Ladepriser Elbiler

Jeg vil vel påstå at man bør ha en litt over snittet "fleksibel" mentalitet for å trives over tid med løsningen du beskriver, ihvertfall i byer som Oslo. En ladesesjon på kommunal ladeplass blir en flerstegs-prosess:
Steg 1 - Parker på ladeplass og koble til lading. Spaser hjem.
Steg 2, x antall timer senere når bilen er fulladet - Spaser hjemmefra og bort til bilen igjen for å flytte den til en ordinær p-plass. Dersom man gateparkerer i en del av byen med knapphet på p-plasser må man kanskje også kjøre litt rundt og lete før man finner en ledig plass.

Og snør det voldsomt de x-antall timene blir det en ekstra trivelig øvelse.
 
Så noen Lørdagsrevyen på NRK?
Naturvernforbundet hadde vett til å si hvor bakvendt det er å bytte ut gode bensinbiler, som kjøres lite, med nye elbiler. Nye elbiler hbis beskaffenhet man ikke er heøt fornøyde med.

Bilbransjeforbund holder seg selvsagt til at det de til enhver tid selger er helt topp.
 
Ja absolutt det finnes flere alternativer.

Jeg vil vel påstå at man bør ha en litt over snittet "fleksibel" mentalitet for å trives over tid med løsningen du beskriver, ihvertfall i byer som Oslo. En ladesesjon på kommunal ladeplass blir en flerstegs-prosess:
Steg 1 - Parker på ladeplass og koble til lading. Spaser hjem.
Steg 2, x antall timer senere når bilen er fulladet - Spaser hjemmefra og bort til bilen igjen for å flytte den til en ordinær p-plass. Dersom man gateparkerer i en del av byen med knapphet på p-plasser må man kanskje også kjøre litt rundt og lete før man finner en ledig plass.

Det er litt tungvindt og tidkrevende sammenliknet med å fylle en bensintank eller å ha tilgang på hjemmelading. Kjører man lite og lader sjelden, så er det selvsagt mindre slitsomt enn om man kjører mye og lader ofte.
Det er selvfølgelig ikke ideelt å ikke kunne lade fra egen bolig, men disse etablerte ladeplassene i Oslo er det nå blitt såpass mange av at de fleste som bruker disse maks må gå 2 minutter fra boligen til disse.
Dessuten lader de jo såpass sakte at de fleste kan ha de stående der hele dagen eller eventuelt hele natten som nok passer de fleste bedre.
 
Kommer den dagen da tro? Det vil trolig bli elbildominans i Norge om 10-15 år, siden politikken går den veien, men jeg tror ikke alle kjører elbil i Norge om 20 år.
Om 20 år vil nesten alle ( godt over 90 % ) kjøre elbil.
Da er det heller fossilbilene som innimellom vil få problemer med å finne en stasjon å fylle på.
 
Kjørte Drammen-Storo i hele 2019 pga jobb, bodde i leilighet og måtte hurtiglade mye på Circle K Storo. Med gunstig mengderabatt hos Grønn Kontakt(heter vel Mer nå) og Coop-rabatt så kunne jeg fullade min daværende Huyndai Kona for 50-80kr. Da hadde jeg ca. 550km rekkevidde gjennom sommeren.

Prisene doblet seg kort tid etterpå, men da hadde vi heldigvis flyttet inn i nybygget vi ventet på og kunne lade hjemme. Besparelsen på elektrisk drivstoff dekker jo nesten hele lånet på bilen.

Vi kjører 2000-2500km i måneden fordelt på 2 elbiler, og drivstoff hittil i april har kostet oss 218kr. Å gå tilbake til bensin/diesel for vår del hadde vært økonomisk idioti.
 
Det er selvfølgelig ikke ideelt å ikke kunne lade fra egen bolig, men disse etablerte ladeplassene i Oslo er det nå blitt såpass mange av at de fleste som bruker disse maks må gå 2 minutter fra boligen til disse.
Dessuten lader de jo såpass sakte at de fleste kan ha de stående der hele dagen eller eventuelt hele natten som nok passer de fleste bedre.

Du kan sikkert finne de som har 2 minutter gangavstand til nærmeste ledige ladestolpe, andre må kanskje gå 5-10 minutter.

Etterhvert nå så blir det vel mer og mer vanlig med 11kW eller 22kW ladestolper, og da er det mange elbiler som i praksis vil være fulladet på under en natt, enten p.g.a. batteristørrelse og/eller fordi man ikke alltid setter bilen til lading med helt tomt batteri. Man kan strupe det ytterligere i bilens innstillinger for å få den til å lade med en hastighet tilpasset når bilen skal hentes, men siden man betaler pr. time på disse plassene så blir jo da strømmen dyrere.

Det er også mange i Oslo som ikke bruker bilen til og fra jobb, for de er det ingen "gevinst" i at man når man henter bilen fra ladeplassen uansett skal kjøre rett på jobb. Da må den flyttes, også må man etterpå spasere til nærmeste kollektivpunkt for jobbreise, eller f.eks. spasere dit man satte fra seg sykkelen hvis man sykler til jobb.

Som andre også var inne på, når det er vinter med dårlig brøyting og gateparkering, som i praksis er flere måneder i året i Oslo, så er det siste man ønsker å flytte rundt på bilen sin. Da er man sjeleglad bare man finner en ledig plass å sette fra seg bilen når man kommer hjem fra kjøreturen.

Det jeg synes er et viktig poeng er at uansett så må man gjøre enkelte tilpasninger i hverdagslivet for å få det til å fungere med denne type lading, også er det avhengig av flere faktorer hvor mye tilpasning det blir. For enkelte så vil det være uproblematisk, for andre så bor de kanskje sånn til eller har en hverdag der dette blir veldig upraktisk. Jeg synes det er ryddig å ha et edruelig forhold når man diskuterer plusser og minuser, og ikke "selge inn" denne bileie-typen som noe som på generell basis bare har neglisjerbare negative konsekvenser.
 
Om 20 år vil nesten alle ( godt over 90 % ) kjøre elbil.
Da er det heller fossilbilene som innimellom vil få problemer med å finne en stasjon å fylle på.
Ja, om 20 år, så vil nok det kunne være vanskelig å finne bensin og diesel, så jeg tror at det er en påstand som vil treffe nokså bra. Men påstanden om at folk flest da vil kjøre elbil, altså batteribil, det er nok en påstand som ikke nødvendigvis vil treffe like godt. Flere og flere aktører begynner å endre mening om hvor bærekraftig batteribiler faktisk er.

For 20 år siden, så var det nærmest unisont blant politikerne at diesel var vidundermiddelet som skulle redde verden. Et tiår senere så hadde politikerne innsett at diesel var en blindvei på akkurat den fronten og hadde nå lagt sin elsk til elbiler. Så om 20 år, så kan det være at fremtidens politikkere har funnet en ny teknologi som de tror vil redde verden, da de har kanskje innsett at batterier er resurskrevende å produsere og kanskje ikke er veien å gå likevel. Så det er ikke usannsynlig at folk flest i 2044 vil slite med rekkeviddeangst i vente på en infrastruktur skal bli satt opp så det nye store vidundertransportmiddelet skal bli gjort tilgjengelig i stor nok grad, etter at framtiden politikkere har oppfordrer alle nordmann til å kjøpe disse type kjøretøyene, og at elbilene nå gradvis fases ut sammen med elbilinfrastrukturen.

Så kanskje om 20-40 år, så vil hjemmeladere etter hvert vil lide samme skjebne som parafintanker og liknende har gjort de siste 20 årene. F-eks at det i år 2064 ikke bare er et minimalt med ladeinfrastruktur, men at det kanskje ikke mulig å lade bilene hjemme engang heller.
 
Sist redigert:
Ja, om 20 år, så vil nok det kunne være vanskelig å finne bensin og diesel, så jeg tror at det er en påstand som vil treffe nokså bra. Men påstanden om at folk flest da vil kjøre elbil, altså batteribil, det er nok en påstand som ikke nødvendigvis vil treffe like godt. Flere og flere aktører begynner å endre mening om hvor bærekraftig batteribiler faktisk er.

For 20 år siden, så var det nærmest unisont blant politikerne at diesel var vidundermiddelet som skulle redde verden. Et tiår senere så hadde politikerne innsett at diesel var en blindvei på akkurat den fronten og hadde nå lagt sin elsk til elbiler. Så om 20 år, så kan det være at fremtidens politikkere har funnet en ny teknologi som de tror vil redde verden, da de har kanskje innsett at batterier er resurskrevende å produsere og kanskje ikke er veien å gå likevel. Så det er ikke usannsynlig at folk flest i 2044 vil slite med rekkeviddeangst i vente på en infrastruktur skal bli satt opp så det nye store vidundertransportmiddelet skal bli gjort tilgjengelig i stor nok grad, etter at framtiden politikkere har oppfordrer alle nordmann til å kjøpe disse type kjøretøyene, og at elbilene nå gradvis fases ut sammen med elbilinfrastrukturen.

Så kanskje om 20-40 år, så vil hjemmeladere etter hvert vil lide samme skjebne som parafintanker og liknende har gjort de siste 20 årene. F-eks at det i år 2064 ikke bare er et minimalt med ladeinfrastruktur, men at det kanskje ikke mulig å lade bilene hjemme engang heller.
Og Bilbransjeforbundet støtter opp om andre driftsformer, så lenge det er nytt og kan selges dyrt:)
 
Prisene doblet seg kort tid etterpå, men da hadde vi heldigvis flyttet inn i nybygget vi ventet på og kunne lade hjemme. Besparelsen på elektrisk drivstoff dekker jo nesten hele lånet på bilen.

Vi kjører 2000-2500km i måneden fordelt på 2 elbiler, og drivstoff hittil i april har kostet oss 218kr. Å gå tilbake til bensin/diesel for vår del hadde vært økonomisk idioti.

Til ren transport og økonomi er det helt topp, men du må også regne med verditap på bilen din (og i ditt tilfelle renter på evt billånet).
At det er rimeligere er nok likevel helt sikkert.
Men for noen er bil noe helt annet enn mest mulig kjøring for pengene. Drivstoff i april har trolig kostet mer enn 218kr om du har kjørt 2000-2500km. Husk nettleie, mva lg forskjellige tillegg. Selv lader jeg av og til på jobben, og da blir det jo rimelig med elbil drivstoffmessig. Likevel har jo elbilen min tapt seg godt og vel 200.000kr i verdi på ca 2 år og 23000km som min har fått kjøre siden ny.
Dieselbilen har tapt seg ca kr130.000 samme tid og kostet 15000 mer i service og 35000kr mer i drivstoff. så faktisk er ikke vår Range Rover så langt dyrere enn BMW iX40 de siste 2 årene. Fikk et bud på Range Roveren, derfor vet jeg ca verditap.
 
Kjørte Drammen-Storo i hele 2019 pga jobb, bodde i leilighet og måtte hurtiglade mye på Circle K Storo. Med gunstig mengderabatt hos Grønn Kontakt(heter vel Mer nå) og Coop-rabatt så kunne jeg fullade min daværende Huyndai Kona for 50-80kr. Da hadde jeg ca. 550km rekkevidde gjennom sommeren.

Prisene doblet seg kort tid etterpå, men da hadde vi heldigvis flyttet inn i nybygget vi ventet på og kunne lade hjemme. Besparelsen på elektrisk drivstoff dekker jo nesten hele lånet på bilen.

Vi kjører 2000-2500km i måneden fordelt på 2 elbiler, og drivstoff hittil i april har kostet oss 218kr. Å gå tilbake til bensin/diesel for vår del hadde vært økonomisk idioti.
Hvordan vet du det, har du en egen strømmåler på laderen eller en app som viser forbruk på laderen?
 
Samme med min Easee og Tibber kombo. Lading i April var 273kwt til å lade den, som kostet 189kr (så kan man vel gange med 2 når jeg legger på nettleia)
Så må man gjerne også legge på et trinn på effektleddet fordi elbilen drar opp effekten man trenger. Selv holder jeg meg som regel på 2-5 kW, men ville nok ofte vært nødt til å betale 185 kr ekstra i effektene hvis jeg hadde elbil.

Så må man også ta med i regnestykket at ladere og elektrikere ikke er gratis. Det blir vel fort 10.000 kr hjemme, 10.000 kr på hytta, 10.000 kr til om man flytter, og så kan man starte på nytt igjen når man bytter bil eller teknologien må byttes ut pga endrede betingelser eller fordi det som for 10 år siden ble sett på som riktig nå ansees som brannfarlig eller fordi elektronikken rett og slett tar kvelden og ingen vil reparere den osv.

Det er feks mange som har investert i kraftig lader hjemme og så kom effektleddet og den kraftige kan ikke lade sakte, så da blir det ny lader igjen.

Jeg har selv ladet ladehybrid i 7 år og første laderen tok kvelden før den var 5 år gammel. Jeg måtte dermed ut med flere tusen kroner for ny lader. Batterigarantien dekket ikke laderen og maskinskadeforsikringa jeg hadde ekstra på bilen og som det stod dekket laderen kunne heller ikke brukes. Tror det var at egenandelen var mye høyere enn oppgitt og at jeg dermed ikke får dekket det.

Nå anses slike ladere som brannfarlige og er ikke lov å bruke permanent for nye brukere ettersom jeg har forstått. Luktet forøvrig svidd inni laderen min ifølge elektrikeren.

Men sånn er det med det grønne skiftet. Det må produseres enorme mengder elektronikk som er brannfarlig og etterhvert må destrueres om det ikke har brent opp av seg selv.
 
Så må man gjerne også legge på et trinn på effektleddet fordi elbilen drar opp effekten man trenger. Selv holder jeg meg som regel på 2-5 kW, men ville nok ofte vært nødt til å betale 185 kr ekstra i effektene hvis jeg hadde elbil.

Så må man også ta med i regnestykket at ladere og elektrikere ikke er gratis. Det blir vel fort 10.000 kr hjemme, 10.000 kr på hytta, 10.000 kr til om man flytter, og så kan man starte på nytt igjen når man bytter bil eller teknologien må byttes ut pga endrede betingelser eller fordi det som for 10 år siden ble sett på som riktig nå ansees som brannfarlig eller fordi elektronikken rett og slett tar kvelden og ingen vil reparere den osv.

Det er feks mange som har investert i kraftig lader hjemme og så kom effektleddet og den kraftige kan ikke lade sakte, så da blir det ny lader igjen.

Jeg har selv ladet ladehybrid i 7 år og første laderen tok kvelden før den var 5 år gammel. Jeg måtte dermed ut med flere tusen kroner for ny lader. Batterigarantien dekket ikke laderen og maskinskadeforsikringa jeg hadde ekstra på bilen og som det stod dekket laderen kunne heller ikke brukes. Tror det var at egenandelen var mye høyere enn oppgitt og at jeg dermed ikke får dekket det.

Nå anses slike ladere som brannfarlige og er ikke lov å bruke permanent for nye brukere ettersom jeg har forstått. Luktet forøvrig svidd inni laderen min ifølge elektrikeren.

Men sånn er det med det grønne skiftet. Det må produseres enorme mengder elektronikk som er brannfarlig og etterhvert må destrueres om det ikke har brent opp av seg selv.
Alternativt: Selv jeg har en Easee ladekontakt som har fungert fint så langt.

Effekt fra 1,4 til 5,6 kW omtrent. Vanlige boliger sparer mer strøm på å tenke over oppvarming og dusjing enn på å ikle ha elbil.
 
Så må man gjerne også legge på et trinn på effektleddet fordi elbilen drar opp effekten man trenger. Selv holder jeg meg som regel på 2-5 kW, men ville nok ofte vært nødt til å betale 185 kr ekstra i effektene hvis jeg hadde elbil.

Det har jeg løst ved å sette på en begrensing på effekten på ladingen, gjennom smartstyringen. Har dog i praksis ikke så stor betydning, da vi uansett uten elbil endel opp i 5-10kW kategorien

Ellers har jeg for lengst tjent inn hva jeg betalte for innkjøp og montering av laderen. Og på et eller annet tidspunkt måtte det jo kjøpes.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp