk noen interessante navn. Den mest interessante i form av Wout van Aert mangler dessverre. Men noen andre er også på plass. Sannsynligvis 4 av verdens 5-6 beste sprintere i form av Jonathan Milan og Olav Kooij, Tim Merlier og Fabio Jakobsen. Det bør derfor bli noen temmelig interessante dueller i massespurtene. Videre har vi supertemporytter Fabio Ganna på plass. Det skal bli svært interessant å se om han prøver noe utenom tempoetappene. Og når det gjelder bruddetapper kan vi nevne typer som Biriam Girmay, Andrea Bagioli og Christophe Laporte. Særlig på de småkuperte etappene vil nok disse bemerke seg.

Løypa:
Jeg har i innledningen grunngitt hvorfor jeg ikke er spesielt fornøyd med løypa. Særskilt er det ingen bruk av de mange flotte komboene av klatringer som finnes i Italia, og egentlig ikke har sin like verken i Frankrike eller Spania. At komboen Finestre-Sestriere eller Mortirolo-Aprica har vært brukt siden 2015 er jo egentlig en skam. I tillegg har jo Italia en nesten ubegrenset mulighet av småkuperte etapper med korte bratte bakker eller medium fjelletapper. Disse utnyttes også i svært liten grad.

Men det betyr jo ikke at det ikke bra elementer. Vi har jo en åpning som medfører at Pog fort kan være i ledelsen fra start til slutt. 1.etappe går i fjellene rundt Torino med en avslutning som ikke er ulik Il Lombardia. Holdes feltet noenlunde samlet skal man ikke se bort i fra at Pog dunker til og vinner allerede første etapper. Deretter avsluttes andre etappe oppe ved basilikaen ved Oropa, en nesten 12 km lang motbakkeavslutning. Så er det noen lettere etapper før 6.etappe går delvis gjennom gruspartiene i Toscana. Men den er kanskje ikke tøff nok til å skille noe særlig slik som f.eks den legendariske etappen til Montalcino i 2010. Deretter følger en 40 km lang tempoetappe på etappe 7 før det er en skikkelig motbakkeavslutning igjen på 8.etappe, nesten 15 km a 7 % til Prati di Tivo.

Etter hviledagen er det en ny motbakkeavslutning til Bocca della Selva, ikke den aller tøffeste, og differansene trenger derfor ikke å bli så store. På 12.etappe er det en relativt interessant bakkeetappe og på 14.etappe er den ny tempo, denne gang ca. 31 km lang. Så kommer siste etappe før andre hviledag, og det er kanskje kongeetappen. En 222 km lang fjelletappe over blant annet Mortirolo (feil vei), Passo di Foscagno før de avslutter på en skistasjon over Livigno, på hele 2382 meter. Her kan man knekke dersom man ikke tåler høyde godt nok.

Etter siste hviledag går de nesten rett inn i Stelvio, men dessverre altfor langt fra mål. Deretter er det en laaaaaaaang flat strekning før de avslutter med en stigning til opp og litt over Val Gardena med en siste knekker på 2 km og 11,8 %. Deretter en ny hard fjelletappe som avsluttes med to ganger opp Passo del Brocon, rundt 12,5 km a 6,5 %. Så en lettere etappe før en medium fjelletappe til Sappada. Denne er dessverre ikke like godt designet som den Simon Yates vant for noen år siden, og vil nok bli en perfekt bruddetappe. Så kommer siste avgjørende etappe med to ganger opp en av de brattere veiene til Monte Grappa, 14 km a 8 %, før de stuper ned mot avslutningen i Bassano del Grappa.

1.etappe: Venaria Reale - Torino, 136 km
2.etappe: San Fransisco al Campo - Santuario di Oropa, 161 km
3.etappe: Novara - Fossano, 166 km
4.etappe: Acqui Terme - Andora, 190 km
5.etappe: Genova - Lucca, 178 km
6.etappe: Viaregio - Rapolano Terme, 180 km
7.etappe: Foligno - Perugia, 41 km tempo
8.etappe: Spoleto - Prati di Tivo, 152 km
9.etappe: Avezzano - Napoli, 214 km
10.etappe: Pompei - Bocca della Selva, 142 km
11.etappe: Foiano di Val Fortore - Francavilla al Mare, 207 km
12.etappe: Martinsicuro - Fano, 193 km
13.etappe: Riccone - Cento, 179 km
14.etappe: Castiglione delle Stiviere - Desenzano del Garda, 30 km tempo
15.etappe: Manerba del Garda - Livigno (Mottolino), 222 km
16.etappe: Livigno - Santa Cristina Val Gardena (Monte Pana), 202 km
17.etappe: Selva di Val Gardena - Passo Brocon, 159 km
18.etappe: Fiera di Primiero - Padova, 178 km
19.etappe: Mortegliano - Sappada, 157 km
20.etappe: Alpago - Bassano del Grappa, 184 km
21.etappe: Roma - Roma, 125 km
 
Glimrende trådstart!

Jeg skal prøve å få med meg så mange etapper som mulig - flott at Tobias er med - håper han er i god form.
 
Nydelig trådstart. Enig at løypen på papiret ikke er så inspirerende som vi så får noen år siden, mulig de ikke ønsker for høye pass nær sentralalpene pga faren for snø ved nedbør og kansellreringer/endringer. Dette er jo det negative med start tidlig i mai. Men skal se så mye som mulig, er ikke noen jeg heier spesielt på men jeg blir veldig overrasket hvis noen i det hele tatt kan utfordre Pog. Tobias F kan overraske men har mer tru på noen enkeltettapper en totalen,også fordi jeg er usikker på hans rolle her. Mye er avhengig av G sin form.
 
Nydelig trådstart. Enig at løypen på papiret ikke er så inspirerende som vi så får noen år siden, mulig de ikke ønsker for høye pass nær sentralalpene pga faren for snø ved nedbør og kansellreringer/endringer. Dette er jo det negative med start tidlig i mai.
De skal jo uansett over Stelvio, bare veldig tidlig på en etappe. Det overrasker meg at RCS i så liten grad bruker type Mortirolo, Finestre, Stelvio og sekundært Gavia, Fedaia og Giau på strategiske steder på etappene. Alle disse utenom Mortirolo ligger jo også plassert rett ved noen av Italias største skisteder. I tillegg har jo Italia et enormt potensial for skikkelig gode medium fjelletapper, ofte med mulighet for målgang i en stor eller mellomstor by. Dette utnyttes i altfor liten grad.
 
Ponte de Legno er jo ikke langt fra Mortirolo og er en passe stor by og alpinanlegg også. Var startby for par år siden og mener det har vært målby også. Er jo her Gavia eller Passon Tonale starter. Syklet Trans-alp mtb for mange år siden og da syklet vi en variant av Mortirolo med målgang Ponte de Legno på den ene etappen. Syklet 3-400 hm forbi toppen av passet og ned til Ponte de Legno vi stier og grusveier. Nydelig område, men husker best at 30-40 stk ble fråstjålet syklene sine i Ponte de Legno. Heldigvis ikke vi. Dette var de årene hvor mtb gikk fra 26 tommer til 29 tommer hjul, og det var sistnevnte som bandittene vil ha og som vi konservative nordmenn da enda ikke hadde skaffet oss.
 
Ponte de Legno er jo ikke langt fra Mortirolo og er en passe stor by og alpinanlegg også. Var startby for par år siden og mener det har vært målby også. Er jo her Gavia eller Passon Tonale starter. Syklet Trans-alp mtb for mange år siden og da syklet vi en variant av Mortirolo med målgang Ponte de Legno på den ene etappen. Syklet 3-400 hm forbi toppen av passet og ned til Ponte de Legno vi stier og grusveier. Nydelig område, men husker best at 30-40 stk ble fråstjålet syklene sine i Ponte de Legno. Heldigvis ikke vi. Dette var de årene hvor mtb gikk fra 26 tommer til 29 tommer hjul, og det var sistnevnte som bandittene vil ha og som vi konservative nordmenn da enda ikke hadde skaffet oss.
Ponte di Legno var målby i Giroen i 2019. For øvrig også siste gang Mortiolo ble syklet "riktig" vei etter 2015. Både i år samt i 2022 og 2017 ble det syklet feil vei. Synd og skam!
 
Pogacar vant ikke første etappe?? :oops:
Meget overraskende at noen klarte å henge på Pog opp den siste bakken der, men ikke så overraskende at Narvaez tok spurten når han først klarte det. Ecuadorianeren er en habil spurter, og fikk jo også opptrekket av Pog.

Nå er det motbakkeavslutning i morgen. Klarer Pog å ta et sted over halvminuttet der, så kan vi jo konkludere med at det skal uhell til for at han ikke vinner dette sammenlagt.
 
Håper Tobias Foss er fri til å teste litt i bakken.

Jerven fra Vingrom - herlig kallenavn!
 
Takker!

Ser at ingen fortsatt har vunnet Giro og Tour siden Pantani i 1998, men det er vel kanskje ikke så mangecsom har prøvd heller.
 
Sist redigert:
Som forventet en overlegen Pog, men hadde nesten tro han skulle dra fra enda litt mer. Jeg er imponert og egentlig litt overrasket over at Geraint Thomas fortsatt ser ut til å holde nivået. Ellers er det moro at det igjen er med en tysker høyt oppe i slike ritt i form av Lipowitz. Videre er O'Connor dagens store taper, sammen med Bahrain. Hadde trodd at en av deres to italienere skulle være den beste fra Italia i dag og ikke Fortunato.
 
Rotete spurt i dag med flere lag som bommet på togene. Veldig jevnt til slutt, trodde Milan hadde det, men Merlier kom fort på slutten.
Jeg likte siste 5 km. Regner med at arrangøren valgte brei vei og en siste liten knekker slik at det ikke ble alt for kaotisk spurt. Virket veldig fair, denne etappen 👍
 
Det er tre nordmenn med i årets Giro. Torstein Træen for Bahrain-Victorious, Tobias Foss for INEOS og Vegard Stake Laengen for UAE.
Ble en kort Giro for Træen. Veltet på første etappe og etter noen dager med for mye vondter måtte han desverre gii seg. Veltet vel på første etappe av tdf i fjor, så han har ikke akkurat fått vist seg fra sin beste side i GT hittil.
Foss veltet i dag, men det gikk forhåpentligvis bra.

Nå skal de surre fælt foran for å rote det bort.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp