Nav kroner forsvinner i skatteparadiser.

Det er ikke noe problemer med utenlandske eiere pr ce, men at en del av disse skjuler seg i skatteparadiser. Skatteparadiser er en kreftsvulst for hele verden i grunn.
Problemstillingen angående såkalte skatteparadiser er kraftig opphauset. F eks vil selskaper i Norge, som er eiet fra utlandet og/eller skatteparadiser måtte betale skatt til den norske stat på lik linje med om selskapet er eid av nordmenn bosatt i Norge.

Dessuten er jo Norge et skatteparadis for redere gjennom Norsk Internasjonalt Skipsregister ( NIS ) , så hva de gnåler om rundt andre såkalte skatteparadiser kan man jo undres på. Men det høres vel bra ut i folks ører å kritisere skatteparadiser, selv om Norge også er det for en bransje...
 
Problemstillingen angående såkalte skatteparadiser er kraftig opphauset. F eks vil selskaper i Norge, som er eiet fra utlandet og/eller skatteparadiser måtte betale skatt til den norske stat på lik linje med om selskapet er eid av nordmenn bosatt i Norge.

Dessuten er jo Norge et skatteparadis for redere gjennom Norsk Internasjonalt Skipsregister ( NIS ) , så hva de gnåler om rundt andre såkalte skatteparadiser kan man jo undres på. Men det høres vel bra ut i folks ører å kritisere skatteparadiser, selv om Norge også er det for en bransje...
Problemet er vel at om vi ikke hadde hatt NIS hadde de garantert latt skipene seile med Bermuda flagg eller lignende. For øvrig så er sosial dumping et enormt problem i den bransjen der ved at det stort sett er bare en nordmann ombord og resten underbetalte folk fra Fillippinene og lignende.
 
Det kan godt være. Problemet her for min del koker ned til at 169 millioner kroner kunne ansatt mange folk i NAV til å gjøre akkurat samme jobben som disse tiltakene.

Men 169 millioner i offentlige midler sendt ut til utenlandsk eide tiltak er "privat vekst, flere ansatte i privat sektor og sunt for økonomien", mens hadde de vært brukt i NAV så hadde det vært "byråkratiet eser ut, altfor mange ansatte i det offentlige". Selv om tjenesten hadde vært det samme.

Uansett. Så får jeg jo håpe at tiltakene faktisk hadde effekt.
NAV gjorde denne jobben selv tidligere, det fungerte ikke. Er en grunn til at dette er anbudsbasert nå. Det har ført til lavere kostander og høyere kvalitet (formidling til utdannelse/ arbeid)
 
Problemet er vel at om vi ikke hadde hatt NIS hadde de garantert latt skipene seile med Bermuda flagg eller lignende. For øvrig så er sosial dumping et enormt problem i den bransjen der ved at det stort sett er bare en nordmann ombord og resten underbetalte folk fra Fillippinene og lignende.
Jeg kjenner en slik underbetalt stakkar fra Filippinene. En dyktig sjømann, har jeg inntrykk av. Hjemme på Filippinene lever han som en konge i et stort hus med tjenestefolk. Alt dette finansiert av hans luselønn. Jeg har forstått det slik at filippinsk mannskap på norske skip tjener forholdsvis bra, dvs sammenlignet med hva filippinere tjener på båter fra andre land enn Norge.
 
NAV har eit program som heite "Menn i helse" der arbeidsledige menn kan få prøve seg i helsevesenet og få utdanning som helsefagarbeidar. Dette programmet skal visstnok vere suksessfullt. Høyrde på radioen at 90% av dei som prøvde seg fekk jobb etterpå.
Menn i helse er et kjempetilbud som fungerer veldig bra. Jeg kjenner og vet om flere som har gått på dette. Et strålende eksempel på hvordan man kan få flere folk ut i arbeid og løse noe av bemanningsutfordringene i helsevesenet.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp