En jernbane i krise

10 Aug 2023
777

NSB var muligens en tungrodd og kostbar statsinstitusjon, men sannheten er at det gamle NSB var driftsikkert. Banemannskapet sjekket stikkrenner, sviller, fjernet trær og så til at jernbanen kunne driftes.

Nå ser man knapt disse folka lenger, og plutselig har jernbanen et etterslep på flere milliarder.

Skal staten stå for kostnadene, så må også staten få inntektene. Det betyr at private aktører skal fases ut av systemet. Jernbanen bør bli en bedrift igjen.

Flere regjeringer har skylden. Flere av ulik farge, men konklusjonen er at Ernas jernbanereform så langt har vært en dundrende fiasko.


Selvsagt bør det bygges jernbane over hele landet.
 

NSB var muligens en tungrodd og kostbar statsinstitusjon, men sannheten er at det gamle NSB var driftsikkert. Banemannskapet sjekket stikkrenner, sviller, fjernet trær og så til at jernbanen kunne driftes.

Nå ser man knapt disse folka lenger, og plutselig har jernbanen et etterslep på flere milliarder.

Skal staten stå for kostnadene, så må også staten få inntektene. Det betyr at private aktører skal fases ut av systemet. Jernbanen bør bli en bedrift igjen.

Flere regjeringer har skylden. Flere av ulik farge, men konklusjonen er at Ernas jernbanereform så langt har vært en dundrende fiasko.


Selvsagt bør det bygges jernbane over hele landet.
Den første betingelsen for å bygge og drive er at det er trafikkgrunnlag, at det er noen som vil bruke jernbanen.

De færreste steder i Norge har trafikkgrunnlag for en jernbane, det er bare rundt de byene der det bor mange mennesker det er noen mening i å bygge jernbane. F.eks. er jernbane nord for Fauske ganske så meningsløs.

Det som har noe for seg er utbygging og modernisering av Bergens-, Dovre- og Sørlandsbanen og så Ofotbanen.
 
NSB var muligens en tungrodd og kostbar statsinstitusjon, men sannheten er at det gamle NSB var driftsikkert. Banemannskapet sjekket stikkrenner, sviller, fjernet trær og så til at jernbanen kunne driftes.



Selvsagt bør det bygges jernbane over hele landet.
Det er selvsagt blank løgn. NSB var en yndet skyteskive gjennom årene på grunn av manglende resultater.

Historier om forsinkelser, kjøreledninger som har ramlet ned og togsett som har vært ubrukelige, har vært mange.

Selvsagt kan man ikke bygge jernbane der det ikke er trafikkgrunnlag for jernbane.
 
Bør man gjøre som i Japan og kreve at de som kjører toget får ansvaret for driften og vedlikeholdet av banen?
 
Det er selvsagt blank løgn. NSB var en yndet skyteskive gjennom årene på grunn av manglende resultater.

Historier om forsinkelser, kjøreledninger som har ramlet ned og togsett som har vært ubrukelige, har vært mange.

Selvsagt kan man ikke bygge jernbane der det ikke er trafikkgrunnlag for jernbane.
..oggså det maginære, flotte data systemet (for åvervåkning og styring) det påstås skal være gudenes verk??
 
NSB var et underskuddsforetak og trengte milliardsubsiider for å kjøre, ofte på strekninger uten nok passasjergrunnlag.

Reversering til statsmonopol vil ikke gjøre jernbanen noe bedre heller, jernbanen var i elendig stand den gangen NSB fortsatt eksisterte med stadige forsinkelser og kanselleringer.
 

NSB var muligens en tungrodd og kostbar statsinstitusjon, men sannheten er at det gamle NSB var driftsikkert. Banemannskapet sjekket stikkrenner, sviller, fjernet trær og så til at jernbanen kunne driftes.

Nå ser man knapt disse folka lenger, og plutselig har jernbanen et etterslep på flere milliarder.

Skal staten stå for kostnadene, så må også staten få inntektene. Det betyr at private aktører skal fases ut av systemet. Jernbanen bør bli en bedrift igjen.

Flere regjeringer har skylden. Flere av ulik farge, men konklusjonen er at Ernas jernbanereform så langt har vært en dundrende fiasko.


Selvsagt bør det bygges jernbane over hele landet.
Selvfølgelig blir det dyrere og dårligere når en pulveriserer ansvaret som er gjort etter jernbanereformen.

Tiden er overmoden for at staten igjen tar ansvaret.
 
Det er selvsagt blank løgn. NSB var en yndet skyteskive gjennom årene på grunn av manglende resultater.

Historier om forsinkelser, kjøreledninger som har ramlet ned og togsett som har vært ubrukelige, har vært mange.

Selvsagt kan man ikke bygge jernbane der det ikke er trafikkgrunnlag for jernbane.
Det skyldes nettopp at de var underfinasiert. Man måtte ta ned utslitt kjøreledning og sette den opp igjen annet sted som var ennå værre. Togsett og vogner manglet da stortinget ikke ville gi NSB penger osv, osv, osv. Det hele skyldes politikken og Ernas jernbanereform endret ikke en dritt, tvertimot det ble bare værre.
 
Noen her roper på staten når det gjelder jernbane, men hva hjelper det?
Folk roper også om at Norge skal ha hatt en fantastisk jernbane når det kun var NSB også. Lurer på hvor ofte, og når de tok tog under NSB.

Problemet løses ikke om man går tilbake til kun NSB heller, og dytter alt i ett eneste organ, man kan for all del gjøre det også, men det i seg selv vil kun føre til status quo, akkurat som oppløsningen.

Det er helt klart andre steder at skoen trykker ved norsk jernbane, og uten at det adresseres ordentlig, så er det meningsløst å snakke om å slå sammen alt av organer rundt jernbane i Norge. Norsk jernbane er latterlig ineffektiv, og dårlig i forvaltning av pengene, ja noe av det kan sikkert pekes på at man har mange organer, og mange kokker og mye søl, men pengene brukes jo langt fra riktig, effektivt osv.

I tillegg så sliter man med uforutsigbarhet med nye regjeringer som endrer, skrinlegger, penger som prioriteres som neppe gjør jobben lettere, hvor alle skal inn å endre for å sette nye linjer, planer tilbake for så og starte på noe nytt.

Man trenger først og fremst noe som er handlingskraftig og som får gjennomført planer, og planer som gjennomføres, og penger til nevnte planer, enten det er nye spor, reparasjon og forbedring på nåværende nettverk, eller nye lokomotiv.
 
Folk roper også om at Norge skal ha hatt en fantastisk jernbane når det kun var NSB også. Lurer på hvor ofte, og når de tok tog under NSB.

Problemet løses ikke om man går tilbake til kun NSB heller, og dytter alt i ett eneste organ, man kan for all del gjøre det også, men det i seg selv vil kun føre til status quo, akkurat som oppløsningen.

Det er helt klart andre steder at skoen trykker ved norsk jernbane, og uten at det adresseres ordentlig, så er det meningsløst å snakke om å slå sammen alt av organer rundt jernbane i Norge. Norsk jernbane er latterlig ineffektiv, og dårlig i forvaltning av pengene, ja noe av det kan sikkert pekes på at man har mange organer, og mange kokker og mye søl, men pengene brukes jo langt fra riktig, effektivt osv.

I tillegg så sliter man med uforutsigbarhet med nye regjeringer som endrer, skrinlegger, penger som prioriteres som neppe gjør jobben lettere, hvor alle skal inn å endre for å sette nye linjer, planer tilbake for så og starte på noe nytt.

Man trenger først og fremst noe som er handlingskraftig og som får gjennomført planer, og planer som gjennomføres, og penger til nevnte planer, enten det er nye spor, reparasjon og forbedring på nåværende nettverk, eller nye lokomotiv.
Vi kan hente noen kinesere. Da vil det over nattan bli jernbane som virker.
 
Vi kan hente noen kinesere. Da vil det over nattan bli jernbane som virker.
Evt. hjelp fra Spania. Trenger ikke å gjøre seg avhengig av kineserne på det området heldigvis, da det er mye god teknologi og kunnskap i Europa på dette.


 

NSB var muligens en tungrodd og kostbar statsinstitusjon, men sannheten er at det gamle NSB var driftsikkert. Banemannskapet sjekket stikkrenner, sviller, fjernet trær og så til at jernbanen kunne driftes.

Nå ser man knapt disse folka lenger, og plutselig har jernbanen et etterslep på flere milliarder.

Skal staten stå for kostnadene, så må også staten få inntektene. Det betyr at private aktører skal fases ut av systemet. Jernbanen bør bli en bedrift igjen.

Flere regjeringer har skylden. Flere av ulik farge, men konklusjonen er at Ernas jernbanereform så langt har vært en dundrende fiasko.


Selvsagt bør det bygges jernbane over hele landet.
Ting kan sikkert gjøres bedre, men tror ikke det er gitt at det meste skyldes omorganisering til Bane NOR.

Ellers skjønner jeg ikke dette med at private aktører skal fases ut og at det må bli bedrift igjen? Med bedrift tenker iallfall jeg en privat virksomhet, eller iallfall et AS, som skal tjene penger. Mener du heller én og samme virksomhet som ikke er så fragmentert?

Er iallfall delvis enig. Man kan godt få tilbake togkjøring på NSB sine hender og la disse også ha kontroll på vognsett. Men ellers ser jeg ikke poenget med at det skal slås sammen igjen. At det er private entreprenører som gjør vedlikehold, rehabilitering og nybygging av bane er bare logisk og slik man gjør det må vei. Når krisemaksimistene skal forsøke og latterliggjøre togdriften, så blir det misvisende å ta med alt og alle selskaper som må til for at man skal kjøre tog. Det er null grunn til at et felles selskap skulle håndtert alt det som står l listen i linken under.

 
Evt. hjelp fra Spania. Trenger ikke å gjøre seg avhengig av kineserne på det området heldigvis, da det er mye god teknologi og kunnskap i Europa på dette.


Ja, kanskje det. De har fått til mye på relativt kort tid. Jeg skumleste de to linkene, men oppfatter innholdet. Vi kan vel si at det er relativt kort tid siden åtti-nittitallet?
 
Ting kan sikkert gjøres bedre, men tror ikke det er gitt at det meste skyldes omorganisering til Bane NOR.

Ellers skjønner jeg ikke dette med at private aktører skal fases ut og at det må bli bedrift igjen? Med bedrift tenker iallfall jeg en privat virksomhet, eller iallfall et AS, som skal tjene penger. Mener du heller én og samme virksomhet som ikke er så fragmentert?

Er iallfall delvis enig. Man kan godt få tilbake togkjøring på NSB sine hender og la disse også ha kontroll på vognsett. Men ellers ser jeg ikke poenget med at det skal slås sammen igjen. At det er private entreprenører som gjør vedlikehold, rehabilitering og nybygging av bane er bare logisk og slik man gjør det må vei. Når krisemaksimistene skal forsøke og latterliggjøre togdriften, så blir det misvisende å ta med alt og alle selskaper som må til for at man skal kjøre tog. Det er null grunn til at et felles selskap skulle håndtert alt det som står l listen i linken under.

Det som har manglet i Norge er bevilgninger til skinner og infrastruktur. Leeeeeeeeenge.
Heldigvis har opposisjonen nå tvunget mer slikt (bygging av mer skinner) inn i neste NTP.
Den neste regjeringen har fått marsjordre og må finne pengene.
 
Det som har manglet i Norge er bevilgninger til skinner og infrastruktur. Leeeeeeeeenge.
Ja, uten tvil. I 30-40 år var det ikke mye penger til dette. Det har vel tatt seg opp igjen de siste 10-15 årene, men etterslepet er jo ganske massivt. Omtrent som med veier.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp