Man kan si mye om Tesla. Del 3

Men hvis småveier er målet med bruk av Bilkollektivet så tar jeg heller ut en Mazda MX-5, eller låner kompisen sin 964.
Høres fornuftig ut. Man bør velge verktøy etter den jobben man skal gjøre.

MX-5 og 964 er to veldig morsomme biler. En kompis hadde jo en Carrera 2 cab i en god del år, så jeg har litt erfaring med disse sjøl.

Ellers har jeg jo sett du har nevnt den 964'ern til kompisen din mange ganger nå, men det har gått meg litt hus forbi hvilken 964 det er. Ordinær Carrera 2 coupe eller noe mer sjeldent?
 
C2 Manuell

IMG_3581.JPG
 
Siden Leaf'en blir levert tilbake til forhandler på søndag driver jeg og tester og øver meg på Bilkollektivet. De har en del Tesla 3 og Y stående rundt i nabolaget. Jeg tok ut en T3 for noen timer i forrige uke. Den kunne jeg ikke bli kvitt fort nok. Stiv, stumpete, skranglete, bråkete og 100% uegnet på holkeføret i Oslo. Jeg tror jeg ville hatt det mer behagelig på en Stiga Snowracer ned hengene i Kitzbühel. Jeg ble nærmest sjokkert over hvor kjip jeg synes den var og ble skeptisk til om Bilkollektivet var noe for meg.

Overraskelsen var derfor stor da jeg i går tok ut en Y, midt i "snøstormen" som herjet Oslo. At disse to bilene, som jeg hele tiden har innbilt meg at var så og si like, var såpass ulike i Y's favør var gledelig. Alt var bedre med Y og jeg tok meg i å kose meg bak rattet til tider. Det skal sies at Y'en var relativt ny, mens 3'en hadde 35k km på seg.

Dette er selvfølgelig 100% subjektiv oppfattelse, men heretter kommer jeg til å velge Y når jeg trenger bil.
Og så kommer 'facelift' av Y formodentlig snart, og dersom de får bedre støyisolering, bedre lys, bedre regnsensor og ytterligere forbedring av karroseriets tilpasning/panel gaps og 'autopiloten'blir enda bedre OG man tar 'full pakke' hos Funderud antirust så begynner det å ligne på en brukande bil?
 
Ha ha, jeg vurderte et øyeblikk å legge inn et forbehold rettet mot deg, men droppet det. Klart, når våren kommer er sikkert T3 morsommere enn Y på bygdeveier. Men hvis småveier er målet med bruk av Bilkollektivet så tar jeg heller ut en Mazda MX-5, eller låner kompisen sin 964. Vi er heldigvis enige om at en 2 tonns batteribil ikke er bygget for aktiv kjøring, uansett.
Mod 3 står jo som 'premium' på Bilkollektivet, så da er den vel oppe med nye 5-serie og sånn?
 

Vedlegg

  • Screenshot_20240213-152003_Chrome.jpg
    Screenshot_20240213-152003_Chrome.jpg
    397,9 KB · Sett: 13
Har Y (2021) selv, og kjørt T3 (2019) på sommerføre. Ingen av de er Premium på noen som helst måte, men helt greie biler på linje med andre modeller i mellomsjiktet. 3ern er lav, stiv og stump, noe som gjør den helt ålreit å kjøre på fine svingete veier. Men er selvfølgelig ikke noen sportsbil, men sitter godt på veien for oss som er vant til SUV. På klumpete vintervei i Oslo ville jeg nok ikke valgt den nei. De første to årene var det i tillegg dårlig lydisolering. Dårlig varmeapparat også i hvertfall på 2019.

Min Y er en ganske ok bil, men ikke i nærheten av Volvo, BMW eller Mercedes. Litt mye støy, ubrukelig og til dels farlig cruisekontroll (fantombremsing) samt dårlig regnsensor. Absolutt ikke dårlig nok til å ønske meg en Ford eller Skoda i stedet. Bilkollektivet før nok fjerne Premiumstempelet fra disse to Teslamodellene i hvert fall.
 
Må vel kunne unne seg litt fredags-moro:
Her overskriften fra Jalopnik om at Tesla får selv rustfritt stål til å ruste:

Screenshot_20240216-134947_Facebook.jpg
 
Mod 3 må være det minst premium premium jeg har kjørt.
Bilkollektivet omtaler også Model Y som 'romslig luksus'.

Jeg måtte opp på dagens S-klasse eller nesten Rolls-Royce før jeg ville brukt ord som 'luksus'.

Model Y er vel mer 'lånefinansiert Norgestralle'.
Luksus er det ihvertfall ikke, relativt sett.
 
Amerikanere er helt koko. De mener at Porsche 911 er en damebil og at ekte menn skal kjøre SUV eller Pickup som veier minst 2,5 tonn.
Begge var altså i Norge. Både tung-Teslamannen Og neste intervjuobjekt. Som sa han hadde en
'Jeep Adventure' elbil. Som jeg ikke finner på nett. Kan hende han mente 'Jeep Avenger'.

Søk på 'lifted trucks' så har man konsepter som faller utenfor ønskelisten til en del debattanter her.
 
Autoalex har kjøpt seg Tesla Model S som har gått 720 000 km (450 000 miles)

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 

Tråder du følger

Tilbake
Topp