Krigen i Ukraina

Vedkommende mente at F-16 kunne vært klargjort på en uke med litt mer politisk vilje fra vestlige aktører
Opplagt. Er det fortsatt folk som tror Ukraina får F16 «så fort som mulig»?

Hvis man tror det bør man virkelig frykte hva som vil skje hvis russerne går inn i Finmark. Det vil ta flere år før amerikanske, franske og britiske piloter lærer seg norsk… og like lenge før flyene er «klare»…
 
Kyiv Independent har en artikkel om russernes tap av minesveiperen «Kovrovets» med en besetning på 68 mann, idag 19 05 2024.

Kilden er ukrainske marinen. Den russiske marinen taus:

Det du skriver her, kan fort oppfattes som om hele besetningen på 68 mann er gått tapt og har omkommet.

Men artikkelen sier bare at Kovrovets har en besetning på 68 mann, men det sies ingenting om at noen av disse 68 er omkommet eller blitt skadet. Det sies ikke engang om de var ombord eller ikke.
 
Opplagt. Er det fortsatt folk som tror Ukraina får F16 «så fort som mulig»?

Hvis man tror det bør man virkelig frykte hva som vil skje hvis russerne går inn i Finmark. Det vil ta flere år før amerikanske, franske og britiske piloter lærer seg norsk… og like lenge før flyene er «klare»…
Det er liten tvil om at det tok tid at man kom til det punktet der det ble bestemt at Ukraina skulle få F16, på linje med mye annet som ble besluttet sendt til slutt. Når det først ble innvilget er det ingen her på forumet som har kunnskap om at det kunne gått fortere, men klargjøring av flyene samt trening av pilotene vet man at ville ta mye tid.

Om Norge angripes av Russland er det en helt annen historie. Det vil trigge omgående hjelp fra Sverige og Finland (som nærmeste nabo) samt NRF vil komme til unnsetning. Finmark er dog et dårlig eksempel da det vil være det værste stedet russerne kan bestemme seg for å gå inn, od det vil mest trolig kreve en invasjon av svenske og finske områder uansett.
 
Det du skriver her, kan fort oppfattes som om hele besetningen på 68 mann er gått tapt og har omkommet.

Men artikkelen sier bare at Kovrovets har en besetning på 68 mann, men det sies ingenting om at noen av disse 68 er omkommet eller blitt skadet. Det sies ikke engang om de var ombord eller ikke.
Hvordan klarer du å oppfatte det slik? Skulle tro du leste at han skriver at hele besetningen på 68 mann gikk ned med skipet...

"Kyiv Independent har en artikkel om russernes tap av minesveiperen «Kovrovets» med en besetning på 68 mann, idag 19 05 2024."

Les engang til, det er ingen antydning til at alle er døde bare en refereanse til hvor mange som var ombord. Det får være grenser til pirking..
 
Opplagt. Er det fortsatt folk som tror Ukraina får F16 «så fort som mulig»?

Hvis man tror det bør man virkelig frykte hva som vil skje hvis russerne går inn i Finmark. Det vil ta flere år før amerikanske, franske og britiske piloter lærer seg norsk… og like lenge før flyene er «klare»…

Enten vil du ikkje forstå eller så er du uvitande. I NATO, det gjeld og i Norge er engelsk eit felles kommandospråk. Så ein norsk soldat kan utan problem geleide eit NATO fly til å bombe det rette målet.
 
Spent på om F-16 kan gjøre noe forskjell. Ser ukraina tar ut mange forsvar system. Men de bør vel prøve og ta ut mer av artilleriet til russland.
Om vi blir angrepet så får vi jo hjelp av hele skandinavia og storbritannia før Usa kommer.

Virker som Russland har tapt fryktelig mye siste dagene. Ser jo Pro russiske på twitter har skrevet "its over" "war is lost" i 1.5 år no.
Russerne angriper jo i kjøretøy på åpent landskap. lett og ta ut.
 
Opplagt. Er det fortsatt folk som tror Ukraina får F16 «så fort som mulig»?

Hvis man tror det bør man virkelig frykte hva som vil skje hvis russerne går inn i Finmark. Det vil ta flere år før amerikanske, franske og britiske piloter lærer seg norsk… og like lenge før flyene er «klare»…
Alt på F-16 er styrt på engelsk. Piloter, mekanikere og bakkemannskap må beherske nødvendig engelsk. Det har tatt tid. Datamaskiner, programmering, brukermanualer, instruksjonsbøker osv.. Alt er nok på engelsk.

Ukraina angriper ikke primært produksjonssteder for olje, men raffinerier som igjen produserer bensin, parafin mm. Påvirker neppe oljeprisen, men russernes tilgang til drivstoff til sivile og militære kjøretøy, fuel til flyparken osv.. Smart som bare det, og noe amerikanerne høyst sannsynlig applauderer. Det sitter på toppen av alt oligarker i Russland som neppe er fornøyd om dagen.
 
Opplagt. Er det fortsatt folk som tror Ukraina får F16 «så fort som mulig»?

Hvis man tror det bør man virkelig frykte hva som vil skje hvis russerne går inn i Finmark. Det vil ta flere år før amerikanske, franske og britiske piloter lærer seg norsk… og like lenge før flyene er «klare»…
Jeg tror folk flest forstår at det å klargjøre høyteknologiske maskinerier til strid er en møysommelig og tidkrevende prosess. Det er ikke bare å klatte på en boks på undersiden av flyet, så har flyet fått ny radar. Det er ikke bare å gi en ukrainsk pilot en engelsk ordbok, så er hen klar for å fly og bombe litt russere. Det er ikke bare å gi bakkemannskap de fysiske verktøyene som trengs for å mekke på flyet, så er de kompetente nok til å vedlikeholde flyene.

Norge er NATO-medlem, norske soldater kan engelsk. I F-16 og F-35 foregår alt på engelsk. Norsk luftforsvar har hundrevis av flytimer i F-35, og tusenvis i F-16, fly som brorparten av våre sterkeste allierte benytter seg av.

Jeg trodde ærlig talt ikke det skulle være mulig for deg å grave deg enda lenger ned i det hølet du holder på med, men jeg blir stadig overrasket…
 
Enten vil du ikkje forstå eller så er du uvitande. I NATO, det gjeld og i Norge er engelsk eit felles kommandospråk. Så ein norsk soldat kan utan problem geleide eit NATO fly til å bombe det rette målet.
Nei, jeg var på grensa i militæret og gutta fra Jæren og fra diverse fiskelandsbyer langs kysten kan opplagt ikke kommunisere med et F16 på engelsk.

De kunne noen ord av typen "I`m a big soldier boy", men dialekten de har gjør at det spiller ingen rolle om de prøver å si noen reelle ord. Utlendinger skjønner det ikke likevel pga dialekten,

Det var noen av oss som kunne hatt en fornuftig samtale med utenlandske piloter, på samme måte som det er noen (mange) ved fronten i Ukraina som kan det.

Og da later jeg som om ikke NATOs satellitter, AWACS fly og etterretningsorganiasjoner er på jobb for Ukraina og kan gi informasjonen pilotene trenger. Tilsvarende later jeg som om det ikke finnes noen tusen engelskspråklige soldater fra NATO-land ved fronten, atpåtil en del spesialsoldater. Det er mulig de er der frivillig, men de har ikke glemt morsmålet sitt av den grunn.

Videre later jeg som om F16 ikke kunne gjort mye nytte uten å kommunisere med folk på bakken. Det er en grense for hvor mye de ønsker å prate med Igor og alle soldatene han deler telt med når de flyr ut for å skyte ned noen Su-27.

Men for all del: Fortsett med å tro på julenissen for min del.
 
Hvordan klarer du å oppfatte det slik? Skulle tro du leste at han skriver at hele besetningen på 68 mann gikk ned med skipet...

"Kyiv Independent har en artikkel om russernes tap av minesveiperen «Kovrovets» med en besetning på 68 mann, idag 19 05 2024."

Les engang til, det er ingen antydning til at alle er døde bare en refereanse til hvor mange som var ombord. Det får være grenser til pirking..
Ukriana opplyser at 6 ble drept og 11 såra i angrepet, og båten sank.
 
Nei, jeg var på grensa i militæret og gutta fra Jæren og fra diverse fiskelandsbyer langs kysten kan opplagt ikke kommunisere med et F16 på engelsk.

De kunne noen ord av typen "I`m a big soldier boy", men dialekten de har gjør at det spiller ingen rolle om de prøver å si noen reelle ord. Utlendinger skjønner det ikke likevel pga dialekten,

Det var noen av oss som kunne hatt en fornuftig samtale med utenlandske piloter, på samme måte som det er noen (mange) ved fronten i Ukraina som kan det.

Og da later jeg som om ikke NATOs satellitter, AWACS fly og etterretningsorganiasjoner er på jobb for Ukraina og kan gi informasjonen pilotene trenger. Tilsvarende later jeg som om det ikke finnes noen tusen engelskspråklige soldater fra NATO-land ved fronten, atpåtil en del spesialsoldater. Det er mulig de er der frivillig, men de har ikke glemt morsmålet sitt av den grunn.

Videre later jeg som om F16 ikke kunne gjort mye nytte uten å kommunisere med folk på bakken. Det er en grense for hvor mye de ønsker å prate med Igor og alle soldatene han deler telt med når de flyr ut for å skyte ned noen Su-27.

Men for all del: Fortsett med å tro på julenissen for min del.
Du all verden. Det er begrenset hvem som kommuniserer med et fly fra bakken. Uten at jeg har detaljkunnskap kan man nok slå fast at brukermanualer, instruksjonsbøker mv beregnet på mekanikere og bakkepersonalet fra GM er på engelsk. Ikke russisk eller svensk. På et moderne jagerfly får pilotene en rekke instruksjoner, over headset og på datadisplay foran piloten. Om alt fra navigering til innkommende missiler. Dette er selvfølgelig på engelsk. Jeg har svært lite kunnskap om fly, og ihvertfall ikke jagerfly. I motsetning til deg har jeg lært meg en ting i livet. Lytte til fagfolk. Fagfolk sier at piloter, mekanikere og bakkepersonalet må lære seg grunnleggende engelsk for å vedlikeholde og betjene et F16. Når det ukrainske personellet ikke behersket engelsk veldig godt, måtte de bruke tid på dette. Kan det være så veldig vanskelig å forstå ?

Til din ergelse er jeg rimelig sikker på at ukrainske piloter i F16 vil gjøre livet surt eller surere for russerne i løpet av sommeren. Det ser jeg frem til.,
 
Uten at jeg har detaljkunnskap kan man nok slå fast at brukermanualer, instruksjonsbøker mv beregnet på mekanikere og bakkepersonalet fra GM er på engelsk. Ikke russisk eller svensk.
Dette er naturligvis helt riktig. Disse håndbøkene, som må læres til punkt og prikke, er aldri oversatt til russisk, nettopp fordi disse flyene aldri er ment for russland, eller russisktalende land, som altså bare bruker russisk terminologi både for flyverne, og bakkepersonalet. De er produsert i USA, og de vil selvsagt aldri selge disse flyene til russland, eller bidra til at de kan bruke dem.

Inntil Ukraina ba om disse flyene, da forandret det seg. Men deres flyvere er også opplært med russisk terminologi i flyspråket. Ikke engelsk. Det har vært nevnt av de som står for opplæringen at dette har vært svært omfattende, siden engelskkunnskapene mildt sagt var svært begrenset.

Jeg har sittet i F-16, og sett hvor omfattende det hele er. Selv om dette er erfarne ukrainske piloter, så er det enorm forskjell på å fly moderne flytyper som er produsert i USA, og flytyper som er produsert i russland.

Men novisene vil aldri se dette, og Orakelet må gjerne fortsette å grave hullet sitt dypere og dypere.
 

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp