Utbytteaksjer

9 Jul 2023
298
Tenkte vi kunne ta en liten runde her på hva folk sitter på av utbytteaksjer.

Jeg har omtrent 30% av porteføljen min i utbytte, mest fordi det er gøy og praktisk med utbytte. Da kan jeg re-investere eller bruke pengene på andre ting. Har ligget på 100-250k i utbytte de siste årene.

Jeg har DnB, fordi jeg misliker banken, har bytter til SPK men vil ha tilbake penger. Det er en solid trass-aksje.

Har ellers HAUTO, KCC, MPCC i shipping, Aker BP, Equinor og Vår i olje, og i tillegg Elkem, Telenor, Yara, Hydro og Selvaag som jeg tenker å sitte long i.

Kjør gjerne tips! Leser mye på discord, men kan jo misse noe der
 
MPCC
VAR
HSHP
NORAM

Uten av disse fire utbytteaksjene, har jeg også en post i KOA, som har vært en tragedie fra A til Å. Selskapet drar inn stadig nye kontrakter, men kursen går likefullt i dass.

Litt skeptisk til fremtidsutsikten til Noram, og tar nok et lite tap der, for heller å øke i HSHP (Himalaya Shipping). Må innrømme at presentasjonene deres gir inntrykk på meg. Betaler månedlig utbytte på 75% av fri kontantstrøm. https://himalaya-shipping.com/conte...aya-Shipping-Q4-2023-results-presentation.pdf
 
Hadde vært skeptisk til MPCC på lang sikt. Riktignok er det problemer med både Suez og Panamakanalen, men er fryktelig mange containerskip som bygger de neste årene.

Vurderte Himalaya, men har bulk-eksponeringen min inn mot 2020 og Golden Ocean.
 
Hadde vært skeptisk til MPCC på lang sikt. Riktignok er det problemer med både Suez og Panamakanalen, men er fryktelig mange containerskip som bygger de neste årene.

Vurderte Himalaya, men har bulk-eksponeringen min inn mot 2020 og Golden Ocean.
Bare sunt å være skeptisk til MPCC, det er tross alt shipping 😉 Men jeg sitter godt i selskapet, og kommer nok til å sitte long.

Det er mange momenter, og absolutt mulig å analysere seg grønn. Krig i Suez og klima-endringer i Panama, som du nevner, høy short-andel i selskapet og generell usikkerhet rundt shipping og container.

Samtidig lever de solide tall og god drift, og fremtidsutsiktene ser bra ut. Skrapverdien på båtene er vel ikke kjempelangt unna dagens kurs heller, så man kan jo spørre seg hvor stor den potensielle nedsiden egentlig er, samlet sett.

Den er ikke lenger en gull-kalv på samme som den var for de som kom seg inn billig på riktig tidspunkt i syklusen, men heller ikke et rent tapsprosjekt. Det kommer nok gode utbytter både i år og neste år og vil tiden vise om det samme allikevel tapes i kursfall.
 
Bare sunt å være skeptisk til MPCC, det er tross alt shipping 😉 Men jeg sitter godt i selskapet, og kommer nok til å sitte long.

Det er mange momenter, og absolutt mulig å analysere seg grønn. Krig i Suez og klima-endringer i Panama, som du nevner, høy short-andel i selskapet og generell usikkerhet rundt shipping og container.

Samtidig lever de solide tall og god drift, og fremtidsutsiktene ser bra ut. Skrapverdien på båtene er vel ikke kjempelangt unna dagens kurs heller, så man kan jo spørre seg hvor stor den potensielle nedsiden egentlig er, samlet sett.

Den er ikke lenger en gull-kalv på samme som den var for de som kom seg inn billig på riktig tidspunkt i syklusen, men heller ikke et rent tapsprosjekt. Det kommer nok gode utbytter både i år og neste år og vil tiden vise om det samme allikevel tapes i kursfall.
Krig ute i verden er som regel gode nyheter for shipping da skjer ting.

MPC er noe for seg selv som det ser ut til at markedet ikke skjønner helt.
De opererer i det såkalte "inter regional trades" og er ikke i det (utsatte) liner markedet som har mye nybygging og nye problem (røde havet - panama).
De -MPC -tjerner gode penger og rapporterer å kunne holde inntjening i 24 og 25 på årets nivå.
De har lange kontrakter og en høgt verdsatt ledelse.
Inntjening i 23 en EPS 0,73USD som nærmer seg 8 kr og med 75% utdeling er nær 6kr, med omsatt dagens kurs ca 13,50. Over 40% avkastning. Dette er jo fantastisk avkastning.

Likevel sitter profesjonelle finans aktører i short markedet med over 33 mill aksjer, nesten 8% av totalt, klare til å "flomme" markedet når de finner det for godt. I verste fall "støvsuger" de hele markedet for kjøpere.
Det heter seg at markedet alltid har rett. Her kan en vel ikke bruke logikk for den er innlysende, så da gjenstår - hva vet eller ser de andre som ikke resten ser? Eller tar de bare en sjangse?

I morgen er det ex dato og det blir spennende - faller aksjen mer eller mindre enn ca kr 1,40.
Svaret får vi morgen.
 
Kjøpte faktisk MPCC den gang den ble notert på børsen. Det gikk dårlig og selskapet var vel også nær konkurs rett før covid. Kjøpte de tidlig i covid på 6-7 kr, men solgte de litt tidlig. Kjøpte og solgte de litt for å dra ut effekten av utbyttene, men nå ville jeg holdt meg unna. Hjelper ikke med utbytter om kursen ikke henter seg inn igjen, og selv om de er i et mindre utsatt segment smitter det over. Har egentlig aldri opplevd det som et spesielt bra veldrevet selskap, men det er nå bare min mening. De traff gull med covid.

Det er tørrbulk som er det beste å se på nå, sammen med tank. Ordrebøkene for container er høye (samme med LNG) og lave for tørrbulk. De samme verftene bygger skipene, og tørrbulk får nesten ikke nye skip, samtidig som at en rekke eldre skip går ut på dato.

Capesize har gått som en kule, mens supra/ultra henger litt etter. Mye avhenger av Kina.

Selv har jeg foretrukket selskaper med lav spoteksponering.

Hvis du har 100 000 euro kan du velge å sette det inn i fondet til Hannisdahl så gjør han evnt jobben for deg.
 
Fin utvikling på MPCC siden de var oppe til diskusjon her. Nå er vel mye av short-posisjonene dekket inn også.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp