Svindlet - Hvem har juridisk ansvar?

15 Jul 2023
168
Ble utsatt for en kreativ svindel i dag.

Lurer på hvem som må dekke tapet her, Person 1 eller Person 2? Saken er lik de Snøfreser-svindelene eller Bitcoin-svindlene det har vært skrevet om tidligere i media.

Her er oppsummering av saken jeg har ufrivillig blitt dratt inn i:

Jeg spurte i går i en Facebook-gruppe som omhandler private lån etc. om jeg kunne låne 1000 kr, da jeg sliter litt økonomisk nå.

En person (Vi kaller han Svindleren) kontakter meg (Vi kaller meg Person 2) på Messenger og sier han kan låne meg 1000 kr. Jeg godtar dette, og jeg spør om han kan vippse meg. Han sier han ikke har Vipps, så han trenger mitt kontonummer. Jeg oppgir dette uten å tenke nevneverdig på det, og jeg skal få 1000 kr overført.

Noen timer tidligere selger Svindleren noe på nettet, la oss forestille oss en snøfreser bare som eksempel. En person (Vi kaller han for Person 1) vil kjøpe snøfreseren av han, pris 10 000 kr. Person 1 overfører 10 000 kr til mitt kontonummer, som han har fått av Svindleren. Person 1 tror han betaler for snøfreseren til Svindleren sin konto, men pengene er havnet hos meg.

Jeg får altså 10 000 kr inn på konto, samt anrop og meldinger fra Svindleren på Messenger om at jeg må overføre 9000 kr tilbake til han (Svindleren). Da han angivelig skrev 10 000 istedenfor 1000 kr ved en feil i betaling. Jeg skjønner jo her at noe rart er på gang.

Jeg sjekker med banken min (DNB), de kan ikke se hvor de 10 000 kr kommer fra. Jeg ønsket at de kunne sende pengene tilbake der de kom fra, eller oppgi kontonummer som pengene kom fra, men det kunne de ikke. Samtidig så begynner Svindleren å ringe meg på Messenger og truer meg med ting og tang, hvis jeg ikke betaler tilbake 9000 kr umiddelbart. Han gir meg et kontonummer og et skjermbilde som angivelig viser betalingen på 10 000 kr som ble utført. Jeg betaler 9000 til han da, får ikke opp navn på mottaker når jeg betaler men det kommer opp Sparebank 1 Østlandet når jeg legger inn kontonummer.

Nå kontakter Person 1 meg og vil ha igjen sine 10 000 kr som han sendte meg. Svindleren har byttet navn på Messenger og blokkert meg. Jeg er blakk og kan ikke betale dette, og ønsker heller ikke det.

Hvem må ta tapet på 10 000 kr her?

Person 1 som sendte meg penger, uten å sjekke at mottaker faktisk var selgeren av snøfreseren?

Eller

Person 2 (meg) som i halvveis panikk betalte 9000 kr av de 10 000 kr til Svindleren)?

Vi har begge driti oss ut ved å sende penger til noen som ikke skulle ha, men Person 1 startet jo ballet her ved å sende meg penger.

Eller må vi dele på tapet? Jeg kan uansett sende de 1000kr jeg har igjen tilbake til Person 1, men de 9000 kr er jo ute av min konto.

Svindleren har jo tjent 9000 kr og er forduftet.

Hvem er juridisk ansvarlig for å dekke tapet på 9000 kr her?
 
Ble utsatt for en kreativ svindel i dag.

Lurer på hvem som må dekke tapet her, Person 1 eller Person 2? Saken er lik de Snøfreser-svindelene eller Bitcoin-svindlene det har vært skrevet om tidligere i media.

Her er oppsummering av saken jeg har ufrivillig blitt dratt inn i:

Jeg spurte i går i en Facebook-gruppe som omhandler private lån etc. om jeg kunne låne 1000 kr, da jeg sliter litt økonomisk nå.

En person (Vi kaller han Svindleren) kontakter meg (Vi kaller meg Person 2) på Messenger og sier han kan låne meg 1000 kr. Jeg godtar dette, og jeg spør om han kan vippse meg. Han sier han ikke har Vipps, så han trenger mitt kontonummer. Jeg oppgir dette uten å tenke nevneverdig på det, og jeg skal få 1000 kr overført.

Noen timer tidligere selger Svindleren noe på nettet, la oss forestille oss en snøfreser bare som eksempel. En person (Vi kaller han for Person 1) vil kjøpe snøfreseren av han, pris 10 000 kr. Person 1 overfører 10 000 kr til mitt kontonummer, som han har fått av Svindleren. Person 1 tror han betaler for snøfreseren til Svindleren sin konto, men pengene er havnet hos meg.

Jeg får altså 10 000 kr inn på konto, samt anrop og meldinger fra Svindleren på Messenger om at jeg må overføre 9000 kr tilbake til han (Svindleren). Da han angivelig skrev 10 000 istedenfor 1000 kr ved en feil i betaling. Jeg skjønner jo her at noe rart er på gang.

Jeg sjekker med banken min (DNB), de kan ikke se hvor de 10 000 kr kommer fra. Jeg ønsket at de kunne sende pengene tilbake der de kom fra, eller oppgi kontonummer som pengene kom fra, men det kunne de ikke. Samtidig så begynner Svindleren å ringe meg på Messenger og truer meg med ting og tang, hvis jeg ikke betaler tilbake 9000 kr umiddelbart. Han gir meg et kontonummer og et skjermbilde som angivelig viser betalingen på 10 000 kr som ble utført. Jeg betaler 9000 til han da, får ikke opp navn på mottaker når jeg betaler men det kommer opp Sparebank 1 Østlandet når jeg legger inn kontonummer.

Nå kontakter Person 1 meg og vil ha igjen sine 10 000 kr som han sendte meg. Svindleren har byttet navn på Messenger og blokkert meg. Jeg er blakk og kan ikke betale dette, og ønsker heller ikke det.

Hvem må ta tapet på 10 000 kr her?

Person 1 som sendte meg penger, uten å sjekke at mottaker faktisk var selgeren av snøfreseren?

Eller

Person 2 (meg) som i halvveis panikk betalte 9000 kr av de 10 000 kr til Svindleren)?

Vi har begge driti oss ut ved å sende penger til noen som ikke skulle ha, men Person 1 startet jo ballet her ved å sende meg penger.

Eller må vi dele på tapet? Jeg kan uansett sende de 1000kr jeg har igjen tilbake til Person 1, men de 9000 kr er jo ute av min konto.

Svindleren har jo tjent 9000 kr og er forduftet.

Hvem er juridisk ansvarlig for å dekke tapet på 9000 kr her?
Jeg vil tro det er den som betalte de 9000 som må ta ansvaret for sine handlinger.
Det er dyrt å være dum.
 
Ble utsatt for en kreativ svindel i dag.

Lurer på hvem som må dekke tapet her, Person 1 eller Person 2? Saken er lik de Snøfreser-svindelene eller Bitcoin-svindlene det har vært skrevet om tidligere i media.

Her er oppsummering av saken jeg har ufrivillig blitt dratt inn i:

Jeg spurte i går i en Facebook-gruppe som omhandler private lån etc. om jeg kunne låne 1000 kr, da jeg sliter litt økonomisk nå.

En person (Vi kaller han Svindleren) kontakter meg (Vi kaller meg Person 2) på Messenger og sier han kan låne meg 1000 kr. Jeg godtar dette, og jeg spør om han kan vippse meg. Han sier han ikke har Vipps, så han trenger mitt kontonummer. Jeg oppgir dette uten å tenke nevneverdig på det, og jeg skal få 1000 kr overført.

Noen timer tidligere selger Svindleren noe på nettet, la oss forestille oss en snøfreser bare som eksempel. En person (Vi kaller han for Person 1) vil kjøpe snøfreseren av han, pris 10 000 kr. Person 1 overfører 10 000 kr til mitt kontonummer, som han har fått av Svindleren. Person 1 tror han betaler for snøfreseren til Svindleren sin konto, men pengene er havnet hos meg.

Jeg får altså 10 000 kr inn på konto, samt anrop og meldinger fra Svindleren på Messenger om at jeg må overføre 9000 kr tilbake til han (Svindleren). Da han angivelig skrev 10 000 istedenfor 1000 kr ved en feil i betaling. Jeg skjønner jo her at noe rart er på gang.

Jeg sjekker med banken min (DNB), de kan ikke se hvor de 10 000 kr kommer fra. Jeg ønsket at de kunne sende pengene tilbake der de kom fra, eller oppgi kontonummer som pengene kom fra, men det kunne de ikke. Samtidig så begynner Svindleren å ringe meg på Messenger og truer meg med ting og tang, hvis jeg ikke betaler tilbake 9000 kr umiddelbart. Han gir meg et kontonummer og et skjermbilde som angivelig viser betalingen på 10 000 kr som ble utført. Jeg betaler 9000 til han da, får ikke opp navn på mottaker når jeg betaler men det kommer opp Sparebank 1 Østlandet når jeg legger inn kontonummer.

Nå kontakter Person 1 meg og vil ha igjen sine 10 000 kr som han sendte meg. Svindleren har byttet navn på Messenger og blokkert meg. Jeg er blakk og kan ikke betale dette, og ønsker heller ikke det.

Hvem må ta tapet på 10 000 kr her?

Person 1 som sendte meg penger, uten å sjekke at mottaker faktisk var selgeren av snøfreseren?

Eller

Person 2 (meg) som i halvveis panikk betalte 9000 kr av de 10 000 kr til Svindleren)?

Vi har begge driti oss ut ved å sende penger til noen som ikke skulle ha, men Person 1 startet jo ballet her ved å sende meg penger.

Eller må vi dele på tapet? Jeg kan uansett sende de 1000kr jeg har igjen tilbake til Person 1, men de 9000 kr er jo ute av min konto.

Svindleren har jo tjent 9000 kr og er forduftet.

Hvem er juridisk ansvarlig for å dekke tapet på 9000 kr her?
Aller først: Anmeld.

Politiet kan lett få tak i identitet på vedkommende som du har overført penger til.

Til slutt: Det å låne penger på diverse facebookgrupper er ikke veldig lurt, skaff deg heller et kredittkort om du har kortvarige behov for penger. Da har du 30 dager rentefritt før du må betale tilbake.
 
Virker som jeg slipper unna uten å måtte dekke tap her. Jeg sendte jo 9000 kr videre, men ikke til svindleren. Pengene ble sendt til ledd 3, og så ledd 4. Altså igjennom totalt 4 personer før svindleren prøvde å få pengene over på Revolut, som har base i utlandet. Syk sak.

Skal aldri låne penger igjen av noen jeg ikke kjenner etc. 😁
 
Banken min har nå fryst kontoen min i snart 72 timer, uten å gi meg beskjed om noe som helst.
Når jeg ringer banken, sier de bare at en annen avdeling er på saken og at jeg skal høre fra de.
Så nå har jeg ikke fått handla mat med kortet mitt, og får heller ikke vippset.

Har banken gjemmel til dette?

Føler med mistenkeliggjort, og de burde jo kommunisert med meg hva som skjer i det minste.

(Flaks jeg hadde litt cash liggende.)
 
(Flaks jeg hadde litt cash liggende.)
Dette bør alle folk ha liggende, for elektroniske penger er et høyst usikkert prosjekt. Selv handler jeg med kontanter alle steder jeg fortsatt kan, for det er viktig at folk bruker kontanter slik at vi aldri mister kontantene. Det har også skjedd endel av de siste årene at folk har fått stengt kontoer, slik som f.eks da de canadiske truckerne aksjonerte og de som støttet dem med "gofundme"etc. da fikk mange av de som donerte stengt kontoene sine. Dessuten har en del opposisjonelle også fått stengt alle muligheter til å ha bankkontoer rundt om i verden, de har stort sett overlevd via crypto og kontanter.
 
Nå er vi på døgn 6 hvor DNB har stengt min konto, uten å fortelle meg noen ting.
Når jeg chatter med de, sier de bare at de skal purre videre.
Sykt dårlig behandling, vært fornøyd kunde i 20 år men nå bytter jeg bank.

Greit nok at de må etterforske mistenkelige transaksjoner, men de må jo kunne si noe til kunden
om hva de sjekker opp, og om hva som er estimert behandlingstid.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp