Alfa Romeo Milano

10 Jul 2023
1.230
Litt mer om kommende Alfa Romeo Milano her. Kommer både som bensin og elektrisk, dog kun sistnevnte til Norge. Velkjente prestanda siden den bruker Stellantis elektriske e-CMP2 plattform, slik som Opel Mokka, Peugeot e-2008 og en drøss andre biler.

Sp 156 eller 250hk og rundt 400km rekkevidde. Dog ser den bedre ut, og skal visstnok kjøre litt bedre, enn sine søsken.

 
Ser ut som det kan bli navnbytte på den nye elbilen fra Alfa Romeo.

– En bil som heter Milano kan ikke produseres i Polen. Det er forbudt etter italiensk lov, sier Urso og refererer til en lov fra 2003 som forbyr salg av produkter med italiensk-klingende navn, hvis de ikke er produsert i Italia.

 
Visste ikke at erkeitalieneren Alfa Romeo har biler som produseres i Polen heller. Det må nok svi litt for noen av fansen deres. De mest Italofile.
 
Hva skal den kalles? Junior?
Ja, det fulle navnet ble Alfa Romeo Junior.

Det er nesten utrolig at forskjellen i pris for å bygge bilen i Italia og Polen er så stor.

I en uttalelse fra Stellantis understreker de at de mener navnet er 100 prosent lovlig. De peker også på at det ble valgt etter en navnekonkurranse i Italia og at det er en hyllest til byen der Alfa Romeo ble grunnlagt. Men blant annet for å unngå mer støy, endrer de fra Milano til Junior.

Konsernsjef Carlos Tavares i Stellantis har tidligere uttalt at fabrikken deres i Polen har et betydelig konkurransefortrinn, sammenlignet med fabrikkene i Italia. Ved å bygge Junior i Polen, skal bilen bli rundt 115.000 kroner billigere, enn det som ville vært produksjonskostnaden «hjemme» i Italia.
 
Ja, det fulle navnet ble Alfa Romeo Junior.

Det er nesten utrolig at forskjellen i pris for å bygge bilen i Italia og Polen er så stor.

I en uttalelse fra Stellantis understreker de at de mener navnet er 100 prosent lovlig. De peker også på at det ble valgt etter en navnekonkurranse i Italia og at det er en hyllest til byen der Alfa Romeo ble grunnlagt. Men blant annet for å unngå mer støy, endrer de fra Milano til Junior.

Konsernsjef Carlos Tavares i Stellantis har tidligere uttalt at fabrikken deres i Polen har et betydelig konkurransefortrinn, sammenlignet med fabrikkene i Italia. Ved å bygge Junior i Polen, skal bilen bli rundt 115.000 kroner billigere, enn det som ville vært produksjonskostnaden «hjemme» i Italia.
Vanvittig prisforskjell, skulle gjerne sett regnenstykket.
 
Hørtes ekstremt ut. Det er ingen millionbil vi snakker om heller, og Polen trodde jeg hadde kommet seg opp fra gjørma lønnsmessig.
 
Ja, det fulle navnet ble Alfa Romeo Junior.

Det er nesten utrolig at forskjellen i pris for å bygge bilen i Italia og Polen er så stor.

I en uttalelse fra Stellantis understreker de at de mener navnet er 100 prosent lovlig. De peker også på at det ble valgt etter en navnekonkurranse i Italia og at det er en hyllest til byen der Alfa Romeo ble grunnlagt. Men blant annet for å unngå mer støy, endrer de fra Milano til Junior.

Konsernsjef Carlos Tavares i Stellantis har tidligere uttalt at fabrikken deres i Polen har et betydelig konkurransefortrinn, sammenlignet med fabrikkene i Italia. Ved å bygge Junior i Polen, skal bilen bli rundt 115.000 kroner billigere, enn det som ville vært produksjonskostnaden «hjemme» i Italia.
I så fall er det utrolig at det bygges biler i Tyskland, som er et høykostland, til konkurransedyktige priser. Produksjon av vanlige biler, er i dag ganske robotisert.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Vanvittig prisforskjell, skulle gjerne sett regnenstykket.
Vil tro man da også har regnet inn hva det ville kostet å sette opp produksjon av denne modellen i Italia, noe som aldri har vært aktuelt. Det er jo en klone av Fiat 600 og Jeep Avenger og bygges på samme plattform og fabrikk, så alternativene har nok vært polsk Milano, ehh Junior, eller ingen Junior.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp