Generelle nyheter om bil

Elbilene har nok hatt en voldsomt positiv virkning på luftkvaliteten i en by som Oslo. Det kan det ikke være noen tvil om. En moderne motor med alskens renseduppeditter, som i tillegg vil gå i stykker etter x antal km, klarer ikke å endre det i en tenkt fremtid med petrolheads bak rattet. Det er å tro på julenissen. Kjører stadig vekk bak en diesel eller bensinbil med litt sliten motor, som fremtvinger resirkulering i egen bil for å slippe den svarte dritten de spyr ut etter seg. Ikke mye partikkelfilter som virker der gitt.

Ellers er denne artikkelen relevant. Giftstoffer fra eksosbiler tar mange liv, om det fremdeles er noen som tror på julenissen.
 
Kjører stadig vekk bak en diesel eller bensinbil med litt sliten motor, som fremtvinger resirkulering i egen bil for å slippe den svarte dritten de spyr ut etter seg. Ikke mye partikkelfilter som virker der gitt.
Vel, i og med at partikkelfiltre på bensinmotorer er en relativt ny ting, så vil jeg være overrasket om du "stadig vekk" ligger bak slitne bensinbiler som framtvinger resirkulering. Partikkelfilter på bensinbiler ble vel påbudt på alle solgte nye bensinbiler først i september 2018, mens på helt nye modeller, så var vel det et år tidligere. Med andre ord, de bilene er maks ca. 6-7 år gamle. Men det skal vel nevnes at de tidligste modellene med GPF var rush jobs, så det er mulig at de ikke er helt optimale. Partikkelfilteret på Yarisen min er ikke spesielt imponerende.

Men tilbake til bensinbiler. For allerede i 2018 var salget av bensinbiler lavt, og mesteparten av de bilene med bensinmotor som har blitt solgt mellom september 2018 og fram til i dag, det er hybrider, og som kjører helt eller delvis på elektrisk i byen uansett.

En relativt stor andel av de bilene som ble solgt med kun bensinmotor i denne perioden, spesielt på denne siden av koronapandemien, det er entusiastbiler og statusbiler. Og ja, de forurenser nok en god del uansett om de har partikkelfilter eller ikke, men mange av de er ikke daily drivers. I tillegg står en stor andel av dem vinterlagret om vinteren og dermed bidrar null og niks med å forverre luftkvaliteten på kalde vinterdager.

Så igjen. Jeg tror du skråner nokså kraftig med påstanden om at du stadig vekk kjører bak bensinmotorer med sliten motor som framtvinger resirkulering.

Dieselbiler er en annen historie. Men kravene har blitt vesentlig strenger, bilprodusentene har fått bedre kunnskaper om å konstruere velfungerende partikkelfilter, spesielt på dieselmotorer, og de periodiske kontrollene har blitt strengere som skal i prinsippet fjerne de ønskede bilene fra veiene. Så at vi enda har masse slitne dieselbiler og bensinbiler (partikkelfilter eller ikke) som burde fjernes fra veiene. Men vi er ikke alt for mange årene unna før vi har masse slitne elbiler som også burde fjernes fra veiene. Det blir interessant å se miljøregnestykket når flere tusen elbiler skal kasseres pr. år her i landet. Norge er at langstrakt lang med fortsatt spredt bosatt befolkning, så det hadde vært interessant å vite hvordan kapasiteten til å resirkulere batterier er her i landet. For jeg frykter jo at den siste reisen kan bli nokså skitten affære. Dog ikke noe storbyproblem.
 
Så igjen. Jeg tror du skråner nokså kraftig med påstanden om at du stadig vekk kjører bak bensinmotorer med sliten motor som framtvinger resirkulering.
Istedet for å bruke begrepet "stadig vekk" som åpner opp for tolkning og misforståelser, så vil jeg si at jeg ser fossilbiler med unormalt mye (synlig) eksosutslipp ca 4 ganger i måneden her i Oslo. Det er biler det åpenbart er noe galt med med synlig røyk fra eksosrøret ved vanlig kjøring. De to siste husker jeg fortsatt, en Jeep Patriot eller Compass, og den andre en Lexus SUV. Begge fra rundt 2010 pluss minus noen år.
 
Det skapte problemer flere steder i Dubai etter kraftig regnvær, og her er det en med Porsche Taycan som prøver sjøegenskapene. Kanskje han tror han kjører en Porsche Hydra. :) Bilen har vann opp til dørhandtakene.

Sjekk video nr 2, og da kommer han faktisk opp på tørr vei igjen.

Gratulerer til eieren med å gi bilen sin en sakte elektronikk-død.
 
Istedet for å bruke begrepet "stadig vekk" som åpner opp for tolkning og misforståelser, så vil jeg si at jeg ser fossilbiler med unormalt mye (synlig) eksosutslipp ca 4 ganger i måneden her i Oslo. Det er biler det åpenbart er noe galt med med synlig røyk fra eksosrøret ved vanlig kjøring. De to siste husker jeg fortsatt, en Jeep Patriot eller Compass, og den andre en Lexus SUV. Begge fra rundt 2010 pluss minus noen år.
De fleste jeg har opplevd er nok slitne dieselbiler, men også bensinbiler har vært opplevd fra min side. Det er sånn soting og røyk at jeg bremser for å slippe unna det verste når jeg havner bak de. At folk gidder å kjøre med noe sånt er langt forbi min fatteevne. Jeg hadde skjemtes, og heller tatt beina fatt :) Noen har sikkert ikke noe valg enn å kjøre disse forurensningsbombene av økonomiske årsaker.
 
Noen har sikkert ikke noe valg enn å kjøre disse forurensningsbombene av økonomiske årsaker.
Ja, jeg tror også det. En kombinasjon av det å ikke bry seg eller ha forståelse for basic vedlikehold og/eller dårlig økonomi. På sikt ikke særlig smart, for man gjør bare et allerede kostbart problem enda mer kostbart ved å overse det, og EU-godkjenning er det vel bare å glemme p.g.a. avgassmålingen.
 
De fleste jeg har opplevd er nok slitne dieselbiler, men også bensinbiler har vært opplevd fra min side. Det er sånn soting og røyk at jeg bremser for å slippe unna det verste når jeg havner bak de. At folk gidder å kjøre med noe sånt er langt forbi min fatteevne. Jeg hadde skjemtes, og heller tatt beina fatt :) Noen har sikkert ikke noe valg enn å kjøre disse forurensningsbombene av økonomiske årsaker.
Jeg tror du overdriver en smule når det gjelder bensinbiler. De eneste bensinbilene jeg plages av å kjøre bak, er biler som gamle Volvoer og Granadaer. Disse er så sjeldne å se at det nærmest er en kuriositet. Nyere bensinbiler er tilnærmet luktfrie med varm motor.
 
Nå er oppdateringen av Volkswagen Golf R også klar. Den nye versjonene får nå 333HK. Men den kommer kanskje ikke til Norge i det hele tatt?

 
Toll på kinesiske elbiler i EU, men ikke i Norge ut fra denne artikkelen. Volvo flytter også produksjon fra Kina til EU som trolig kan skyldes nettopp frykten for toll på biler produsert i Kina. Jeg lever veldig fint med dette faktisk.

Kina-Vedum sier nei til toll


Innføring av toll på kinesiske biler er hverken aktuelt eller ønskelig for denne regjeringen, skriver Vedum i en sms til DN, via sin statssekretær Lars Vangen.
 
Selv ikke det klarer han å få riktig.

Norske politikere er helt i lomma på Kina. De er så redd for lakseeksporten at de finner seg i hva som helst fra det forferdelige regimet til Xi. Når Kina om noen år går til angrep på Taiwan vil Norge fortsett være Kinas beste venn.
 
Norske politikere er helt i lomma på Kina. De er så redd for lakseeksporten at de finner seg i hva som helst fra det forferdelige regimet til Xi. Når Kina om noen år går til angrep på Taiwan vil Norge fortsett være Kinas beste venn.
Trenger ikke bruke den fremtidige forventede Taiwan-invasjonen som eksempel egentlig, det er allerede ille nok at Kina er Putins bestevenn og i praksis er med og sørger for at terroristen Putin kan holde angrepskrigen i Ukraina gående.
 
Jeg nevnte eksempler på ekstreme hastigheter tidligere. Nok engang voldsom hastighet i tunnel er målt, og jeg skjønner ikke hva som trigger folk til dette i noe så klaustrofobisk som en tunell. Noen er skrudd sammen litt annerledes.
 
Bompenger:

Oslopakke 3 ble vedtatt av Oslo bystyre i dag.

Av kr 100 i bompenger så går hele kr 4 til vei. De resterende kr 96 går til kollektivtrafikk, sykkel- og gang-vei.

Det er nesten så man tror det er 1/4, men offentlig ran er tydeligvis ok.

 
Oslopakke 3 ble vedtatt av Oslo bystyre i dag.

Av kr 100 i bompenger så går hele kr 4 til vei. De resterende kr 96 går til kollektivtrafikk, sykkel- og gang-vei.

Det er nesten så man tror det er 1/4, men offentlig ran er tydeligvis ok.

Og hvor mye til admikistrasjon og bompengeselskaper?

Ser på VGs forside at Bu 'hyler' igjen over lastebiler i kollektivfelt: Er det ikke bedre å få 'eksosbilen' fort avgårde og så kan elbilene stå eksosfritt i køen?
 

Årets agurknyhetssesong startet jo for 161 dager siden, og dermed kommer det jo inn mengder av mindre interessante nyheter, så dette er jo kanskje ikke den store bilnyheten. Men Ødegaard har nå vært på biltur og VG hyller han for å være såpass beskjeden å "kun" kjøre rundt i en Toyota Supra.

Men selv en halvblind person som meg ser jo at det der ikke er en Supra. Vil derimot tippe på at det er en Toyota C-HR.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp