- 9 Jul 2023
- 574
En tråd der jeg vil legge ut hvordan vinteren på den nordlige halvkule arter seg gjennom vinteren 2023-24.
Som vi vet er det ikke lenger snø i Norge, ungene lager ikke snømenn, og skiføret uteblir.
Det samme gjelder i alpene der alle skirenn nå går på kunstsnø som er lagt ut i det grønne landskapet mellom beitende sauer og kyr.
I Arktis er det nesten isfritt og isbjørnene er nesten utdødd.
"The Northern Seaway", bedre kjent som Nordøstpassasjen, trafikkeres nå av store mengder skip hele året og gjør sjøveien til det fjerne Østen vesentlig kortere og raskere enn gjennom Suezkanalen.
Eller vent litt; dette var visst den våte drømmen til alle klodens klimareligiøse, en drøm som sannsynligvis aldri vil gå i oppfyllelse.
Sannheten er heldigvis en helt annen, og det skal vi se litt på her, og følge med utover vinteren.
Allerede i slutten av oktober kunne vi lese om rekordtidlig skisesong på Østlandet og rekordtidlig start av kunstsnøproduksjon i alpinanlegga over hele Sør-Norge. Snøkaos på veiene har det allerede vært flere av, og jeg er sikker på at i alle fall en del unger har vært ute og laget snømenn allerede.
I Alpene snør man ned og både treningsopphold og renn har blitt avlyst for våre sportsutøvere på grunn av store mengder snø.
Når det gjelder snømasse på den nordlige halvkule som helhet så ser det slik ut per i dag:
Her kan jeg legge til at det har vært til dels langt over referanseperioden (1982-2012) alle de 4 siste vintrene.
Når det gjelder havisen i Arktis så var det lavest registrerte isvolumet i september 4800 km3, det 10. laveste volumet som er registret og 1000 km3 over det lavest registrerte volumet (2012).
Per 31. oktober i år ser volumet slik ut:
Altså ingen reduksjon siden 2010, snarere en liten stigning.
Når det gjelder Nordøstpassasjen så har akkurat den siste konvoien for i år kjempet seg gjennom den, der også skipet som ødela rørledningen Baltic Connect var med.
https://thebarentsobserver.com/en/security/2023/11/newnew-polar-bear-exits-northern-sea-route
For øvrig er det full krise langs kysten av Sibir fordi skipene som skulle levere vinterforsyninger til de 1800 veiløse bosetningene der oppe ikke kommer fram på grunn av den hurtig tilfrysende sjøisen.
Man er nå avhengige av å få forsyninger levert som krisehjelp med helikoptre.
https://thebarentsobserver.com/en/a...-goods-deliveries-northern-territories-crisis
Slik ser isforholdene ut i Arktis nå i dag:
Legg også merke til isen som allerede nå har begynt å legge seg rundt Svalbard, tidligere enn på mange år.
Så joda, vinteren er på gang i år også, i fullt monn, til tross for klimaklovnenes forsøk på å fortelle oss det motsatte.
Og det er ventet en kald vinter i Nord-Europa, en slik som det var vinteren 2009/10, så det er bare å stålsette seg.
Som vi vet er det ikke lenger snø i Norge, ungene lager ikke snømenn, og skiføret uteblir.
Det samme gjelder i alpene der alle skirenn nå går på kunstsnø som er lagt ut i det grønne landskapet mellom beitende sauer og kyr.
I Arktis er det nesten isfritt og isbjørnene er nesten utdødd.
"The Northern Seaway", bedre kjent som Nordøstpassasjen, trafikkeres nå av store mengder skip hele året og gjør sjøveien til det fjerne Østen vesentlig kortere og raskere enn gjennom Suezkanalen.
Eller vent litt; dette var visst den våte drømmen til alle klodens klimareligiøse, en drøm som sannsynligvis aldri vil gå i oppfyllelse.
Sannheten er heldigvis en helt annen, og det skal vi se litt på her, og følge med utover vinteren.
Allerede i slutten av oktober kunne vi lese om rekordtidlig skisesong på Østlandet og rekordtidlig start av kunstsnøproduksjon i alpinanlegga over hele Sør-Norge. Snøkaos på veiene har det allerede vært flere av, og jeg er sikker på at i alle fall en del unger har vært ute og laget snømenn allerede.
I Alpene snør man ned og både treningsopphold og renn har blitt avlyst for våre sportsutøvere på grunn av store mengder snø.
Når det gjelder snømasse på den nordlige halvkule som helhet så ser det slik ut per i dag:
Her kan jeg legge til at det har vært til dels langt over referanseperioden (1982-2012) alle de 4 siste vintrene.
Når det gjelder havisen i Arktis så var det lavest registrerte isvolumet i september 4800 km3, det 10. laveste volumet som er registret og 1000 km3 over det lavest registrerte volumet (2012).
Per 31. oktober i år ser volumet slik ut:
Altså ingen reduksjon siden 2010, snarere en liten stigning.
Når det gjelder Nordøstpassasjen så har akkurat den siste konvoien for i år kjempet seg gjennom den, der også skipet som ødela rørledningen Baltic Connect var med.
https://thebarentsobserver.com/en/security/2023/11/newnew-polar-bear-exits-northern-sea-route
For øvrig er det full krise langs kysten av Sibir fordi skipene som skulle levere vinterforsyninger til de 1800 veiløse bosetningene der oppe ikke kommer fram på grunn av den hurtig tilfrysende sjøisen.
Man er nå avhengige av å få forsyninger levert som krisehjelp med helikoptre.
https://thebarentsobserver.com/en/a...-goods-deliveries-northern-territories-crisis
Slik ser isforholdene ut i Arktis nå i dag:
Legg også merke til isen som allerede nå har begynt å legge seg rundt Svalbard, tidligere enn på mange år.
Så joda, vinteren er på gang i år også, i fullt monn, til tross for klimaklovnenes forsøk på å fortelle oss det motsatte.
Og det er ventet en kald vinter i Nord-Europa, en slik som det var vinteren 2009/10, så det er bare å stålsette seg.