Toalettopplevelser

9 Jul 2023
2.702
Ja! Min erfaring fra reiser er at det er veldig ymse med toaletter rundt om. Og jeg snakker ikke bare om de steder det fortsatt bare kan være et hull i gulvet... Disse er i alle fall på vei ut dit jeg pleier å reise.

Etter å ha bodd på bra hotell i Bulgaria og nytt hotell i Wien slår det meg at noen opererer med temmelig små toaletter. I stedet for en litt mer avlang avrundet form, som i Norge, har man et tilnærmet en helt rund løsning. Og åpningen i diameter må være mindre enn "norsk standard".

Uten tilvenning gjør dette at det man legger igjen, gjerne legger seg opp langs kanten og ikke faller ned i vannet. Dermed må man stadig frem med børsen etter dobesøk.

Noen som kjenner til standarder her, og hva begrunnelsen er for disse ganske dårlige løsningene.

Ellers lar jeg meg stadig skjokker over hvor grisete (mann)folk er på toletter. Noen steder er det nesten garantert fullt av urin på setet...

Tar med mine to topp ekle doopplevelser:

1. Cuba - bare en utedo-løsning i bakkant av et utested. I 35 grader lukta det så død og fordervelse at man umiddelbart følte seg tilbake til den svarteste middelalder. Det var umulig å ikke brekke seg.

2. Tog - Balkan Ekspress - Sofia-Beograd. Gammelt tog. Dårlige toaletter. Men ikke nok med det - hvert eneste sete (sjekket tre stykker) var tilgriset av bæsj flere veier.... Skjønner ikke at det er mulig - men det var små seter, så noe av den samme problematikken som er hovedtema for denne tråden.

Jeg husker godt da jeg var i Monaco og skulle på do. Jeg kom inn i en mosaikk-lagt gang med en pent kledd mann bak ved en disk. Han gav jeg en euro, og han sendte meg til et ledig toalett. Toalettet i seg selv var typisk slik man finner på finere hotell/restauranter. Fint, men ikke noe helt fantastisk. Da jeg gikk ut igjen, kom han søren meg og sjekket om badet måtte vaskes! Dette gjorde de for alle toalettene der, noe som førte til at man slapp bremsespor opp doen eller manglende toalettpapir, såpe eller fulle søppelbøtter. Det var litt av en opplevelse.

Jeg hadde en forferdelig opplevelse i Thailand i 2007, nærmere bestemt Patong på Phuket. Jeg var løs i magen, og måtte ta til takke med en slitt utedo. Det ble litt hastverk, for å si det forsiktig, så jeg rakk ikke å se om det var toalettpapir igjen - noe det selvfølgelig ikke var. Turen tilbake til hotellet var ganske kjip.

Slett ikke uvanlig i Thailand. For meg er det blitt rutine å alltid ha med noen tørk i lomma.

Å gå på do er en nødvendighet, ergo klarer man det enten det er på Raffles, på fjellet eller på en gammel utedo. Strengt tatt trenger man ikke være borti dolokket for å gå på do, alt som er listet opp her er i kategorien det er som det er og man løser situasjonen best mulig.

Helt søke problemstillinger.

Det er da ikke en søkt problemstilling at et toalett er heslig.

Vi har da alle toalettopplevelser som er horrible og det er ikke en søkt problemstilling der og da. Heller det motsatte.

Verste doene er faktisk de som har fungerende gloryhole til doen ved siden av. Man sitter der å bæsjer og kan plutselig risikere å få en pikk på besøk.

Jo, jeg synes det, all den tid man snakker om noe annet enn på offentlige plasser i Norge eller hos bekjente. Det er ikke normalt med spyledass eller så ekstremt sanitære forhold som vi er vant med, hvis det er så ille er det vel bare å gå ut og gjøre fra seg i skogen?

Var det ikke en eller annen "original" tilbake på 90 eller tidlig 00-tallet, som ble notorisk for å klatre nedunder utetoalettene og septiktankene ved ei badestrand eller campingplass, og deretter brukte en kvist, pinne eller kjepp som han klapsa og tok folk i skrittet og rumpa med, når de skulle gjøre sitt nødige?

Da er man ganske spesiell, men husker også historier om rasteplass toaletter med hull i skilleveggen, og det var jo ikke ment til å lufte seg med, men at noen skulle stikke noe gjennom å ja, sikkert moro for hele familien.

Hvis jeg er i et fremmed land, i en fremmed by og nøden melder seg så må jeg jo finne meg et toalett. Og av og til er de opplevelsene alt annet enn hyggelige.

Så er det vanlig at sanitærforholdene er verre enn her. Men det er vel fortsatt lov å mene det er kjipe opplevelser.

Da har vi en forskjellig oppfattelse av hva som er kjipt.

Det stemmer.

Mulig en som har blitt inspirert av denne klassikeren
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Japan og Sør Korea er gull, spesielt førstnevnte. Selv de offentlige toalettene på togstasjonene er i bedre stand, og renere, enn de fleste dassene i Norske eneboliger. Sammenlign det med toalettene på Oslo S, hvor man risikerer HIV, alt av hepatitt og kjønnssykdommer av å plante ræva på rammen, vi er og forblir et u-land når det kommer til standarden på toaletter.. Blir det akutt så er det lite som er deiligere enn å fullføre en katastrofejobb for så å trykke på spyleknappen. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sittet bakfull i loungen flyplassen i Tokyo, hatt akutt behov for å gå på dass, og kommet ut renere enn før i endetarmen. Noen ganger går jeg på do bare for å spyle endetarmen i passe varmt vann i 20 minutter.

Derimot hadde jeg en litt uheldig opplevelse på hotellet jeg nå bor på, de har litt eldre løsninger hvor kontrollpanelet for vannstyrke, temperatur, hvor man skal spyles etc befinner seg på siden av ringen. Kom på hotellet etter 20-timers reise og hadde virkelig behov for å sette meg til rette før kabelen landet på gulvet, i det jeg setter meg ned og slapper av i fiseringen så greier jeg å trykke på spyleknappen. Så mens kabelen er på vei ut av meg så rettes det altså en kraftig, varm, stråle mot endetarmen, som jo er det siste man trenger på det tidspunktet. Det ble mindre rent enn planlagt, både her og der

Reiser man til andre land, må man da for pokker leve med det de har av toaletter der.
At man pådrar seg kjønnsykdommer av å sitte på en dass, er en myte. Rompeballene er ikke en svamp som suger til seg skitt. Det er kun sognepresten som får en sur en av å sitte på do.

Jeg selger rumpespylere hvis noen er interessert,. Å bruke toapapir er uhygienisk, vann er best. Dette lærte jeg under mitt opphold i Thailand.

Koreanske spylere er best med innebygd tørk.