Filmer du ser frem til

Lady in the Lake på Apple+ 19 juli

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

When the disappearance of a young girl grips the city of Baltimore on Thanksgiving 1966, the lives of two women converge on a fatal collision course. Maddie Schwartz (Natalie Portman) is a Jewish housewife seeking to shed a secret past and reinvent herself as an investigative journalist, and Cleo Johnson (Moses Ingram) is a mother navigating the political underbelly of Black Baltimore while struggling to provide for her family. Their disparate lives seem parallel at first, but when Maddie becomes fixated on Cleo’s mystifying death, a chasm opens that puts everyone around them in danger. From visionary director Alma Har’el, “Lady in the Lake” emerges as a feverish noir thriller and an unexpected tale of the price women pay for their dreams.



Smile 2 er på gang:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Creepy AF 😨
 
Trigger Warning med Jessica Alba har premiere på Netflix i dag

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jessica Alba spiller hovedrollen i Trigger Warning, som kommer på Netflix 21. juni. Alba spiller en kommandosoldat som overtar farens bar når han plutselig går bort. Det tar ikke lang tid før hun havner på kant med en voldelig gjeng som herjer i byen. Regissert av Mouly Surya. Manus av John Brancato, Josh Olson og Halley Gross. Produsert av Erica Lee, Basil Iwanyk og Esther Hornstein. Med blant andre Mark Webber, Tone Bell, Jake Weary, Gabriel Basso og Anthony Michael Hall.
 
Nosferatu er på gang:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Flere gode skuespillere er med, kan bli bra 🦇

Bill Skarsgård som greven.
Her kom du meg i forkjøpet :) Denne gleder jeg meg til, bare fryktelig lenge til. Ser nøyaktig så gotisk/viktoriansk ut som jeg hadde håpet, men kan den måle seg med da Gary Oldman herjet?
 
Heretic fra A24 kommer til høsten:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Kult å se Hugh Grant som slemming 😨
 
Nosferatu er på gang:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Flere gode skuespillere er med, kan bli bra 🦇

Bill Skarsgård som greven.
Robert Eggers er jo et skikkelig regi talent med en klar visuell stil. Skal likevel litt til for at jeg skal klarer å investere noe i en Dracula/ Nosferatu film i 2024 merker jeg. Men ok, lets see ….vampire blood is back on the menu!

Jeg misliker omtrent alt ved moderne kommersiell skrekkfilm. De er stort sett laget for å dra inn tenåringer til kinoen igjen og er basert på remakes eller late reboots av 70 og 80 talls klassikere, Jump scares er ikke skrekk. Det er komikk. Men ok, jeg skal gi denne en sjanse. Nailer man tidsbildet og klarer å si noe om menneskets evne til å balansere besettelse og rasjonell tro, så er jeg med altså.
 
Robert Eggers er jo et skikkelig regi talent med en klar visuell stil. Skal likevel litt til for at jeg skal klarer å investere noe i en Dracula/ Nosferatu film i 2024 merker jeg. Men ok, lets see ….vampire blood is back on the menu!

Jeg misliker omtrent alt ved moderne kommersiell skrekkfilm. De er stort sett laget for å dra inn tenåringer til kinoen igjen og er basert på remakes eller late reboots av 70 og 80 talls klassikere, Jump scares er ikke skrekk. Det er komikk. Men ok, jeg skal gi denne en sjanse. Nailer man tidsbildet og klarer å si noe om menneskets evne til å balansere besettelse og rasjonell tro, så er jeg med altså.

Selv har jeg ikke noe i mot jumpscares - faktisk er gode jumpscares noe av det jeg liker best med skrekkfilm. Gjerne de litt uventede, smarte som man skvetter skikkelig av - eller grøsser godt på ryggen - da fryder jeg meg :eek:

Har litt tro på Eggers, jeg likte The VVitch & The Northman veldig godt.
 
Selv har jeg ikke noe i mot jumpscares - faktisk er gode jumpscares noe av det jeg liker best med skrekkfilm. Gjerne de litt uventede, smarte som man skvetter skikkelig av - eller grøsser godt på ryggen - da fryder jeg meg :eek:

Har litt tro på Eggers, jeg likte The VVitch & The Northman veldig godt.
Jo, smak og behag selvsagt. Men sjekk feks blod i heis scenen i The Shining, eller hodesnurren i Exorsisten - de kommer plutselig ja, men bygges opp på en helt annen måte.
 
Jo, smak og behag selvsagt. Men sjekk feks blod i heis scenen i The Shining, eller hodesnurren i Exorsisten - de kommer plutselig ja, men bygges opp på en helt annen måte.

Kanskje den beste av de alle (Friday 13th (1980) Ending):

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Tror ikke folk var vant til slikt den gangen, hele benkeraden ristet i kinosalen og mange damer hylte 😨 :cool:
 
Kanskje den beste av de alle (Friday 13th (1980) Ending):

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Tror ikke folk var vant til slikt den gangen, hele benkeraden ristet i kinosalen og mange damer hylte 😨 :cool:
Jo, men det var den gang. Slasher var noe relativt nytt. Halloween og noen få andre var det folk hadde sett. En slik avslutning ville derfor sjokkere mange. Selv om jeg synes den Pyscho aktige og veldig ekspresjonisme stemningen som musikker påkaller her, er på grensen til å gjøre det mer komisk enn skremmende. Sånn føler jeg det med det meste som blir laget nå også - jumpscare blir etterfulgt mer av latter enn genuin redsel for noe.
 
Kanskje den beste av de alle (Friday 13th (1980) Ending):
Den satte absolutt ei ny standard for interessante og sjokkerende avslutninger, men spesielt innen tidlig åttitalls slasher genren må en vel også nevne Sleepaway Camp (1983). Den var ikke lett å glemme med det aller første, av åpenbare grunner.

Litt artig denne 80-talls slasher trenden med å forsøke å overgå hverandre i sjokkendinger, men til slutt ble det nok såpass utvannet at det ble mer ei parodi av oppbrukte klisjeer.
Typiske er jo hovedkarakteren eller den overlevende plutselig bråvåkner gjennomvåt av svette i en sykehusseng og tenker "Det er endelig over", kun for å bli bragt rett tilbake til helvete i det trollet spretter frem på ny fra esken:
tumblr_mmrg9svVmH1rp0vkjo1_400.gif
 
Jo, men det var den gang. Slasher var noe relativt nytt. Halloween og noen få andre var det folk hadde sett. En slik avslutning ville derfor sjokkere mange. Selv om jeg synes den Pyscho aktige og veldig ekspresjonisme stemningen som musikker påkaller her, er på grensen til å gjøre det mer komisk enn skremmende. Sånn føler jeg det med det meste som blir laget nå også - jumpscare blir etterfulgt mer av latter enn genuin redsel for noe.

Jeg er nok ganske mye mer positiv til nyere skrekkfilmer enn deg - faktisk synes jeg det aldri har blitt laget så mye god skrekkfilm som det har blitt gjort de siste 15-20 årene. Jeg har funnet veldig mange nye favoritter.

Mye av æren har geniale regissører som James Wan, Mike Flanagan osv. Disse imponerer med gode produksjoner, god kamerabruk og flott bilde og lyd. De har også roller som writer, producer i tillegg - kanskje derfor resultatet blir så bra?

Uansett - vi får bare være uenig der. Bra for meg - kjedelig for deg.
 
Jeg er nok ganske mye mer positiv til nyere skrekkfilmer enn deg - faktisk synes jeg det aldri har blitt laget så mye god skrekkfilm som det har blitt gjort de siste 15-20 årene. Jeg har funnet veldig mange nye favoritter.

Mye av æren har geniale regissører som James Wan, Mike Flanagan osv. Disse imponerer med gode produksjoner, god kamerabruk og flott bilde og lyd. De har også roller som writer, producer i tillegg - kanskje derfor resultatet blir så bra?

Uansett - vi får bare være uenig der. Bra for meg - kjedelig for deg.
Vel, du skrev jo at dette er en favoritt sjanger for deg. Det er det ikke for meg lenger. Så jeg bruker heller ikke så mye tid på den sjangeren. Jeg brukte langt mer tid på den type filmer når jeg var ung. Argento, Fulci og Romero var alle favoritter av meg. Dead Ringers, The Fly og Videodrome er samtlige blant mine all time favoritter av Cronenberg, de er klassikere uansett sjanger. De her filmer «trancends» og fyller noe langt mer en bare billig sjokk effekter. Hitchcock er en stor favoritt av meg. Som lagde psykologiske thrillere hvor mange jo er rent ut borderline horror film. Stor fan av gamle Hammer filmer.

Den første Evil Dead filmen er også blant mine all time favoritter, fordi den genuint fanger noe mytologisk ved «hytte ferie» sjangeren og har en så utrolig kreativ bruk av no budget effekter. Jeg synes den første Nightmare on Elm Street fanger noe av essensen i en creepy, anti Steven Spielberg søt amerikansk suburbia i 80 årene. Jeg var megafan av Stephen King og leste så og si alt relatert til ham på 80 tallet. Synes du det er noe poeng med en glorifisert big budget remake versjon av Evil Dead? Hollywood gjør dette fordi de har idetørke. Hva blir det neste, en remake av The Shining med blodløse Chris Pratt i hovedrollen? Utover 90 tallet skiftet filminteressen min noe, ble mer seriøs på sett og hvis. De beste skrekk filmene er filmer som balanserer horror elementer med andre sjangre som sci-fi ( Alien 3) og psyko thrillere som Seven og Silence of the Lambs. Disse filmen har også jump-scares, men målet er jo ikke å riste i stolen, men å føle ubehag.

Så det er ikke kjedelig for meg, fordi jeg kjeder livet av meg av slike reboots, remakes og jumpscare filmer. Jumspcare er perfekt for å ta med dama på kino, når du er 15 år. Hun skvetter til, og faller ned i fanget på deg. Og så ler man litt etterpå og slafser i seg popcorn.

Har du sett It Follows? En tvers gjennom original skrekk film. Man sitter igjen med en utrolig ekkel følelse etter å sett den.

Så er det monster, sci-fi og avarter som bruker skrekk sjanger virkemidler. Det er noe annet enn det vi diskuterer her. Men har flere favoritt filmer i disse hybrid sjangrene siste årene. Det meste kommer fra Asia. The Host, The Ring osv. Jeg antar at du ikke bare ser kommersielle amerikanske remakes. Når det gjelder Hollywood så likte jeg godt de nyeste IT filmatiseringene.

Husk at jeg bare utbasunerer hva jeg synes generelt. Ikke angriper noen for at de liker noe annet en hva jeg gjør selv. Det er også gøy å diskutere film, og hvis alle er enige her så blir det et lite dynamisk forum :)
 
Den satte absolutt ei ny standard for interessante og sjokkerende avslutninger, men spesielt innen tidlig åttitalls slasher genren må en vel også nevne Sleepaway Camp (1983). Den var ikke lett å glemme med det aller første, av åpenbare grunner.

Litt artig denne 80-talls slasher trenden med å forsøke å overgå hverandre i sjokkendinger, men til slutt ble det nok såpass utvannet at det ble mer ei parodi av oppbrukte klisjeer.
Typiske er jo hovedkarakteren eller den overlevende plutselig bråvåkner gjennomvåt av svette i en sykehusseng og tenker "Det er endelig over", kun for å bli bragt rett tilbake til helvete i det trollet spretter frem på ny fra esken:
tumblr_mmrg9svVmH1rp0vkjo1_400.gif
Noen ganger er redselen også relativt moderat og kanskje lite rasjonell - og kommer når man minst venter det - for en selv! Jeg var statist i en kortfilm jeg selv var med å produsere for noen år tilbake. Vi skulle ha en som lå i en sykehusseng - som våknet opp til et mareritt og svettet. Ganske basic scene egentlig, men som likevel krevde litt skuespill av meg. Jeg fikk på meg en sånn sykehus skjorte og la meg ned på. Etter 10 sekunder begynte jeg å kaldsvette, for real altså. Jeg hadde oppdaget min sykehus skrekk - rett og slett. Og de lo litt av meg de som stod bak kamera. Fikk jo bra bilder også til slutt. Ja, jeg liker ikke sykehus korridorer, senger, etc.
 
De beste skrekk filmene er filmer som balanserer horror elementer med andre sjangre som sci-fi ( Alien 3) og psyko thrillere som Seven og Silence of the Lambs. Disse filmen har også jump-scares, men målet er jo ikke å riste i stolen, men å føle ubehag.
Akkurat det du nevner med å blande skrekk, slasher og mer psykologiske thrillere på tidlig 90-tallet ga jo for en tid et meget bra utslag over i filmer som Candyman (1992) eller The Prophecy (1995). Begge som dessverre snart led av å få en rekke lite imponerende rett-på-video oppfølgere, og tydelig mer standard b-film slasher enn originalene.
 
Akkurat det du nevner med å blande skrekk, slasher og mer psykologiske thrillere på tidlig 90-tallet ga jo for en tid et meget bra utslag over i filmer som Candyman (1992) eller The Prophecy (1995). Begge som dessverre snart led av å få en rekke lite imponerende rett-på-video oppfølgere, og tydelig mer standard b-film slasher enn originalene.
Sant. Jeg fikk sett både Candyman og Nightbreed på mine første London turer husker jeg. Selv om jeg som beskrevet i forrige post, begynte å interessere meg for andre typer filmsjangre (Tarantino og Fincher ikke minst på den tiden), så likte jeg disse. Og det er noe mer estetikken også helt klart. Noe analogt og råere.
 
Jeg skrev også en anmeldelse for et gratis Oslo magasin av Blair Wich Project i sin tid. Jeg tror jeg skrev at dette er den «nye vinen» og den rette veien for dogme, low budget sjanger film. For faen….kanskje jeg var click bait lenge før sosiale medier click bait ble en ting. Jeg skjemmes:eek:
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp