Audi gir opp elbilsatsinga, satser videre på forbrenningsmotorer.

Hovedårsaken er at etterspørselen etter elektriske biler er lavere enn det produsenten hadde håpet på.

Det handler igjen om at elbiler, i nær sagt alle markeder, er vesentlig dyrere enn sammenlignbare biler med forbrenningsmotor.

Skal vel ikke rare utenlandsturen til for å se at elbiler er ukurant: Priser og lite ladere. Som det kan være kluss med også.

Kan jo sjekke den norske feriefavoritten Gran Canaria, under 5% elbilsalg i 2022.
Og ikke glem at ca. 90% av strømmen kolmer fra varmekraftverk.

Sydentur = hyllest til petroleum.

 
Se denne videoen så skjønner man jo hvorfor.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Bensinsekser BMW 440xi vinner tydelig over elbilutgaven i4 M50 i uk på kostader, selv med stiv bensinpris Dersom den hurtiglades på en relativt kort tur på 230 miles. Elbilen kom i tillegg bare så vidt frem.
De testet også en Peugeot e 208 vs bensinutgave. Bensinbilene var billigere i bruk.

Det viser at det må elbilintensiver til for at det skal lønne seg. Elbil lønner seg mest med destinasjonslading.
 
Se denne videoen så skjønner man jo hvorfor.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Bensinsekser BMW 440xi vinner tydelig over elbilutgaven i4 M50 i uk på kostader, selv med stiv bensinpris Dersom den hurtiglades på en relativt kort tur på 230 miles. Elbilen kom i tillegg bare så vidt frem.
De testet også en Peugeot e 208 vs bensinutgave. Bensinbilene var billigere i bruk.

Det viser at det må elbilintensiver til for at det skal lønne seg. Elbil lønner seg mest med destinasjonslading.
Ikke glem å prioritere hva man selv ønsker da!
Kommentarfelt-rytterne er jo ofte beinhardt for det ene eller der andre av 'drivlinjer-.
Så da må det være topp å kunne prioritere det man selv vil!
 
Skal vel ikke rare utenlandsturen til for å se at elbiler er ukurant: Priser og lite ladere. Som det kan være kluss med også.

Kan jo sjekke den norske feriefavoritten Gran Canaria, under 5% elbilsalg i 2022.
Og ikke glem at ca. 90% av strømmen kolmer fra varmekraftverk.

Sydentur = hyllest til petroleum.

Det er det samme her på Kreta.
Jeg har sett EN Tesla og en Toyota hybrid her nede.

Og all strøm kommer fra oljefyrte kraftverk og dieselaggregater på de varmeste dagene om sommeren når alle kjører aircondition :)
 
Om elbiler hadde hatt samme avgifter som klassiske biler i Norge, så hadde de vært helt uholdbare. Elbiler er greit i Norge, stort sett. Men jeg hadde aldri valgt en elbil om det ikke var for de økonomiske fordelene.
 
Det er det samme her på Kreta.
Jeg har sett EN Tesla og en Toyota hybrid her nede.

Og all strøm kommer fra oljefyrte kraftverk og dieselaggregater på de varmeste dagene om sommeren når alle kjører aircondition :)
Jepp. Og at hus mangler strømkapasitet og at folk mangler gjeldsgraden mange har i Norge.
Hvor mange Tesla DC-ladere er der?
(Får meg ikke til å si 'hurtig'-ladere rent språklig.)
 
Det kommer jo an på hvor bilene skal selges i verden det.
Drar du litt nedover på kontinentet er det lengre mellom ladere og de fleste har ikke mulighet til å installere en dyr hjemmelader for hurtiglading , i mange land bor folk tett sammen og ikke i egne hus, da kan de kun bruke de offentlige hurtigladerne som finnes.
Har du en bil som bare rekker 30 mil når du skal ut på langtur blir det fort utfordringer.

Vi i Norge liker å tro at siden det funker her så vil hele verden adoptere vår modell, men det tror jeg ikke noe på , med mindre vi får enda lengre rekkevidde på batteriene og det bygges ut bedre infrastruktur i fattigere land. Bare ta Brasil som et eksempel, er et stort bilmarked, men samtidig er det langt mellom ladestasjonene.

Oljeindustrien kommer til å overleve i langt flere år enn miljøaktivistene tror. Det gjelder selv om Norge kutter oljeproduksjonen sin.
 
Her ser vi hvor mange oljeproduserende land det finnes på verdensbasis, Norge er langt ned på den listen. Venezuela topper den klart foran Saudi Arabia. Det er utopi å tro at disse vil slutte å produsere olje, spesielt regimer og mer autoritære land.


Ved utgangen av 2015
RankLandReserveAndel[1]R/P-rate[2]
1​
Venezuela298,317,7>100
2​
Saudi-Arabia265,915,863,2
3​
Canada174,310,3>100
4​
Iran157,09,3>100
5​
Irak150,08,9>100
6​
Kuwait101,56,089,0
7​
De forente arabiske emirater97,85,873,5
8​
Russland93,05,523,6
9​
Libya48,52,9>100
10​
USA44,22,612,1
11​
Nigeria37,12,243,8
12​
Kasakhstan30,01,846,0
13​
Qatar25,11,534,4
14​
Kina18,11,111,9
15​
Brasil15,60,920,2
16​
Angola12,70,819,3
17​
Algerie12,20,721,2
18​
Mexico11,10,710,6
19​
Norge8,70,512,9
20​
Ecuador8,20,542,6
 
Om elbiler hadde hatt samme avgifter som klassiske biler i Norge, så hadde de vært helt uholdbare. Elbiler er greit i Norge, stort sett. Men jeg hadde aldri valgt en elbil om det ikke var for de økonomiske fordelene.
Jeg kommer aldri til å velge noe annet enn elbil igjen. Er på min andre og jeg digger dem. Det er god komfort, gode kjøreegenskaper og den digge responsen fra gasspedalen er priceless.

I tillegg koster det mye mindre pr mnd å drifte den.

Jeg kom hjem fra butikken i formiddag, hadde 24% strøm da jeg parkerte i garasjen. Plugget inn laderen på vei ut av garasjen og neste gang jeg skal ut å kjøre er det fullt batteri.

Jeg kan ikke få fullrost det å eie elbil nok.

Men selvsagt er det bra at de er subsidierte. Da har jeg råd til bedre biler enn jeg ellers ville hatt.
 
Det er ikke gjennomførbart å kjøre hele verden over på elbil. Ressursene er ikke der, ihvertfall om man ikke skal kjøpe fra Russland.

Men her hjemme er jo det meste av energien vannkraft, og prisen for elektrisitet er enn så lenge lavere enn i Europa. Så vi burde kjøpe opp Saab eller noe slikt, og begynne å produsere folke-elbiler til oss sjøl. Spleiselag med Staten slik som vi er vant med.
 
Jeg kommer aldri til å velge noe annet enn elbil igjen. Er på min andre og jeg digger dem. Det er god komfort, gode kjøreegenskaper og den digge responsen fra gasspedalen er priceless.
Gassresponsen er unik. Selv ikke de mest responsive selvpustende motorene er en match der. Komfort kan diskuteres. De har en mindre bråkete drivlinje noe som i seg selv er veldig positivt (for mange), men ulempen er jo at en tradisjonell drivlinje kan skjule en del ulyder, noe elbilene ikke greier. Så mitt inntrykk er at elbiler må støyisoleres mer enn biler med ICE-motor for å skjule hjul- og vindstøy. En annen ulempe, helt subjektiv sådan, er at jeg synes elmotorlyden kan være slitsom på langtur. Høyfrekvente lyder er etter min mening mer slitsom enn lavfrekvente.

Når det kommer til "gode kjøreegenskaper", så er det direkte feil. Tar du to veldig sammenlignbare biler der den ene er en elbil og den andre er en ICE, så kommer stort sett ICE-bilen ut som vinneren hver gang. For selv om elbiler har gjerne et lavere tyngdepunkt enn en tilsvarende ICE-bil, så er egenvekten på elbilen såpass mye høyere at den gevinsten renner raskt bort i sanden.

At mange har lagt elbiler på sin elsk her i Norge, det er jo ene og alene subsidier. Som du selv sier, du får da en mer påkostet elbil enn du får om du bruker samme summen på en ICE-bil. Og derfor sitter veldig mange med et inntrykk av at elbiler er bedre enn ICE-biler. Noe som ikke er tilfellet. Dette punktet er jo også veldig subjektivt, da folk har forskjellige preferanser og elbiler har noen egenskaper som ICE-biler ikke har, f-eks om du har muligheten å lade hjemme, så slipper du i stor grad turer for å etterfylle energi på bilen. One pedal driving er jo også noe som kan være en fin funksjon for folk som kjører mye i rushtrafikken. Elbiler uten girkasse forenkler jo også litt kjøringen, spesielt de som komme fra manuelle girkasser.

Men vi må jo ikke glemme at i løpet av de siste ti årene, så har det vært enorme mengder med ny teknologi som har blitt mer og mer vanlig i personbiler uavhengig av drivlinje, men teknologi som mange først også har fått tilgang til når de har kjøpt ny elbil etter å byttet ut en eldre ICE-bil uten slik teknologi. Adaptiv cruise control er jo en slik type teknologi. Bensin- og dieselvarmer er jo noe som har vært med oss veldig lenge, men som den generelle bileieren ikke i så stor grad har benyttet seg av. Dermed blir det "å komme til varm bil" en ny opplevelse for mange nye elbileiere.
 
Overskriften her er litt feil, det er ikke slik at Audi skal slutte å produsere, utvikle og komme med nye elbiler. Derimot så går de bort fra planen om kun satse på elbiler fremover....
 
Gassresponsen er unik. Selv ikke de mest responsive selvpustende motorene er en match der. Komfort kan diskuteres. De har en mindre bråkete drivlinje noe som i seg selv er veldig positivt (for mange), men ulempen er jo at en tradisjonell drivlinje kan skjule en del ulyder, noe elbilene ikke greier. Så mitt inntrykk er at elbiler må støyisoleres mer enn biler med ICE-motor for å skjule hjul- og vindstøy. En annen ulempe, helt subjektiv sådan, er at jeg synes elmotorlyden kan være slitsom på langtur. Høyfrekvente lyder er etter min mening mer slitsom enn lavfrekvente.

Når det kommer til "gode kjøreegenskaper", så er det direkte feil. Tar du to veldig sammenlignbare biler der den ene er en elbil og den andre er en ICE, så kommer stort sett ICE-bilen ut som vinneren hver gang. For selv om elbiler har gjerne et lavere tyngdepunkt enn en tilsvarende ICE-bil, så er egenvekten på elbilen såpass mye høyere at den gevinsten renner raskt bort i sanden.

At mange har lagt elbiler på sin elsk her i Norge, det er jo ene og alene subsidier. Som du selv sier, du får da en mer påkostet elbil enn du får om du bruker samme summen på en ICE-bil. Og derfor sitter veldig mange med et inntrykk av at elbiler er bedre enn ICE-biler. Noe som ikke er tilfellet. Dette punktet er jo også veldig subjektivt, da folk har forskjellige preferanser og elbiler har noen egenskaper som ICE-biler ikke har, f-eks om du har muligheten å lade hjemme, så slipper du i stor grad turer for å etterfylle energi på bilen. One pedal driving er jo også noe som kan være en fin funksjon for folk som kjører mye i rushtrafikken. Elbiler uten girkasse forenkler jo også litt kjøringen, spesielt de som komme fra manuelle girkasser.

Men vi må jo ikke glemme at i løpet av de siste ti årene, så har det vært enorme mengder med ny teknologi som har blitt mer og mer vanlig i personbiler uavhengig av drivlinje, men teknologi som mange først også har fått tilgang til når de har kjøpt ny elbil etter å byttet ut en eldre ICE-bil uten slik teknologi. Adaptiv cruise control er jo en slik type teknologi. Bensin- og dieselvarmer er jo noe som har vært med oss veldig lenge, men som den generelle bileieren ikke i så stor grad har benyttet seg av. Dermed blir det "å komme til varm bil" en ny opplevelse for mange nye elbileiere.
Jepp. Mange har ‘oppdaget’ motor/ kupévarmer og tror det er noe nytt, magisk og unikt.

Tenk om dét hadde fantes da bestefar levde på 70-tallet!
 
Jepp. Mange har ‘oppdaget’ motor/ kupévarmer og tror det er noe nytt, magisk og unikt.

Tenk om dét hadde fantes da bestefar levde på 70-tallet!

Hadde dieselvarmer på min forrige bil (VW Golf 2,0 TDI, 2016-mod) men synes at oppvarmingen fungerer mye bedre på min "nye" ID4 GTX (2022-mod).
 
Hadde dieselvarmer på min forrige bil (VW Golf 2,0 TDI, 2016-mod) men synes at oppvarmingen fungerer mye bedre på min "nye" ID4 GTX (2022-mod).
Hadde bensinvarmer på Golf VII. Funket fint. Varmet raskt opp, auto off etter 20-30 min, som jeg alltid lot den gå på for å unngå evt. soting. Og enkel fjernkontroll, kun ON OFF på to knapper. Og et grønt lys for å indikere at sen er i gang.

Skjønt 5 kW varmeelement i kjølevæsken er jo glimrende.
 
Jepp. Mange har ‘oppdaget’ motor/ kupévarmer og tror det er noe nytt, magisk og unikt.

Tenk om dét hadde fantes da bestefar levde på 70-tallet!
Det gjorde det faktisk, Min første bil, en 72 modell VW boble hadde bensindrevet parkeringsvarmer. Golfen min har det også, samt de fleste dieseldrevne taxiene jeg har kjørt de seneste 20 årene. Så det å komme til oppvarmet bil, er ikke noen ny opplevelse for meg.
 
Mine foreldre hadde isolert, men kald garasje, og manuell motor/kupevarmer som fattern la inn på passasjersetet på kvelden og timet til å starte på morgenen så bilen (en W123-serie) var relativt lunken selv på de kaldeste dagene da jeg ble kjørt til barnehagen på 80-tallet som liten, husker jeg.

Den første bilen jeg hadde med integrert webasto/kupevarmer var nok BMW X3 med bensinmotor som jeg kjøpte ny i 2015. Den hadde app ganske lik i3 og husker den virket hver gang. Man så gjenværende bensin på tanken, estimert rekkevidde, forbruk på turer osv, akkurat slik man gjør på elbilene. Så det med app og varmer er uavhengig av drivstoff. Det finnes app til min diesel 2017 mod Range Rover også, det heter incontrol Land Rover og minner øitt om Jaguar sin app. Jeg har ikke giddet å sette opp bilen.
På elbil bruker jeg app mest til å følge med på lading og rekkevidde, og å starte varmen før jeg skal reise mens jeg er i møter hvis det er kaldt ute.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp