SAS bytter eiere og skal etterhvert inn i SkyTeam

9 Jul 2023
2.410
Nye eiere omfatter blant annet Air France/KLM og fører til at SAS etterhvert må ut av Star Alliance og inn i Skyteam. Det er mildt sagt dramatiske nyheter en tirsdags kveld.
 
Det er jo lov å håpe på at det er bedre enn alternativet – konkurs. Men jeg tipper dette går hardt ut over Eurobonus-medlemmene også.
 
Nye eiere omfatter blant annet Air France/KLM og fører til at SAS etterhvert må ut av Star Alliance og inn i Skyteam. Det er mildt sagt dramatiske nyheter en tirsdags kveld.
Bedre enn konkurs, men skeptisk til hvor mye økonomiske muskler disse nye eierne har. Har visst temmelig mye gjeld fra før.
 
Det er jo lov å håpe på at det er bedre enn alternativet – konkurs. Men jeg tipper dette går hardt ut over Eurobonus-medlemmene også.
Styreleder i SAS Carsten Dilling kunne ikke svare på det, så da er nok de poengene tapt.
 
Liker Norwegian bedre enn SAS. Skulle ikke tro at det var Norwegian som var det litt billigere alternativet av de to.
Jeg foretrekker normalt SAS. Delvis pga Star Alliance. Og også fordi Norwegian relativt sett blir dyrere når man ikke kan fly direkte fra Oslo. Pluss at tillegg til Norwegian for å sjekke inn bagasje er klart høyere enn SAS.
 
Jeg foretrekker normalt SAS. Delvis pga Star Alliance. Og også fordi Norwegian relativt sett blir dyrere når man ikke kan fly direkte fra Oslo. Pluss at tillegg til Norwegian for å sjekke inn bagasje er klart høyere enn SAS.
kan Norwegian teoretisk sett gå inn i SA nå som SAS går ut?
 
Utrolig kjedelig, har nytt veldig godt av Eurobonus og tryggheten SAS gir. Men det var vel neppe noen annen løsning
 
Herlig, har noen hundretusen EB poeng. Gullkort og så videre. Tipper de nye eierne ikke er så interessert i å få med en haug medlemmer med masse mulige gratisreiser på lasset.
 
Herlig, har noen hundretusen EB poeng. Gullkort og så videre. Tipper de nye eierne ikke er så interessert i å få med en haug medlemmer med masse mulige gratisreiser på lasset.
Feil, og det er snarere motsatt. Medlemmer av flyselskapens bonusprogrammer er gullgruver for flyselskapene og dette er ikke første gang et selskap blir kjøpt opp (eller bytter allianse).

Poengene består, og inntil videre EuroBonus også. Selv om det ikke er umulig det på sikt blir slått sammen med eksisternde programmer
 
Feil, og det er snarere motsatt. Medlemmer av flyselskapens bonusprogrammer er gullgruver for flyselskapene og dette er ikke første gang et selskap blir kjøpt opp (eller bytter allianse).

Poengene består, og inntil videre EuroBonus også. Selv om det ikke er umulig det på sikt blir slått sammen med eksisternde programmer
Håper du har rett. Ser forøvrig at Air France har fått et bedre rykte de siste årene.
 
Blir spennende å se hvordan dette påvirker longhaul. AMS og CDG har vel sprengt kapasitet, og siden danskene går vesentlig inn på eiersiden regner jeg med at planen er å fylle på med mer longhaul på CPH, også for KLM og AirFrance. Kan det hende at Lufthansa og Norwegian inngår samarbeid og styrker OSL? Det blir spennende å se hvordan man blir kompensert for EB-poengene mtp. nivå.

SkyTeam er ikke så sexy, men denne løsningen er selvsagt milevis bedre enn at SAS forsvinner.
 
Bestiller med Norwegian uansett. SAS er alltid dyrere. Samme by, samme dag, nesten samme klokkeslett og Norwegian er minst 40% billigere.
SAS tror at de er bedre fordi de tilbyr «gratis» kaffe og te, ja…😂
 
En smule overraskende må man si, var usikker hva som skulle skje på pressekonferansen. Investorene har lagt 13 milliarder kroner på bordet, de ville ikke gjort det om de hadde planer og ikke la SAS skal fortsette som egen selskap i år fremover. Like så EuroBonus, ser ingen grunn til at de gjør noe med det. Men er klart om et år og videre blir det med SkyTeam og ikke Star Alliance. Og i den grad Air France/KLM er interessert å gjøre noe, er den danske stat større aksjonær og vil hindre dem.
 
Jeg har stort sett flydd SAS da jeg føler de har gitt bedre service, mer behagelige fly (A320), lettere transfer, setevalg samt tilsvarende pris når håndbagasje og innsjekket regnes med.

Spent på hva som skjer med SAS-AMEX.
 
En smule overraskende må man si, var usikker hva som skulle skje på pressekonferansen. Investorene har lagt 13 milliarder kroner på bordet, de ville ikke gjort det om de hadde planer og ikke la SAS skal fortsette som egen selskap i år fremover. Like så EuroBonus, ser ingen grunn til at de gjør noe med det. Men er klart om et år og videre blir det med SkyTeam og ikke Star Alliance. Og i den grad Air France/KLM er interessert å gjøre noe, er den danske stat større aksjonær og vil hindre dem.
*A til ST var nok en betingelse for AirFrance-KLM vil jeg tro.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp