Er Volvo premium?

9 Jul 2023
4.306
Denne tåler vel en runde til!

Jeg har kjørt en del Volvo. Og 'premium' har knapt falt meg inn.

Ja, setene er rimelig bra, og jeg liker høye nakkestøtter.
Samtidig merker jeg at der er folk som har som jobb og karriere å jakte på billige deler.
Med tanke på dagens parallellmerker/modeller til Volvo så blir der jo en stor bør å kalle alt dét premium.

Vel å merke har jeg kun kjørt modeller fra etter 2000.
Der sitter nok folk med fine Kalmar-Volvoer og rister på hodet av 'nymotens' både sjåfører og biler.

Nytt siden sist er jo at PredFerry har førstehåndserfaring med Volvo.
(Man er nok spesielt interessert i å høre om der er girkasser av kjeks og hvorvidt dashbordet er brukandes til avis-stabling.)
Off-topic: Jeg syns det er fascinerende at der fortsatt produseres dagsaviser på papir!
 
Tja, det er stor forskjell på premiumopplevelse i 90-, 60- og 40-serien i alle fall. Og slik er det vel i stor grad for de viktigste konkurrentene også. Jeg synes egentlig at Volvo har beveget seg i retning bort fra premium de siste årene. Færre valgmuligheter og generelt litt kjipere. Også på grunn av manglende funksjonalitet etter innføringen av Android Automotive. Høydepunktet deres mhp premium vil jeg si var introduksjonen av XC90 i 2015, da vil jeg påstå at de var fullt på høyde med Audi, BMW, MB.

Egen «premium-rangering»:
1. 2016 XC90
2. 2023 iX40
3. 2020 XC60 (mye ekstra på denne så under tvil, veldig jevnt med iX40)
4. 2012 Q5
5. 2021 XC40
 
Og ikke minst, den nye lille ‘rotta’ EX30 får vel bukt med en del premium-assosiasjoner med Volvo.
 
Jeg har kjørt litt V60 og XC60 og såvidt prøvekjørt en V90. Til gjengjeld har jeg veldig lite erfaring med de klassiske premiummerkene.

Overgangen fra 2020-modell Passat til 2020-modell V60 oppfattet jeg egentlig ikke som noe stort løft i opplevd kvalitet, og som ren praktisk familiebil hadde Passaten langt flere fornuftige løsninger enn V60en.

Det er dårlig med lagringsplass til lommebøker, telefoner, flasker og alt annet smårusk som blir liggende i en bil. Ei heller var det en praktisk solbrilleholder i taket i V60en sånn som Passaten hadde. Bagasjerommet var også bare et stort rom uten noen lommer eller plasser på siden hvor det feks hadde vært naturlig å ha spylevæske, førstehjelpsskrin, slepetau eller lignende. Bagasjeromstrekket var også billig og måtte flyttes for hånd, mens det på Passaten i det minste trakk seg inn elektrisk.

En naturlig bil å sammenligne V60 med antar jeg er 3-serie, A4 og C-klasse. Sistnevnte har jo til og med blitt en fire-sylindret hybrid på toppmodellen sin, så der er kanskje den og en T8/T6 nærmest likestilt, men hvordan de oppfattes fra innsiden har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag for.

Personlig tenker jeg at Volvo ikke er premium, men det er kun basert på erfaring med egen bil. XC90 og S/V90 kan jo være veldig flotte innvendig så lenge man ikke har ullseter.
 
Jeg har kjørt litt V60 og XC60 og såvidt prøvekjørt en V90. Til gjengjeld har jeg veldig lite erfaring med de klassiske premiummerkene.

Overgangen fra 2020-modell Passat til 2020-modell V60 oppfattet jeg egentlig ikke som noe stort løft i opplevd kvalitet, og som ren praktisk familiebil hadde Passaten langt flere fornuftige løsninger enn V60en.

Det er dårlig med lagringsplass til lommebøker, telefoner, flasker og alt annet smårusk som blir liggende i en bil. Ei heller var det en praktisk solbrilleholder i taket i V60en sånn som Passaten hadde. Bagasjerommet var også bare et stort rom uten noen lommer eller plasser på siden hvor det feks hadde vært naturlig å ha spylevæske, førstehjelpsskrin, slepetau eller lignende. Bagasjeromstrekket var også billig og måtte flyttes for hånd, mens det på Passaten i det minste trakk seg inn elektrisk.

En naturlig bil å sammenligne V60 med antar jeg er 3-serie, A4 og C-klasse. Sistnevnte har jo til og med blitt en fire-sylindret hybrid på toppmodellen sin, så der er kanskje den og en T8/T6 nærmest likestilt, men hvordan de oppfattes fra innsiden har jeg ikke noe sammenligningsgrunnlag for.

Personlig tenker jeg at Volvo ikke er premium, men det er kun basert på erfaring med egen bil. XC90 og S/V90 kan jo være veldig flotte innvendig så lenge man ikke har ullseter.
Flott!
Og jeg har erfaring med XC40 og V70. Så da dekker man vel det meste av post-2000-volvoene.

Sånn ellers er det meget fikt med alskens innspill.
Etter mitt syn hadde det vært kjedelig og bil bare var 'en boks som går fremover og tapper boliglånet' eller om ett merke var 'verdens beste'.

Veldig givende å krangle, jeg mener diskutere, seg gjennom ditt og datt.

Har litt lyst å sjekke ut BMW (er det premuim forresten?) også, men jeg liker ikke prisene og påslagene. (Har altså kikket i overskudd og bedriftsinfo. Så sier de at de har lite å gå på på prisene må det være en profesjonell skrøne.)
 
Volvo er ikke premium. Dessuten har de blitt veganere. De tilbyr visstnok ikke ekte skinn i interiøret lenger. Det laget en del problemer for en kollega av meg. Han har en ca 2 år gammel S90, med ekte skinn på dashbordet, der dette løsnet fra underlaget. Til tross for iherdige forsøk på å fikse dette, måtte de krype til korset og bytte hele øvre del av dashbordet. Etter mye om og men, har de visst endelig klart å finne en løsning.
Ellers blir det i hvert fall i det tyske markedet, sett på som ikke premium at fartssperren slår inn allerede ved 180 km/t
 
Har kjørt S90 R-design 2018 (rundt 407 temmede hester)

Fullskinn, automat, nydelige seter osv.

Om ikke akkurat premium, ga den ihvertfall et premium light inntrykk 😎
 
Denne tåler vel en runde til!

Jeg har kjørt en del Volvo. Og 'premium' har knapt falt meg inn.

Ja, setene er rimelig bra, og jeg liker høye nakkestøtter.
Samtidig merker jeg at der er folk som har som jobb og karriere å jakte på billige deler.
Med tanke på dagens parallellmerker/modeller til Volvo så blir der jo en stor bør å kalle alt dét premium.

Vel å merke har jeg kun kjørt modeller fra etter 2000.
Der sitter nok folk med fine Kalmar-Volvoer og rister på hodet av 'nymotens' både sjåfører og biler.

Nytt siden sist er jo at PredFerry har førstehåndserfaring med Volvo.
(Man er nok spesielt interessert i å høre om der er girkasser av kjeks og hvorvidt dashbordet er brukandes til avis-stabling.)
Off-topic: Jeg syns det er fascinerende at der fortsatt produseres dagsaviser på papir!
Volvo har kun hatt én premium-modell etter mitt syn - 164 med 6 sylindret, 3 liters motor. Produsert fra slutten av 60 tallet til første del av 70 tallet.

Senere modeller har riktignok hatt premiumpris, men finnes ikke "premium" med 2L diesel og el.motorer.
Dette gjelder for alle bilmerker - ingen modeller er premium med mindre enn 6 sylindre og helst skal det være bensinmotor.

INGEN el-biler er premium. INGEN elbiler blir klassikere eller vil bli vist frem på utstillinger eller i museum.
De er totalt verdiløse som samlerobjekt. Like spennende som en støvsuger.
 
Volvo har kun hatt én premium-modell etter mitt syn - 164 med 6 sylindret, 3 liters motor. Produsert fra slutten av 60 tallet til første del av 70 tallet.

Senere modeller har riktignok hatt premiumpris, men finnes ikke "premium" med 2L diesel og el.motorer.
Dette gjelder for alle bilmerker - ingen modeller er premium med mindre enn 6 sylindre og helst skal det være bensinmotor.

INGEN el-biler er premium. INGEN elbiler blir klassikere eller vil bli vist frem på utstillinger eller i museum.
De er totalt verdiløse som samlerobjekt. Like spennende som en støvsuger.
Godt sagt!

Nå prøver jeg å være positiv til elbiler. Men f. eks EQE er jo et solid trinn ned på kvalitetsskalaen mot Mercedes' beste i så måte.
 
Men hva er premium da?

Jeg kjører det mange vil kalle et «premium» merke. Nå har jeg en BMW 3-serie (med diesel 4’er) «alt» av utstyr og M-sport optikk. Føles ikke som premium. Har hatt to 5’ere med både bensin og diesel, kan ikke si at jeg følte noe mer premium der enn i Honda Accord Aerodecken jeg hadde for 20 år siden. Men jeg liner BMW’s design, jeg sitter godt føler det er sportslige biler, skinnrattet er godt å tykt å holde i, lite knirking og kanskje lite støy i forhold til andre (referansepunktet er en Hyundai ix35 jeg hadde en stund, somforøvrig hadde godt med utstyr og skinn)

Hva skal egentlig til for å kalles premium, annet enn fordommer?
 
Men hva er premium da?

Jeg kjører det mange vil kalle et «premium» merke. Nå har jeg en BMW 3-serie (med diesel 4’er) «alt» av utstyr og M-sport optikk. Føles ikke som premium. Har hatt to 5’ere med både bensin og diesel, kan ikke si at jeg følte noe mer premium der enn i Honda Accord Aerodecken jeg hadde for 20 år siden. Men jeg liner BMW’s design, jeg sitter godt føler det er sportslige biler, skinnrattet er godt å tykt å holde i, lite knirking og kanskje lite støy i forhold til andre (referansepunktet er en Hyundai ix35 jeg hadde en stund, somforøvrig hadde godt med utstyr og skinn)

Hva skal egentlig til for å kalles premium, annet enn fordommer?
Puh, trodde et halvt sekund du skulle kalle 3-serie med R4 diesel for premium!

Jeg skal ikke våge meg på noen absolutt definisjon. Men jeg kan antyde at man må opp i Derrick-territorium. Altså minst R6 motor, og komfortseter og et støynivå som er tydelig isolert.
E- og S-klasse med R4 diesel har nok en del gode kvaliteter, men premium vil jeg holde tilbake også på disse. Definitivt samme med Golf. Disse har en del ‘opplevd kvalitet’ ja, men premium er det langt ifra.
Bentley etc. burde være premium. Men jeg vet ikke helt når jeg mener å gjenkjenne fasong på ratt og instrumenter fra VW Transporter på enkelte biler.

Dessverre har bilannonser og andre slengt om seg med premiumbegrepet.

Misforstå rett, mange biler kan være kjempebiler og ha god verdi og levere givende opplevelser samtidig som de er langt fra noe som har med premium å gjøre.

For meg er kanskje 525d med R6 diesel (altså fra før 525d ble R4) og komfortseter og ikke noe m-greier borderline premium. For enkelte er kanskje deres E-kl eller XC90 med. 4-syl premium for dem, men for meg er det ikke det. (Med all respekt for om man kan være så lumpen å mene noe om biler man ikke har selv……….)

Føler dette er en tråd hvor Kompressor kunne satt noen grenser.
 
Sist redigert:
Hva skal egentlig til for å kalles premium, annet enn fordommer?
Jeg kjører selv en 4-dørs premium med turbomotor og manuelt gir, kjøpt ny ifjor.

Premium er utstyrsnivå (mens utstyrsnivået over heter Black edition og består stort sett i at man betaler mye ekstra for at blanke ting skal være svarte).
 
Har hatt to E-30 med rekkesekser også, en 320i og en 325i, var disse premium når de kom? Kan en bil være premium, og deretter slutte å være premium?
 
Har hatt to E-30 med rekkesekser også, en 320i og en 325i, var disse premium når de kom? Kan en bil være premium, og deretter slutte å være premium?
Relevant spørsmål. Minner meg om boken Bangernomics. Der var forfatteren inne på om "premium" biler som BMW etc. var "bangers" (som bruktbiler) i det hele tatt.
Og ja, hans innstilling var at som halvgamle bruktbiler med vedlikeholdsbehov var det nettopp "bangers" (eller hva jeg kaller "gamle hauger") disse (misligholdte) engang premiumbilene var.
 
Bagasjeromstrekket var også billig og måtte flyttes for hånd, mens det på Passaten i det minste trakk seg inn elektrisk.
De to forrige bilene mine hadde bagasjeromstrekk. Straks jeg kom hjem med ny bil ble dette plukket ut, så fikk det stå i 7-10 år lagret i et rom hvor det tar plass før bagasjeromstrekket lempes inn i bilen når den skal selges.

Sånt utstyr synes jeg er mest i veien.
 
De to forrige bilene mine hadde bagasjeromstrekk. Straks jeg kom hjem med ny bil ble dette plukket ut, så fikk det stå i 7-10 år lagret i et rom hvor det tar plass før bagasjeromstrekket lempes inn i bilen når den skal selges.

Sånt utstyr synes jeg er mest i veien.

Jeg har vært glad i bagasjeromstrekk fordi jeg ikke liker at folk kan se rett inn i hva som ligger bak i bilen.

Vi bestilte imidlertid soting av rutene fra Volvo da vi kjøpte den, og uten at vi spesifiserte noe om hvor mørkt eller lyst vi ville ha det ble rutene så mørke at det egentlig er umulig å se inn i bilen. Så nå er bagasjeromstrekk plassert i boden og kupeen beskyttet med et solid gitter.
 
Jeg har vært glad i bagasjeromstrekk fordi jeg ikke liker at folk kan se rett inn i hva som ligger bak i bilen.

Vi bestilte imidlertid soting av rutene fra Volvo da vi kjøpte den, og uten at vi spesifiserte noe om hvor mørkt eller lyst vi ville ha det ble rutene så mørke at det egentlig er umulig å se inn i bilen. Så nå er bagasjeromstrekk plassert i boden og kupeen beskyttet med et solid gitter.
Er den tilbake fra fiksing enda?
Og er reparasjonsarbeidet av premium kvalitet?
 
Er den tilbake fra fiksing enda?
Og er reparasjonsarbeidet av premium kvalitet?

Bilen var ferdig på fredag. Den ser helt ny og strøken ut på passasjersiden, så arbeidet har vært bra etter mitt skjønn.

De var i hvert fall en bedre jobb enn hva RSA gjorde med en viss Jimny, som aldri klarte å få bakdøra helt i vater etter at den rulla inn i et tre.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp