Bensin- og dieselpriser

Og ikke glem at det kommer moms i tillegg på avgiftene også, så med momsen utgjor drivstoffavgiftene 9,17 kroner per liter.
Og så er det jo selvfølgelig i tillegg til det igjen også moms på prisen for det bensin og diesel egentlig koster ( uten drivstoffavgiftene ).
Det har du jo rett i.
Moms på avgifter - altså en avgift på en avgift, eller skatt på skatt...
Den er litt "god" den.
 
Her i Hellas koster bensin 2,30€, tilsvarer 26,65NOK.
Så relativt sett er det nok ganske mye dyrere her, lønnsnivået ligger endel lavere.

Ikke at det er til stor trøst, bare for å sette det i perspektiv.
 
Dere som bor eller pendler til Oslo kan glede dere....... Nå koster det 42 kroner å komme seg innenfor bomringen for en fossilbil.

Dette var upresist. Takstene varierer fra kjøretøy til kjøretøy og også ut fra tidspunktet man passerer.
Man skal jo ikke langt ut fra Oslo før man også i tillegg må passere bomringen ved bygrensen, men denne bomringen har ihvertfall betaling bare den ene veien ( når man kjører inn i Oslo ) . Osloringen og Indre ring har jo betaling begge veier.
Men man må jo også nevne på alle priser får man 20 % rabatt hvis man har Auotopass-avtale og det har vel omtrent alle nå, ihvertfall pendlerne.
Jeg limer inn oversikten over prissystemet under, men for en dagpendler med bil som bor utenfor bygrensen og jobber innenfor Oslorringen, vil det fra 1/1-25 koste følgende i bompenger ( forutsatt at man har Auotopass-avtale) hver dag å kjøre til og fra jobben i rushtiden :
Dieselbil : 110 kr
Bensinbil : 103 kr
Elbil. : 55 kr

Screenshot_2024-05-25-07-43-11-331.jpeg
 
Enda verre med andre ord, 110 kroner for å ta med bilen min inn til byen, hvis jeg hadde bodd i Buskerud f.eks.

Syke greier, må være dyreste bomringen i Europa.
 

Det morsomme er at man aldri ber om regnestykker fra bensinselskapene på hva de de tjener på en gitt pris.
Vi kan også se at stasjoner som ligger øde til kan ligge langt under de store som da ligger tett.

Tok man vekk veiavgifta eller endog bare den dustete co2-avgifta ville det "hjelpe" til.
 
Det er bare å glede seg. Om noen år vil vi drømme tilbake til priser på 25 kroner literen.

  • Nye EU-krav kan føre til at bensin- og dieselpriser stiger til 40 kroner per liter innen 2027.
  • Dette skyldes en ny klimalov som priser karbonutslipp fra drivstoff.
  • EU-politikere er usikre på om prisen vil holde seg under 45 euro per tonn CO2, noe som kan øke kostnadene betydelig.
 
Det er bare å glede seg. Om noen år vil vi drømme tilbake til priser på 25 kroner literen.

  • Nye EU-krav kan føre til at bensin- og dieselpriser stiger til 40 kroner per liter innen 2027.
  • Dette skyldes en ny klimalov som priser karbonutslipp fra drivstoff.
  • EU-politikere er usikre på om prisen vil holde seg under 45 euro per tonn CO2, noe som kan øke kostnadene betydelig.
Vel, vi får nå se.
Dette er nok musikk i ørene for klimafanatikere og de som mener et EU vil vel...
 
Vel, i Sverige har man tatt vekk en avgift som fører til at prisene er blitt flere kroner lavere.

Hva er forskjellen på selskapene i Norge og de i Sverige?
Drivstoff er en uelastisk vare.

Folk betaler hva det koster for å få den. Oljeselskapene vet allerede at folk er villig til å betale dagens pris. De vil svikte aksjonærene dersom de ikke priser varen høyt nok".

Man vil trolig se et fall umiddelbart etter en avgiftsfjerning, før den kryper oppover igjen. Vi så det samme når matmomsen ble halvert.
 
Drivstoff er en uelastisk vare.

Folk betaler hva det koster for å få den. Oljeselskapene vet allerede at folk er villig til å betale dagens pris. De vil svikte aksjonærene dersom de ikke priser varen høyt nok".

Man vil trolig se et fall umiddelbart etter en avgiftsfjerning, før den kryper oppover igjen. Vi så det samme når matmomsen ble halvert.
Dette har du argumentert med før, og det du har lært, men som ikke alltid funker slik.
Men hvorfor har den ikke steget i Sverige da?
Har du fult med på prisene der?
 
De får ikke faset ut alle fossilbiler bare ved å øke prisene gigantisk, kan love deg at det blir masseprotester over hele Europa hvis vi får priser over 4 euro literen .
I land som Spania og Portugal er det bare 10% som er elbiler og knapt det.
I 2027 om 3 år er selvsagt ikke den andelen mye større.
Dessuten vil folk få dårligere råd generelt og må kjøpe fra bruktmarkedet.
 
I tillegg har du en alvorlig krig i Ukraina som kan pågå i 10 år og vil påvirke alle lands økonomi og da kan du ikke bare late som det grønne skiftet skal gå raskere.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp