Høyhastighetstog i Norge

Canucks

Teknisk
Moderator
4 Jul 2023
2.285
La oss ta diskusjonen om høyhastighetstog i Norge her.

Det er en gylden mulighet for Norge og bygge høyhastighetstog, spesielt på distanser opp til 600 km.

De beste alternativene vil være

Oslo-Trondheim
Oslo-Bergen
Oslo - Stavanger

Andre alternativer, men som faller noe utenfor distansen hvor høyhastighet, da disse er noe for lange vil være, men den har distansen som jobber mot seg, hvor viljen til å benytte det som alternativ mot fly avtar med lengre avstander, og folk vil da foretrekke fly når man snakker om reiser som tar 6 timer og oppover.

Trondheim-Bodø-Tromsø


Denne raporten om transport anbefalles også, og toucher også på distanser og alternativer som er best for de forskjellige distansene.
 
De beste alternativene vil være

Oslo-Trondheim
Oslo-Bergen
Oslo - Stavanger

Andre alternativer, men som faller noe utenfor distansen hvor høyhastighet, da disse er noe for lange vil være, men den har distansen som jobber mot seg, hvor viljen til å benytte det som alternativ mot fly avtar med lengre avstander, og folk vil da foretrekke fly når man snakker om reiser som tar 6 timer og oppover.

Trondheim-Bodø-Tromsø
Det er ingen tvil om at høyhastighetstog mellom Oslo og de tre største byene burde være noe en får på plass. Det flys mye, og er vel beregninger på at dersom en bygger for hastigheter på 250 km/t så vil det være aktuelt for ca halvparten av flypassasjerene å heller ta tog.

Har også tro på at Trondheim - Bodø -Tromsø er verdt å bygge ut, til tross for at dette er en krevende strekning å bygge. Det finnes forslag der en får ned reisetiden mellom Trondheim og Tromsø til 4 timer, da kan en konkurrere med fly også her.

"Norsk bane har tidligere utredet lyntog i Sør-Norge. Nå vil de knytte landet sammen. De har allerede undersøkt linjeføringer og beregnet reisetider. De mener store deler av en lyntogbane gjennom Nord-Norge kan dimensjoneres for 360 kilometer i timen. Det betyr en reisetid mellom Tromsø og Trondheim på 4-4,5 timer. Tromsø-Bodø kan gjøres unna på 1,5 timer og Tromsø-Narvik 45 minutter.

Slik ser man for seg rutetabellen:

Trondheim 0:00
Steinkjer 00:30
Namsos/Grong 00:45
Mosjøen 1:35
Mo i Rana 1:55
Fauske 2:30
Narvik 3:15
Tromsø 4:00"


Link
 
Det er ingen tvil om at høyhastighetstog mellom Oslo og de tre største byene burde være noe en får på plass. Det flys mye, og er vel beregninger på at dersom en bygger for hastigheter på 250 km/t så vil det være aktuelt for ca halvparten av flypassasjerene å heller ta tog.

Har også tro på at Trondheim - Bodø -Tromsø er verdt å bygge ut, til tross for at dette er en krevende strekning å bygge. Det finnes forslag der en får ned reisetiden mellom Trondheim og Tromsø til 4 timer, da kan en konkurrere med fly også her.

"Norsk bane har tidligere utredet lyntog i Sør-Norge. Nå vil de knytte landet sammen. De har allerede undersøkt linjeføringer og beregnet reisetider. De mener store deler av en lyntogbane gjennom Nord-Norge kan dimensjoneres for 360 kilometer i timen. Det betyr en reisetid mellom Tromsø og Trondheim på 4-4,5 timer. Tromsø-Bodø kan gjøres unna på 1,5 timer og Tromsø-Narvik 45 minutter.

Slik ser man for seg rutetabellen:

Trondheim 0:00
Steinkjer 00:30
Namsos/Grong 00:45
Mosjøen 1:35
Mo i Rana 1:55
Fauske 2:30
Narvik 3:15
Tromsø 4:00"


Link
På sikt kan det være en mulighet også i Nord, men jeg mener at det er mest kritisk med de andre rutene, da det også er disse som foretningsreisende også benytter seg mest av, og at man da kan for klimaet redusere, man må starte på en kant også utbygge nettverket etter min mening, og da faller Trondheim-Tromsø sist i køen av disse, og videre nordover fra Tromsø enda etter det.

Har liten tro på at man får denne ruten på 360 km/t med det første, og at mer realistisk er 280-300 i best case med det første, og da snakker man lengre tid.

Selv 4.5 timer er også en smertegrense, som for mange ligger på litt over 3 timer, og at folk vil velge fly, så derfor tror jeg at denne ruten er sist i køen av disse, jeg sier selvsagt ja takk til alle, men på prioriteringslisten så burde den være i siste fase, for slike høyhastigsnettverk bygges gjerne i faser, det er bare og se og lære av EU-landet Spania som er landet med mest høyhastighetskilometer i forhold til landareal i verden, og som har bygd det ut i faser, foreløpig er det i stor grad Madrid til omtrent hvert hjørne av landet, men nå jobber de med linjer til Lisboa i Portugal, og det er planer om Barcelona og kystveien ned til Malaga også.

Billettene koster heller ikke skjorta av seg i nevnte Spania, man kan reise for 9€ mellom Barcelona og Madrid med franske Ouigo, det er forøvrig 4 selskap som kjører på den linja, Renfe(spanske staten),AVLO(også spanske staten),Iryo(Italienske+Spanske) samt Ouigo(Franske stat) som alle drifter og kjører på de samme linjene, og sørger for at det er tog omtrent hvert 20 minutt mellom Barcelona og Madrid, så i Spania funker konkurransen slik som fly, og mye bedre enn Norge, men ja det blir en annen diskusjon, hvor man i Norge kun har ett anbud på samme linje, og ikke lar flere tilbydere heller kjøre.

Nåværende nettverk av høy hastighetstogPlaner
1688657758111.png
1688657847773.png
 
Lekte meg litt med en tenkt utbygging av tog i Norge, og fasene, ja det vil være noen stop mellom også, og ja Harstad er litt rart plasert på kartet, men poenget kommer greit frem.

Fase 1
Grønn:
Bergen-Oslo

Fase 2
Gul:
Oslo-Trondheim
Oslo-Krsand-Stavanger

Fase 3
Oransje
Bodø-Tromsø
Bergen-Stavanger

Fase 4
Rød
Bodø-Trondheim

Fase 5
Lilla
Tromsø-Alta
Trondheim-Ålesund

Fase 6
Brun
Forlengelse med Alta til Hammerfest, og Kirkenes i nord
Ålesund Bergen

NorgeTogPlan.jpg
 
Lekte meg litt med en tenkt utbygging av tog i Norge, og fasene, ja det vil være noen stop mellom også, og ja Harstad er litt rart plasert på kartet, men poenget kommer greit frem.

Fase 1
Grønn:
Bergen-Oslo

Fase 2
Gul:
Oslo-Trondheim
Oslo-Krsand-Stavanger

Fase 3
Oransje
Bodø-Tromsø
Bergen-Stavanger

Fase 4
Rød
Bodø-Trondheim

Fase 5
Lilla
Tromsø-Alta
Trondheim-Ålesund

Fase 6
Brun
Forlengelse med Alta til Hammerfest, og Kirkenes i nord
Ålesund Bergen

Vis vedlegget 95
Ville prioritert Oslo - Trondheim som fase 1, ellers så ser det jo fornuftig ut. Selv om jeg tror det vil være komplisert på Vestlandet, blir mye tuneller i såfall.
 
Ville prioritert Oslo - Trondheim som fase 1, ellers så ser det jo fornuftig ut. Selv om jeg tror det vil være komplisert på Vestlandet, blir mye tuneller i såfall.
Jeg var usikker på om Oslo-Trondheim også skulle komme i fase 1, men mulig den er fase 1B eller noe sånt, da man av erfaring gjerne starter med en høyhastighetslinje, også bygger ut mer med erfaring også når man har mer ekspertise.

Det er en årsak til at spesielt Nord-vestlandet nok kommer sist, og det er nok mer et håp for at fremtidig teknologi gjør dette bedre, da tunnellbygging etc. med maskiner jo har gjort fremgang, og reduserte kostnader, hvor Norge på teknologifronten i alle fall er verdensledende, så der burde det jo være noen håp.
 
Jeg var usikker på om Oslo-Trondheim også skulle komme i fase 1, men mulig den er fase 1B eller noe sånt, da man av erfaring gjerne starter med en høyhastighetslinje, også bygger ut mer med erfaring også når man har mer ekspertise.

Det er en årsak til at spesielt Nord-vestlandet nok kommer sist, og det er nok mer et håp for at fremtidig teknologi gjør dette bedre, da tunnellbygging etc. med maskiner jo har gjort fremgang, og reduserte kostnader, hvor Norge på teknologifronten i alle fall er verdensledende, så der burde det jo være noen håp.

Det skulle jo gå tog til Molde og Ålesund. Begge byene har noe som heter jernbanetomta.

Planene begynte rundt 1860, men man kranglet i 60 år og til slutt endte det med ingen jernbane, og Raumabanen stopper på Åndalsnes. 100 år etter at staten fikk nok av krangel så er det det samme eventyret når Møreaksen skal bygges.

Fogderiene spiller seg selv ut over sidelinja fordi de skal ha, men aldri gi.
 
Det skulle jo gå tog til Molde og Ålesund. Begge byene har noe som heter jernbanetomta.

Planene begynte rundt 1860, men man kranglet i 60 år og til slutt endte det med ingen jernbane, og Raumabanen stopper på Åndalsnes. 100 år etter at staten fikk nok av krangel så er det det samme eventyret når Møreaksen skal bygges.

Fogderiene spiller seg selv ut over sidelinja fordi de skal ha, men aldri gi.
Ofte slik i Norge ja, at man skal ødelegge for hverandre, og lage snublretråder, og at ingenting skjer, forventer heller ikke at noe vil skje akkurat med tog i Norge med det første, det er dømt til å feile slik ting er nå, og har vært drevet også når det kun var gamle NSB også.
 
Jeg var usikker på om Oslo-Trondheim også skulle komme i fase 1, men mulig den er fase 1B eller noe sånt, da man av erfaring gjerne starter med en høyhastighetslinje, også bygger ut mer med erfaring også når man har mer ekspertise.
I mine øyne burde Oslo - Trondheim komme først.
1. I følge høyhastighetsutredningen for en 10 års tid siden, så var det den strekningen som var soleklart billigst å bygge ut. Ergo, om det blir en flopp. Så har man kastet bort minst mulig penger. Blir det en suksess så har man uansett valgt å bygge ut en av de strekningene som er helt naturlig å ha på lista.
2. Flytrafikken på Oslo - Trondheim er noe høyere enn Oslo - Bergen. Noe som gjør at potensialet for å omvende passasjerer fra fly til tog er større.
 
I mine øyne burde Oslo - Trondheim komme først.
1. I følge høyhastighetsutredningen for en 10 års tid siden, så var det den strekningen som var soleklart billigst å bygge ut. Ergo, om det blir en flopp. Så har man kastet bort minst mulig penger. Blir det en suksess så har man uansett valgt å bygge ut en av de strekningene som er helt naturlig å ha på lista.
2. Flytrafikken på Oslo - Trondheim er noe høyere enn Oslo - Bergen. Noe som gjør at potensialet for å omvende passasjerer fra fly til tog er større.
Dette med kostnad er forsåvidt et meget godt poeng, da veien til Bergen nok er verre i så måte, og f.eks billigste andre alternativ nok hadde vært til Kr.sand, men det er jo ikke samme trafikken den veien.

Det med omvending på punkt 2 er også viktig, for det er jo noe man virkelig må, en kan jo også vurdere en fransk løsning om man har nok avganger og rett og slett fjerne disse flyene mellom Trondheim og Oslo helt om man faktisk har et tog som går raskt nok.
 
Det med omvending på punkt 2 er også viktig, for det er jo noe man virkelig må, en kan jo også vurdere en fransk løsning om man har nok avganger og rett og slett fjerne disse flyene mellom Trondheim og Oslo helt om man faktisk har et tog som går raskt nok.
Det tror jeg faktisk regulerer seg selv. Gjør togreiser behagelig og rask nok, og folk vil foretrekke toget.
 
Jeg håper på storstilt togutbygging i Norge, samme hva kostnaden er. Det er langt mer behagelig å ta tog, bedre for miljøet og ikke minst det kan ta vekk en del tungtransport fra veiene, som også har sine fordeler. Tog åpner også for å arbeide i helt andre områder uten å flytte på sofaen.
 
Det tror jeg faktisk regulerer seg selv. Gjør togreiser behagelig og rask nok, og folk vil foretrekke toget.
En kan håpe på det, jeg tror også i utgangspunktet det, bor jo i Spania, og reiser stadig rundt om med tog, da det er beste og mest behaglige måte og reise på, billig er det også i forhold til fly.

Derimot som siste steg så burde man vurdere strengere grep, men tog burde og skal være rimeligere og mer komfortabelt så vil folk velge det. Problemet er jo at nordmenn har såpass tynnslitt forhold til tog i dette landet, da vi ikke akkurat har vært bortskjemt med fungerende tog, enten det heter NSB,Vy,Go-Ahead osv. så har det vært et trist kapitel.
 
Det skulle jo gå tog til Molde og Ålesund. Begge byene har noe som heter jernbanetomta.

Planene begynte rundt 1860, men man kranglet i 60 år og til slutt endte det med ingen jernbane, og Raumabanen stopper på Åndalsnes. 100 år etter at staten fikk nok av krangel så er det det samme eventyret når Møreaksen skal bygges.

Fogderiene spiller seg selv ut over sidelinja fordi de skal ha, men aldri gi.
Ref. Canucks sitt forslag. En jernbane på Vestlandet vil nok ikke bli ferdig utbygd før levetiden på jorden er ved veis ende. Selv fergefri E39 fremstår som en utopi.

Når det er sagt så har jeg sansen for ferger. Synes det også er en del av kulturen på Vestlandet.

Tog på Vestlandet høres fra stående fot ut som vanvittig sløsing og blant verdens fineste togturer.
 
Ref. Canucks sitt forslag. En jernbane på Vestlandet vil nok ikke bli ferdig utbygd før levetiden på jorden er ved veis ende. Selv fergefri E39 fremstår som en utopi.

Når det er sagt så har jeg sansen for ferger. Synes det også er en del av kulturen på Vestlandet.

Tog på Vestlandet høres fra stående fot ut som vanvittig sløsing og blant verdens fineste togturer.
Ja, men det blir fælt ruskete for tog ute ved kysten. Hadde vært skeptisk vinterstid.
 
Det tror jeg faktisk regulerer seg selv. Gjør togreiser behagelig og rask nok, og folk vil foretrekke toget.
Skal på helgetur til hovedstaden neste helg, endte faktisk opp med å kjøre en time til Rauma for å ta tog i stedet, det er både billigere og mer behagelig.
 
Skal på helgetur til hovedstaden neste helg, endte faktisk opp med å kjøre en time til Rauma for å ta tog i stedet, det er både billigere og mer behagelig.
Jepp, for en helgetur kan det være innenfor allerede i dag. Men den virkelige gevinsten er for alle de som tar morgenflyet nedover og ettermiddagsflyet hjem. Får en tog til å bli et ok tilbud for disse, så begynner en å snakke gevinster.
 
Lunken.

Trondheim-Oslo på 2t som du får med 250km/t er så absolutt konkurransedyktig med fly, det tar 25 min å kjøre ut til Værnes fra sentrum, og tilsvarende med flytoget til Oslo S, så er på- og avstigning mye enklere.

Samtidig så er det svært begrenset i hvilken grad det kan være noen som helst stopp på veien, kanskje bare et eller to som vanlige tog så må sluse passasjerer til. Det må være dobbelspor som ingen andre tog kan bruke, så eksisterende trasè må opprettholdes for godstrafikk og alle stedene hvor det ikke stoppes. Tror det er politisk umulig å vedta en bane med nesten ingen stopp og saftig prislapp. Luftfart bortsett fra kortbanenett og slikt er såvidt jeg vet ikke betalt for med skattepenger, så blir en ekstra utfordring der.

I Spania så har du Madrid og Barcelona som hver for seg har like mange mennesker som i hele Norge, så har du en seks-sju andre byansamlinger på størrelse med Oslo liggende ut mot kystene mot nord, øst og sør, mot vest litt mindre (her tar vi med Lisboa) men større enn Bergen, i omtrent samme avstand fra Madrid som Oslo-Trondheim.
 
I Spania så har du Madrid og Barcelona som hver for seg har like mange mennesker som i hele Norge, så har du en seks-sju andre byansamlinger på størrelse med Oslo liggende ut mot kystene mot nord, øst og sør, mot vest litt mindre (her tar vi med Lisboa) men større enn Bergen, i omtrent samme avstand fra Madrid som Oslo-Trondheim.
Det er betydelig flere høyhastigstoglinjer i Spania, og til mindre steder også, riktig med Madrid som base.

Barcelona-Madrid er selvsagt den med best tilbud, hvor man kan få billetter ned i 9€ og avganger flere ganger i timen, men også til steder som Alicante, og med planer om det til Gijon, er også en isolert høyhastighetslinje i Galicia som stopper i Ourense, men den blir slått på Madrid-nettverket også, så er ikke bare

Madrid-Barcelona,Madrid-Valencia,Madrid-Malaga og Madrid-Sevilla som har høyhastighetstog i Spania, og de bygger det ut, også hvor det ikke nødvendigvis er økonomisk lønnsomt fra et kostnadsperspektiv. Spania er også et land med mye kupert terreng, ja de har fordelen med Madrid mitt i landet, og at de kan bygge tentakler ut.

Med vilje så burde man i Norge også tenke mot fremtiden og på klimaet også.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp