Diskutopia kårer 1980 - 1989 tallets beste film ( tidsfrist 22 mai)

Yippee - Ki - Yay -så er tiden her for å kåre 80- tallets beste filmer.
Denne har jeg sett frem til, og det skal bli deilig å kjøre gjennom mye åttitallsfilm frem til fristen.

Ser allerede med @spårt sin liste at en har ei fin grunn til å omsider se Amadeus og Fanny & Alexander selv om en har eid begge på DVD i ørten år. Das Boot, Raging Bull Paris, Texas, Full Metal Jacket og Ran skal definitivt gyves løs på også.
Noe det viktigste med folks film vaner på åtti- tallet var at man nå fikk muligheten til å se film hjemme i stua. Ved utgangen av 1989 hadde de fleste husstander i Norge en VHS spiller med muligheter for å gjøre opptak. Det var pur lykke å kunne se favorittfilmene utallige ganger på etterhvert slitte videobånd. Weekenden startet gjerne på den lokale bensinstasjonen eller den litt sleazy videokiosken på hjørnet. Ninja filmer, action komedier, slasher skrekk og kanskje en porno film ( under disken) - fylte opp plastikkposen sammen med en halvliter Tab Cola og noen Fox karameller.

NRK monopolet falt endelig. Man fikk kabel tv og satellitt signaler. Sky Channel, TV3 og rene filmkanaler som Filmnet og TV 1000. Mange har fått sine første og sterkeste filmminner via NRKs «Mandagsfilmen» eller «Nattkino» ( lørdager). Finnes en Wikipedia liste over de filmene - sjekk den ut, kanskje finner du igjen en glemt Tjekkisk krigsfilm eller Øst Tysk folkekomedie.
Får legge svaret mitt inn under spoilertagen, for blir nok et ganske så langt innlegg:
Hadde en fin prat med mamma om tv-utvalg på 80-tallet og hun nevnte ei kanal som het Janko eller noe lignende, men NRK var nok vanskelig å vippe av pinnen med det første.

Det med VHS sin ankomst (var vel også svindyr i sin tid) medførte nok mye frustrasjon for de som gikk for konkurrentene Betamax eller Video 2000. Pappa gikk for Beta fordi det skulle være det beste på markedet, men det hjalp lite når VHSen tok over og det ble for dyrt der og da (skyldes nok mest at mamma og pappa fikk meg inni alt også, samt bygde hus og det kosta skjorta) i å plutselig bytte til et annet filmformat.
61a2dfc8-3fed-476a-9c52-521e54635000.jpg

Men det ble nå mye spennende og minneverdig besøk til videoutleien på den lokale bensinstasjon, i hop med den svarte og "lette" bærbare videospiller kofferten på slep. Alltids interessant å se som den faktisk fungerte, eller om kassetten plutselig slo seg vrang. Stakkars pappa, han fikk en del tyn av mamma og meg når noe gikk skeis.

Ble noe helt annet når vi fikk VHS spiller og masse opptakskassetter utover 90årene, ta opp alt en ville av film og tv-sendinger.

Sleazy videosjapper ja, med dårlig forsøk i å skjule "kunstfilmene" sine med en liten gardin eller gjennomsiktig rosa/lilla duk, som hinder i at unge øyne skal få se noe de ikke burde se.
Da var det kjekt med storebrødre-søsken (vel, andres kom ofte godt med) eller eldre fettere som kan komme til unnsetning.
På kino gikk man ikke nødvendigvis så ofte som nå, men det var da gjerne også en liten begivenhet når man løste inn billett. George Lucas og Steven Spielberg dominerte manges filmopplevelser i kinomørket de første 5 årene, mens Don Simpson og Jerry Bruckheimer definerte mye av siste halvdel. Åttitallet handlet ikke minst om storslagen popmusikk og superstjerner. Harrison Ford, Tom Cruise og Mel Gibson var ansiktet til det mange anser som Hollywoods siste skuespiller gullalder. Mange knytter de første filmopplevelser til ikoniske låter fra dansefilmer eller science fiction hymner fra John Williams.

Jo, åtti- tallet var tiåret hvor Hollywood regjerte. Men, det ble også produsert noen skikkelige filmklassikere i våre nordiske naboland. Sverige og Danmark bød på magiske oppvekst skildringer med Oscar nominasjoner i fleng - deriblant to store film autører som toppet sine respektive karrierer. Asiatisk film ble mer tilgjengelig. Mange så feks film fra Kina og Taiwan for første gang. I Japan debuterte en animasjons skaper som skulle få enorm innflytelse. Manga og anime ble en eksport artikkel og en av tidenes største regissører fra samme land gjorde to episke krigsfilmer.

I Europa var det stille før stormen - dvs «murens fall». Fra Polen og Ungarn dukket det opp et par regissører som skulle gi ny kraft til visuell filmkunst og hvordan man takler moralske problemstillinger. Wim Wenders gjorde Tyskland til et internasjonalt filmland å regne med igjen, og verden tok farvel med Russlands store filmskaper Andrei Tarkovsky. Fra Italia kom en av åtti-tallets største publikums frierier.
Altfor ung til å huske om en så noe særlig til film på kino før 80-tallet bikka over til 90årene, men det ble sett mye 80-talls film rundt 1990-1992, sikkert fordi kinoen hvor vi bodde (utpå landet) sendte det dem hadde tilgjengelig, og fikk antageligvis ikke inn så mye nytt som i storbyene. Pluss for da kom det mye animasjonsperler inn i kinosalene.

Uansett, et av mine tidligste kinobesøk huskes nok først og fremst fordi en var så liten og spinkel, så pappa måtte holde meg fast med en hånd fordi kinosetet vippet meg nesten oppi lufta.

Det filmtiåret blir vel i ettertid ofte omtalt som den store popcornfilmeraen, der nevnte Lucas og Spielberg virkelig satte sine avtrykk (på godt og vondt) for en helt ny generasjon med kinogjengere.
Til og med lille Norge maktet å slå seg jo opp med Veiviseren (1987) som definitivt skal ses igjen om ikke lenge.
Den amerikanske remaken to tiår senere med Karl Urban, den vet jeg ikke om en vil gjøre det samme med.
Andre stikkord:
80 årene var gjennombruddet for sjangre som action «buddy» komedien, high school drama/komedier og flere originale skrekkfilm franchiser. Fascinasjon for Japan og martial arts - ja generelt kampsport action filmer. Det var en liten kortvarig renessanse for klassisk western og søte nostalgiske historier fra 50 og 60 tallet.

Den politiske filmen fra 70 tallet, ble avløst av filmer med mer populistiske temaer som jappetidens brutale verden samt sosial realisme med med junkier og stoffmisbruk som kontekst. Store episke biopics var helt klart en greie. Glossy amerikanske prime time såpe og mini serier skapte en trend for soft filter estetikk i mange filmer. De byttet ut James Bond to ganger ( yepp, også Sean Connery gjorde Bond på 80 tallet). Vietnam filmer med forskjellige rå vinklinger kom på rekke og rad. American indie film begynte å slå rot og debuten til en svært talentfull svart filmskaper skapte sensasjon.
Usikker på nøyaktig hvem som startet buddy-cop genren, med vil tippe Walter Hill og 48 hrs. (1982) med Nick Nolte og Eddie Murphy hadde noe med å fornye og ikke minst utvide actiongenrens innflytelse.
Deretter ankom jo den tause og mystiske enmannshæren tilbake fra Vietnamhelvete i First Blood med Rambo samme året, og sørget for at Sly Stallone fikk vist at han hadde mer enn kun Rocky karakteren å spille på.
main-qimg-96931b7c08652f976471ca0928dd4fc1-lq

En annen muskelbunt skulle gjøre et overraskende comeback (etter sin forrige gigantiske flopp-kalkun og debutfilm Hercules in New York) da med Arnold Schwarzenegger som Conan the Barbarian. Disse to larger than life actionstjernene ville jo nærmest dele 80 og 90-tallet seg i mellom (inkludert en viss dansk Brigitte Nielsen sies det) hvor rivaliseringen raskt slo ut hvem som hadde størst biceps eller kunne by på antall drepte skurker (Commando og Rocky 2 og 3) tok vel livet av nærmest 1000 pluss bad guys eller mer.

Innimellom alt ble også eldre tøffinger som Clintern, Charles Bronson og Lee Marvin med på actionmoroa, der Bronson gikk mer mot et sleazy og b-film aktig deal med Cannon films. Disse bragte tilbake arktitekt-hevneren Paul Kersey i 1982 med Death Wish 2 og den ble en overraskende suksess. 3ern er minst like dødelig og komisk som Commando, og Bronson holdt ingen ting tilbake verken i blodtørst eller bad ass attitude, selv langt oppi 70-årene.

Clintern var ikke noe dårligere og sørget for at Dirty Harry returnerte ikke bare en gang men 2, først i den uhyre sleazy og mørke vigilante action filmen Sudden Impact (1983). Denne minner egentlig litt om noen av de nevnte Bronson Death Wish oppfølgerne, der vipper mellom rølp, brutalitet og total cheese men så utrolig mye moro og komiske scener skjer utover.

Sprøtt at James Bond stadig hadde Roger Moore helt inn i 1985, selv om en da elsker jo mannens mange Bond eventyr med sin gentleman sjarm, vittige one-liners og iskalde killerinstinkt.
Tror han bikka nesten 60 år i siste filmen, og uttalte vel allerede i 1981 at noen langt yngre burde ha overtatt men mulig Dalton og Brosnan var låst fast i kontrakter på den tid.
QmxIyfH.jpg

Bruce Willis ga 80-tallet en viktig og sterkt nødvendig motpart til de mange skyteglade og nærmest uovervinnelige muskelbuntene-Arnold/Sly klonene samt kampsport ekspertene, da med en tynnhåret, ugredd og litt mer ordinær utstyrt antihelt, som ikke var supermenneske eller så ut som han levde på et treningssenter 24/7. Men en kar som drakk, røyka og åt junk-food fremfor helsekost, var full av feil og mangler. Han og den etter hvert så gjennomblodige helsetrøye fikk ofte mer juling enn han var i stand til å gi tilbake. Men backet det opp med en sjarm og vittighet der skilte seg betraktelig fra de mer typiske action one-linerne til Stallone eller Arnie.
Før det filmgjennombruddet var han vel mest kjent for ei tv-serie (Bøllen og Blondinen med Cybil Shepard?) og hadde gjort ei så som så romantisk komedie i hop med Kim Basinger. Ikke lenge etter var han altså en av de største actionnavna og gikk også senere inn i restaurantbusinessen med sine rivaler/kompiser Sly og Arnie.
John-Candy-John-Hughes-an-001.jpg

John Hughes er jo også en som virkelig er mye av hva en forbinder med 80-tallet, kanskje mer enn hva Spielberg og Lucas var i stand til på enkelte områder. Da han ga ungdommen en mulighet til å fremstå mer sårbare, åpne og rebelske i sine utallige komiske og fine "Brat-pack" tenåringsdramaer. Mens for de voksne skulle han også bidra i å fornye karrierene til komikere som Steve Martin og John Candy, som hadde oftest spilt klovner og sidekicks. Og plutselig fikk de nå bryne seg på litt mer komplekse karakterer, der ble oppsummert så bra i Planes, Trains and Automobiles (1987). Martin som den streite og presise familiemannen (en karakter han ville gjenta gang på gang i årene etter) og Candy, som den tilsynelatende pratesyke og innpåslitne "kompisen" man helst ønsker å unngå å dele flysete med.

Innen skrekkgenren var jo slæsherfilmen en sikker vinner i årevis å komme. Langt unna de mer kritikerroste storfilmene fra 60-70-tallet med svære skuespillere og regissører bakom, nå var det fokus på smalere budsjett, masse dreping og en del "random" tits and ass. Alle studioer ville ha deres slæsher-franchise ala Halloween, Friday the 13th og senere Nightmare on Elm Street. Problemet var at kreativiteten til sikkert 85-90 prosent av Myers, Jason, Kruger og Chcuky klonene gikk ikke lenger enn bare enda en kjip fyr som pustet tungt i telefonrøret og luska rundt i noen mørke busker.

Men heldigvis var det langt mer å by på, der store regissører som Dario Argento, John Carpenter, John Landis, George A. Romero, Stanley Kubrick, James Cameron og David Cronenberg var bare noen som viste til at skrekkgenren kunne langt mer enn kun å vise sexy tenåringer som blir drept i skogen, men også sprenge stadig nye grenser både med spesial effekter man aldri hatt sett maken til, samt by opp til en litt mer intellektuell og visuelt slående marerittvisjon.
Risikoen for å havne i nostalgi-fellen her er stor. Så du E.T på kino når du var 6, 15 , 25 eller 35 år - ja så husker du sannsynligvis den opplevelsen med barnlig eufori. Nå tapetserer de fleste 80 talls klassikerne helge kveldene på kabel tv kanalene og ligger ofte på øverste rad på streaming menyen. Det er bare å forsyne seg to ganger og ta en second opinion. Eller hold på hjertet fra den første opplevelsen og stå for den du var i 1982. Selv har jeg hatt glede av og se filmer som The Empire Strikes Back og Raiders of the Lost Ark i nye skinnende digital utgaver på filmfestivaler de siste årene. Og de holder mål fortsatt - som bare faen.

En del filmer fra dette tiåret vil også kunne føles noe datert nå. Effektene i Evil Dead virker kanskje komiske for en Generasjon Z som har vokst opp med digital moro. Det politiske bakteppet kan i noen filmer føles avlegs. Men sånn er det jo for hvert tiår man går inn i. Filmens kjerne er og blir dens kunstneriske kvalitet og fortellerevne dynamikk.
Nostalgifellen ja, den er jo kjip men har gått i den utallige ganger.

Enkelte var "Tidenes beste film" i en årrekke som guttunge, og så ser man den i tenårene eller voksen alder, og "Var det alt?" er hva en sitter igjen med.
Men lite slår jo da de gangene en ser igjen en barndomsfavoritt mange år etter, og innser at all magi og sjarm gjør stadig like bra utslag.

Likevel, retro nostalgi og 80-tallet er nå fortsatt rimelig aktive.
Vet ikke helt om det var rundt 2001-02 at det tiåret for fullt returnerte med mimring og gjentakelser. Men synther, trommemaskin, neonlys osv ble plutselig allemannseie bragt opp i musikkvideoer.
Det hjalp nok ekstra på med suksessen til GTA: Vice City og ikke minst dets tidsreise innen lyd, musikk og stemning. Soundtracket gjorde nok mange om til helfrelste 80-talls fans, da med sin imponerende blanding av heavy metal, puddel rock, synthpop, new wave, breakbeat, ballader osv.

Vet i allefall at min kjærlighet til det tiåret stammer nok mye fra soundtracket og de utallige sangene og artistene som medvirket.

Siden har man fått synthwave i sikkert ørten forskjellige utgaver, med svære artister som i dag spilles hyppig på radio og høres nesten mer åttitalls ut enn noen av de som utga musikk for 40 år tilbake.
I filmens verden er jo ofte neonfargene og pastell stadig like aktuell som da Michael Mann bragte Miami Vice ut til seerne i 1984.

Ganske imponerende hvor lenge dette nostalgi-comebacket har vart, da en husker at i mange år virket det som at "alle" hatet 80-tallet, som det verste tiår som noensinne hadde eksistert. All film var popcorn light. All musikk var hjernedød cheesy puddel-pop og plastikk musikk lagd med synther av folk som ikke hadde noe talent.

Nei, en laaaang post får bli avsluttet med at kanskje noe av grunnen til folks tilsynelatende umettelige appetitt og fascinasjon på 80-talls underholdning, er ikke bare gjennom de nevnte nostalgiske kulturelle pop klisjeer og stereotypier, men at det var så vanvittig mer å å velge blant, der føles kun ut som toppen av et gigantisk isfjell.

En har forsøkt siden 2001-02 å lytte, se og bli kjent med så mye musikk og film en bare kan finne, men det tiåret slutter bare aldri å overraske. Så antar en kunne endt opp med noe langt verre en 1980-tallet som favoritt era.
Alt i alt, ei herlig åpningstråd/innledning @VillaForever og likte veldig godt tribute videoen du posta.

Det blir nok et par uker før mitt bidrag ankommer, men vil følge nøye med i tråden fremover og se om en ikke kan finne noe usette og potensielle perler fra andres topplister.

Inntil da slenger en med ei (tror jeg har posta den et par ganger tidligere) 80-talls hyllestvideo med fokus på mye av gleden og minnene det bragte med seg i underholdningsbransjen:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Denne har jeg sett frem til, og det skal bli deilig å kjøre gjennom mye åttitallsfilm frem til fristen.

Ser allerede med @spårt sin liste at en har ei fin grunn til å omsider se Amadeus og Fanny & Alexander selv om en har eid begge på DVD i ørten år. Das Boot, Raging Bull Paris, Texas, Full Metal Jacket og Ran skal definitivt gyves løs på også.

Får legge svaret mitt inn under spoilertagen, for blir nok et ganske så langt innlegg:
Hadde en fin prat med mamma om tv-utvalg på 80-tallet og hun nevnte ei kanal som het Janko eller noe lignende, men NRK var nok vanskelig å vippe av pinnen med det første.

Det med VHS sin ankomst (var vel også svindyr i sin tid) medførte nok mye frustrasjon for de som gikk for konkurrentene Betamax eller Video 2000. Pappa gikk for Beta fordi det skulle være det beste på markedet, men det hjalp lite når VHSen tok over og det ble for dyrt der og da (skyldes nok mest at mamma og pappa fikk meg inni alt også, samt bygde hus og det kosta skjorta) i å plutselig bytte til et annet filmformat.
61a2dfc8-3fed-476a-9c52-521e54635000.jpg

Men det ble nå mye spennende og minneverdig besøk til videoutleien på den lokale bensinstasjon, i hop med den svarte og "lette" bærbare videospiller kofferten på slep. Alltids interessant å se som den faktisk fungerte, eller om kassetten plutselig slo seg vrang. Stakkars pappa, han fikk en del tyn av mamma og meg når noe gikk skeis.

Ble noe helt annet når vi fikk VHS spiller og masse opptakskassetter utover 90årene, ta opp alt en ville av film og tv-sendinger.

Sleazy videosjapper ja, med dårlig forsøk i å skjule "kunstfilmene" sine med en liten gardin eller gjennomsiktig rosa/lilla duk, som hinder i at unge øyne skal få se noe de ikke burde se.
Da var det kjekt med storebrødre-søsken (vel, andres kom ofte godt med) eller eldre fettere som kan komme til unnsetning.

Altfor ung til å huske om en så noe særlig til film på kino før 80-tallet bikka over til 90årene, men det ble sett mye 80-talls film rundt 1990-1992, sikkert fordi kinoen hvor vi bodde (utpå landet) sendte det dem hadde tilgjengelig, og fikk antageligvis ikke inn så mye nytt som i storbyene. Pluss for da kom det mye animasjonsperler inn i kinosalene.

Uansett, et av mine tidligste kinobesøk huskes nok først og fremst fordi en var så liten og spinkel, så pappa måtte holde meg fast med en hånd fordi kinosetet vippet meg nesten oppi lufta.

Det filmtiåret blir vel i ettertid ofte omtalt som den store popcornfilmeraen, der nevnte Lucas og Spielberg virkelig satte sine avtrykk (på godt og vondt) for en helt ny generasjon med kinogjengere.
Til og med lille Norge maktet å slå seg jo opp med Veiviseren (1987) som definitivt skal ses igjen om ikke lenge.
Den amerikanske remaken to tiår senere med Karl Urban, den vet jeg ikke om en vil gjøre det samme med.

Usikker på nøyaktig hvem som startet buddy-cop genren, med vil tippe Walter Hill og 48 hrs. (1982) med Nick Nolte og Eddie Murphy hadde noe med å fornye og ikke minst utvide actiongenrens innflytelse.
Deretter ankom jo den tause og mystiske enmannshæren tilbake fra Vietnamhelvete i First Blood med Rambo samme året, og sørget for at Sly Stallone fikk vist at han hadde mer enn kun Rocky karakteren å spille på.
main-qimg-96931b7c08652f976471ca0928dd4fc1-lq

En annen muskelbunt skulle gjøre et overraskende comeback (etter sin forrige gigantiske flopp-kalkun og debutfilm Hercules in New York) da med Arnold Schwarzenegger som Conan the Barbarian. Disse to larger than life actionstjernene ville jo nærmest dele 80 og 90-tallet seg i mellom (inkludert en viss dansk Brigitte Nielsen sies det) hvor rivaliseringen raskt slo ut hvem som hadde størst biceps eller kunne by på antall drepte skurker (Commando og Rocky 2 og 3) tok vel livet av nærmest 1000 pluss bad guys eller mer.

Innimellom alt ble også eldre tøffinger som Clintern, Charles Bronson og Lee Marvin med på actionmoroa, der Bronson gikk mer mot et sleazy og b-film aktig deal med Cannon films. Disse bragte tilbake arktitekt-hevneren Paul Kersey i 1982 med Death Wish 2 og den ble en overraskende suksess. 3ern er minst like dødelig og komisk som Commando, og Bronson holdt ingen ting tilbake verken i blodtørst eller bad ass attitude, selv langt oppi 70-årene.

Clintern var ikke noe dårligere og sørget for at Dirty Harry returnerte ikke bare en gang men 2, først i den uhyre sleazy og mørke vigilante action filmen Sudden Impact (1983). Denne minner egentlig litt om noen av de nevnte Bronson Death Wish oppfølgerne, der vipper mellom rølp, brutalitet og total cheese men så utrolig mye moro og komiske scener skjer utover.

Sprøtt at James Bond stadig hadde Roger Moore helt inn i 1985, selv om en da elsker jo mannens mange Bond eventyr med sin gentleman sjarm, vittige one-liners og iskalde killerinstinkt.
Tror han bikka nesten 60 år i siste filmen, og uttalte vel allerede i 1981 at noen langt yngre burde ha overtatt men mulig Dalton og Brosnan var låst fast i kontrakter på den tid.
QmxIyfH.jpg

Bruce Willis ga 80-tallet en viktig og sterkt nødvendig motpart til de mange skyteglade og nærmest uovervinnelige muskelbuntene-Arnold/Sly klonene samt kampsport ekspertene, da med en tynnhåret, ugredd og litt mer ordinær utstyrt antihelt, som ikke var supermenneske eller så ut som han levde på et treningssenter 24/7. Men en kar som drakk, røyka og åt junk-food fremfor helsekost, var full av feil og mangler. Han og den etter hvert så gjennomblodige helsetrøye fikk ofte mer juling enn han var i stand til å gi tilbake. Men backet det opp med en sjarm og vittighet der skilte seg betraktelig fra de mer typiske action one-linerne til Stallone eller Arnie.
Før det filmgjennombruddet var han vel mest kjent for ei tv-serie (Bøllen og Blondinen med Cybil Shepard?) og hadde gjort ei så som så romantisk komedie i hop med Kim Basinger. Ikke lenge etter var han altså en av de største actionnavna og gikk også senere inn i restaurantbusinessen med sine rivaler/kompiser Sly og Arnie.
John-Candy-John-Hughes-an-001.jpg

John Hughes er jo også en som virkelig er mye av hva en forbinder med 80-tallet, kanskje mer enn hva Spielberg og Lucas var i stand til på enkelte områder. Da han ga ungdommen en mulighet til å fremstå mer sårbare, åpne og rebelske i sine utallige komiske og fine "Brat-pack" tenåringsdramaer. Mens for de voksne skulle han også bidra i å fornye karrierene til komikere som Steve Martin og John Candy, som hadde oftest spilt klovner og sidekicks. Og plutselig fikk de nå bryne seg på litt mer komplekse karakterer, der ble oppsummert så bra i Planes, Trains and Automobiles (1987). Martin som den streite og presise familiemannen (en karakter han ville gjenta gang på gang i årene etter) og Candy, som den tilsynelatende pratesyke og innpåslitne "kompisen" man helst ønsker å unngå å dele flysete med.

Innen skrekkgenren var jo slæsherfilmen en sikker vinner i årevis å komme. Langt unna de mer kritikerroste storfilmene fra 60-70-tallet med svære skuespillere og regissører bakom, nå var det fokus på smalere budsjett, masse dreping og en del "random" tits and ass. Alle studioer ville ha deres slæsher-franchise ala Halloween, Friday the 13th og senere Nightmare on Elm Street. Problemet var at kreativiteten til sikkert 85-90 prosent av Myers, Jason, Kruger og Chcuky klonene gikk ikke lenger enn bare enda en kjip fyr som pustet tungt i telefonrøret og luska rundt i noen mørke busker.

Men heldigvis var det langt mer å by på, der store regissører som Dario Argento, John Carpenter, John Landis, George A. Romero, Stanley Kubrick, James Cameron og David Cronenberg var bare noen som viste til at skrekkgenren kunne langt mer enn kun å vise sexy tenåringer som blir drept i skogen, men også sprenge stadig nye grenser både med spesial effekter man aldri hatt sett maken til, samt by opp til en litt mer intellektuell og visuelt slående marerittvisjon.

Nostalgifellen ja, den er jo kjip men har gått i den utallige ganger.

Enkelte var "Tidenes beste film" i en årrekke som guttunge, og så ser man den i tenårene eller voksen alder, og "Var det alt?" er hva en sitter igjen med.
Men lite slår jo da de gangene en ser igjen en barndomsfavoritt mange år etter, og innser at all magi og sjarm gjør stadig like bra utslag.

Likevel, retro nostalgi og 80-tallet er nå fortsatt rimelig aktive.
Vet ikke helt om det var rundt 2001-02 at det tiåret for fullt returnerte med mimring og gjentakelser. Men synther, trommemaskin, neonlys osv ble plutselig allemannseie bragt opp i musikkvideoer.
Det hjalp nok ekstra på med suksessen til GTA: Vice City og ikke minst dets tidsreise innen lyd, musikk og stemning. Soundtracket gjorde nok mange om til helfrelste 80-talls fans, da med sin imponerende blanding av heavy metal, puddel rock, synthpop, new wave, breakbeat, ballader osv.

Vet i allefall at min kjærlighet til det tiåret stammer nok mye fra soundtracket og de utallige sangene og artistene som medvirket.

Siden har man fått synthwave i sikkert ørten forskjellige utgaver, med svære artister som i dag spilles hyppig på radio og høres nesten mer åttitalls ut enn noen av de som utga musikk for 40 år tilbake.
I filmens verden er jo ofte neonfargene og pastell stadig like aktuell som da Michael Mann bragte Miami Vice ut til seerne i 1984.

Ganske imponerende hvor lenge dette nostalgi-comebacket har vart, da en husker at i mange år virket det som at "alle" hatet 80-tallet, som det verste tiår som noensinne hadde eksistert. All film var popcorn light. All musikk var hjernedød cheesy puddel-pop og plastikk musikk lagd med synther av folk som ikke hadde noe talent.

Nei, en laaaang post får bli avsluttet med at kanskje noe av grunnen til folks tilsynelatende umettelige appetitt og fascinasjon på 80-talls underholdning, er ikke bare gjennom de nevnte nostalgiske kulturelle pop klisjeer og stereotypier, men at det var så vanvittig mer å å velge blant, der føles kun ut som toppen av et gigantisk isfjell.

En har forsøkt siden 2001-02 å lytte, se og bli kjent med så mye musikk og film en bare kan finne, men det tiåret slutter bare aldri å overraske. Så antar en kunne endt opp med noe langt verre en 1980-tallet som favoritt era.
Alt i alt, ei herlig åpningstråd/innledning @VillaForever og likte veldig godt tribute videoen du posta.

Det blir nok et par uker før mitt bidrag ankommer, men vil følge nøye med i tråden fremover og se om en ikke kan finne noe usette og potensielle perler fra andres topplister.

Inntil da slenger en med ei (tror jeg har posta den et par ganger tidligere) 80-talls hyllestvideo med fokus på mye av gleden og minnene det bragte med seg i underholdningsbransjen:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Alle har vel et spesielt forhold til sin egen barndom og detts tiår, men ... jeg velger å tro at 80tallet var noe helt spesielt av tiårene som har vært.
Savner stemingen og uskylden fra den tiden.
Tenk å vokse opp fra 2000 tallet og alt man egentlig går og har gått glipp av pga internett, mobiler, sosiale medier...
 
Enig - 80-tallet er spesielt - det tok av 😄

Tenkte litt på et par ting - som jeg likte med 80 tallet - optimismen - alt var mulig.

Og humoren - man tullet med alt og det var greit.
 
Sist redigert:
01. Smokey and the Bandit på farten igjen - Smokey and the Bandit II (1980)
02. Haikeren - The Hitcher (1986)
03. Ondskapens Hotel - The Shining (1980)
04. Fluen - The Fly (1986)
05. Repo Man (1984)
06. The Evil Dead (1981)
07. Evil Dead II (1987)
08. The Return of the Living Dead (1985)
09. The Hills Have Eyes Part II (1984)
10. Bad Taste (1987)

11. Street Trash (1987)
12. Creepshow (1982)
13. Aliens (1986)
14. The Naked Gun (1988)
15. Sex Lies and Videotape (1989)
16. Blue Velvet (1986)
17. Subway (1985)
18. Henry Portrait of a Serial Killer (1986)
19. Highlander (1986)
20. Die Hard (1988)
 
1. Nuovo Cinema Paradiso (Cinema Paradiso) (1988)
2. Star Wars: Episode V – The Empire Strikes Back (1980)
3. Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi (1983)
4. Back to the Future (1985)
5. Die Hard (1988)
6. The Terminator (1984)
7. Raiders of the Lost Ark (1981)
8. Platoon (1986)
9. Indiana Jones and the Last Crusade (1989)
10. Blade Runner (1982)

11. Blue Velvet (1986)
12. Scarface (1983)
13. Hotaru no haka (Grave of the Fireflies) (1988)
14. The Shining (1980)
15. Once Upon a Time in America (1984)
16. Full Metal Jacket (1987)
17. Stand by Me (1986)
18. Tonori no Totoro (My Neighbor Totoro) (1988)
19. The Princess Bride (1987)
20. Mad Max 2: The Road Warrior (1981)
 
De tre forrige kåringene har det vært mange filmer for meg å velge mellom. Men jeg ble født helt på slutten av dette tiåret, så det er naturlig at jeg ikke har sett like mye film fra denne perioden Så her har jeg en del hull. Og enda verre blir det når det skal kåret fra 70-tallet og 60-tallet. Men jeg skal nok få til en grei liste likevel for 80-tallet. Må bare søke litt først og komme på hvilke filmer jeg har sett-
 
01. Smokey and the Bandit på farten igjen - Smokey and the Bandit II (1980)
02. Haikeren - The Hitcher (1986)
03. Ondskapens Hotel - The Shining (1980)
04. Fluen - The Fly (1986)
05. Repo Man (1984)
06. The Evil Dead (1981)
07. Evil Dead II (1987)
08. The Return of the Living Dead (1985)

09. The Hills Have Eyes Part II (1984)
10. Bad Taste (1987)

11. Street Trash (1987)
12. Creepshow (1982)
13. Aliens (1986)
14. The Naked Gun (1988)
15. Sex Lies and Videotape (1989)
16. Blue Velvet (1986)
17. Subway (1985)
18. Henry Portrait of a Serial Killer (1986)
19. Highlander (1986)
20. Die Hard (1988)
Herlig å se så mange kult-filmer på en og samme tid. Haikeren er absolutt en jeg vil vurdere selv, men innser at den (forhåpentligvis kommende) Blu-rayen fra Second Sight UK sannsynlig ikke vil dukke opp før fristen er omme.
 
1. Amadeus (1984)
2. Cinema Paradiso (1988)
3. Fanny og Alexander (1982)
4. Come and See (1985)
5. Das Boot (1981)
6. The Shining (1980)
7. Platoon (1986)
8. Chariots of Fire (1981)
9. First Blood (1982)
10. Blade Runner (1982)

11. Mitt liv som hund (1985)
12. Sagolandet (1988)
13. Stand by me (1986)
14. The Terminator (1984)
15. Scarface (1983)
16. Ran (1985)
17. Once Upon a Time in America (1984)
18. Aliens (1986)
19. Die Hard (1988)
20. Predator (1987)
 
The burbs (89)
The-Burbs1-TH-700-0-90.gif

Tom Hanks på sitt beste (mener når jeg da). Så ufattelig mye artige og herlige scener og karakterer.
Lett å kjenne seg igjen i også, dette med nabohysteri, paranoia og nei, skal absolutt ses igjen om ikke lenge.
Det var mye bra humor med 80 talls filmene - jeg hadde bl.a. Snowroller - Sällskapsresan II som boble 😄
Den og 3ern med idyllisk skjærgårdstemning og en interessant videokiosk gjør at det blir litt tøft å velge favoritt her, men mye gode minner fra samtlige av Selskapsreise eventyrene.
 
1. Ferris Bueller's Day Off (1986)
2. The Shining (1980)
3. Raging Bull (1980)
4. Das Boot (1981)
5. Full Metal Jacket (1987)
6. Die Hard (1988)
7. Raiders of the Lost Ark (1981)
8. Back to the Future (1985)
9. Rocky IV (1985)
10. Scarface (1983)
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp