Ting som irriterer i filmens verden

Jeg er kanskje over snittet puritansk, men jeg tør vedde store summer på at 80-90% av naken/sex-scener i filmer er enten helt irrelevant eller unødvendig for plottet. Har inntrykk av at det stort sett legges til for å trekke ennå flere seere.

Og det syns ikke jeg noe om.
Det er også temmelig lite sannsynlig at når folk har sex på slike "plutselige" innfall at de klarer å holde det så tilnærmet sterilt rundt seg. Det er dårlig med sengeklær som må skiftes fordi de er våte eller sæd og annet som må vaskes vekk etterpå. I stedet ser det ut som om hele rommet har vært på renseri, folkene inkludert.
 
Lange scener med biljakt eller slossing.
Dette med eviglange sloss scener, gjerne to jevnbyrdige kamphaner som dæljer løs på hverandre i mange minutter, uten noen tegn til fysisk skade, men den fra Family Guy er kanskje parodi av en eldre Clintern film?

Husker en med ei sjimpanse og eks kona hans, der helten sloss mot ei svær bølle, og de slår seg gjennom en rekke leiligheter og uti gatene, varer en mindre evighet. Men så var sikkert dette ei komedie og ikke actionfilm.

Barslossing med stoler og flasker som blir knust i hodet på folk, det er jo også ei gjenganger. Beste er når stolen går nærmest i oppløsning før den treffer skurken.
 
Det er også temmelig lite sannsynlig at når folk har sex på slike "plutselige" innfall at de klarer å holde det så tilnærmet sterilt rundt seg. Det er dårlig med sengeklær som må skiftes fordi de er våte eller sæd og annet som må vaskes vekk etterpå. I stedet ser det ut som om hele rommet har vært på renseri, folkene inkludert.
For ikke å snakke om når disse turtelduene våkner opp sammen, og begynner å kline og gjerne pule også. Som om de ikke har pungånde eller er tissetrengt.
 
En annen ting er obsternasige besserwisserbarn-/-ungdom som kan si nærmest hva de vil til foreldrene uten at de blir satt ettertrykkelig på plass.
 
Det er dårlig med sengeklær som må skiftes fordi de er våte eller sæd og annet som må vaskes vekk etterpå. I stedet ser det ut som om hele rommet har vært på renseri, folkene inkludert.
I skrekkfilmen The Stuff (1985), så vil jeg nok tro at rengjøringsdama fikk seg et bra sjokk når hun åpna døra og så restene av forrige kvelds "hyrdestund":
MV5BYWFjZTNkOGQtNWMxOC00OWNiLTkzOWYtM2I1YzgyMDI5ODg4XkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_.jpg
 
Her må det være mye snadder å velge blant. Usikker på hvilken film, sikkert ei 90-talls action som ble oversatt til norsk, og noe med at "You fucking motherfucker!" eller noe lignende, endte opp som "Din fjompenisse!".

"Yippi-Kay-Yay Motherfucker!" ble vel om til "Hipp hurra Kølle!" på en gammal norsk VHS kassett av Die Hard 2.
Min favoritt er uansett NRK som i en dansk serie eller film hadde oversatt Berg som i etternavnet til Fjell og da snakker vi om om relativt nylig greier og ikke 90 tallet.
 
Biler og håndgranater som eksploderer med en ildkule.
Det med flammehav/ildkuler i bakgrunnen, alt mens helten elegant bare vender ryggen til, og går rolig vekk i sakte film. Den slags var overalt i 90-talls action, til og med filmposterne ble dominert av et gigantisk flammehav.

Alltids moro med de litt mindre lavbudsjetts filmene, der en med Dolph Lundren forsøkte seg på en slik setting, helten og et par medhjelper skulle time overgangen fra eksplosjon til å hoppe/løpe vekk i siste sekund, men de gjennomførte hoppet 1 eller 2 ganger, og ingenting skjedde, på tredje forsøk så virka fyrverkeribiten, men da lå dem jo allerede på bakken. Mulig regissøren bare ga opp, og sa bli værende, men morsomt var det.
 
En annen ting er obsternasige besserwisserbarn-/-ungdom som kan si nærmest hva de vil til foreldrene uten at de blir satt ettertrykkelig på plass.
Som sønnen i huset i Ozark. Veslevoksen, frekk og illojal.
Riktignok en serie, men slike unger ville jeg gitt bort gratis til hvem som helst.
 
Og selv i våre dager så snakker skurker fra arabiske land, Asia og Øst-Europa fortsatt gebrokkent engelsk, til og med når de snakker med hverandre. Hvorfor i all verden skulle de gjøre det?
 
Noe annet er at i godt som alle filmer der hovedpersonen eller erkeskurken har den andre i kne eller delvis bevisstløs så går de aldri for en god gammeldags henrettelse på vedkommende uansett hvor mye skyting og dreping som har skjedd i forkant. Sett nå for en faen pistolmunningen mot tinningen eller nakken på vedkommende!
 
Så er det dette med interiør, vaner og andre ting som enten er totalt generiske eller vanvittig overdrevet. Noen hus fremstår som om personene som bor der i filmen aldri er innom huset annet ved scenene. Gjør de ingenting der hjemme? Det er nesten verre enn teaterrekvisitter. Og i andre enden så er det helt overdrevent bilde av hvordan personen har det hjemme. Man trenger ikke å ligge i tomme pizzaesker og tomme ølflasker på sofaen bare fordi man er singel mann eller røff politimann/ etterforsker, eller kombinasjon av begge.
Var ei man så for flere år tilbake med Cuba Gooding Jr. og Christian Slater, der førstnevnte spilte en meget tørst eks Politimann. Og det holdt liksom ikke med at dette ble forklart tidlig ut, nei, for samtlige scener av helten var der han lå totalt omringet av tomme eller halvfulle spritflasker, og gamle avisutklipp fra tidligere mordsaker.

Nevnte mordsaker og spesielt innafor krim-thriller genren, så vet jeg ikke hvor mange som har benyttet seg av seriemordere der liker å skrible ned ting på veggene og speil, gjerne med rød tusj for å etterlate seg en liten gåte, eller bare håne etterforskerne.
 
Og så har man alle kontorene med mange ansatte som rett og slett ikke gjør en dritt, enten det gjelder salg eller regnskap. Ikke rart at de ansatte har et problematisk forhold til sjefen(e). Den/ de må jo være helt fra seg hva gjelder produktiviteten i bedriften.
 
Og så har man forskeren sitt møte myndighetene, dette spesielt ved katastrofefilmer som handler om naturkatastrofer eller pandemier. Forskeren og hans team møter alltid på motstand fra myndighetene når han presenterer noe rystende.

"Huff, hvorfor kan de ikke høre på forskeren?" skal liksom publikum tenke. Men det er nå kanskje ikke så rart at myndighetene er kritiske. Det er ofte funn totalt løsrevet fra vitenskaplig logikk eller at forskeren bare fomler borti noe i et mikroskop eller teleskop og forskningen er heller aldri fagfellevurdert.
 
Har det i grunnen vært en film eller serie der helten i form av politietterforsker ikke har blitt kraftig motarbeidet av politisjefen ved den lokale stasjonen?
Ikke som jeg har sett i alle fall. En klisje.
 
Har det i grunnen vært en film eller serie der helten i form av politietterforsker ikke har blitt kraftig motarbeidet av politisjefen ved den lokale stasjonen?
Ikke som jeg har sett i alle fall. En klisje.
For ikke å glemme at når FBI kommer på banen så er disse folkene bare ute etter å motarbeide det lokale politidistriktet.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp