Rekkeviddetest - hvilke elbiler går lengst?

10 Sep 2023
107
Carwow har en morsom test der nye Taycan er med og gjør det bra. Testes mot Model 3 LR, BMW i5 e40, BYD, Polestar og EQE300.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Resultat ned til de stopper selv om de går videre etter 0%… Model 3 går hele 23 miles etter den indikerer 0%, de færreste ville kjørt den videre da, men den gikk likevel ikke lengst og havner midt på treet.
 
Dersom man tar hensyn til vekt, batteristørrelse og pris så var det vel ingen overraskelser her.

NAF har forresten nylig hatt rekkeviddetest de også…
 
Orker ikke se igjennom men fant forbrukstall i tråd.
1. Tesla 13.25 kWh/100km
2. Polestar 14.79 kWh/100km
3. Merc 15.51 kWh/100km
4. Porsche 16.39 kWh/100km
5. BYD 16.57 kWh/100km
6. BMW 17.02 kWh/100km

Polestar er 2wd og TM3 er 4wd? PS har uansett gjort en god jobb med effektiviteten siden starten. Ser den er oppgitt lenger enn TM3 og må ha et mye større batteri også.
 
Motor sin test. Renault Scenic tok førsteplassen i år noe jeg liker. Ble relativt korte distanser i år pga av vær, og bare en bil leverte over WLTP tallene. Mini Countryman.
 
Rekkevidderesultat motorveistest carwow:
Bmw i5 edrive 40: 478km
BYD: 498km
Polestar: 534km
Model 3 LR highland: 529(566)km 0%(kjørt videre etter 0%)
EQE 300: 575km
Taycan: 591km
 
Rekkevidderesultat motorveistest carwow:
Bmw i5 edrive 40: 478km
BYD: 498km
Polestar: 534km
Model 3 LR highland: 529(566)km 0%(kjørt videre etter 0%)
EQE 300: 575km
Taycan: 591km
Det er litt rare tall, for motor.no sin test som ble gjort i ganske kaldt vær med regn fikk disse tallene. Vesentlig kortere med Taycan, og lengre med i5. Eller hadde de face-lift av Taycan med i Carwow test?

BMW i5 eDrive40 - 504,4
Porsche Taycan - 463,0
 
Det er ny faceliftet versjon av taycan de har med i carwow test ja.

Å sammenligne motor sine tester med årene bakover vil være upresist da det er svært ulike værforhold på de ulike vinter- og sommertestene.
Men bilene som er med i testen får man en slags indikator på forskjellene, så lenge man vet at de som kommer f eks over 455km får mye nedlverbakke de neste 3 milene før det går oppover igjen og dermed mange «gratismil».

De hadde vel med nyeste facelift taycan i motor sin test også? Der kan man se hvor ulike forskjellene mellom bilene kan være på motorvei vs norske veier med stigninger etc.
 
Orker ikke se igjennom men fant forbrukstall i tråd.
1. Tesla 13.25 kWh/100km
2. Polestar 14.79 kWh/100km
3. Merc 15.51 kWh/100km
4. Porsche 16.39 kWh/100km
5. BYD 16.57 kWh/100km
6. BMW 17.02 kWh/100km

Polestar er 2wd og TM3 er 4wd? PS har uansett gjort en god jobb med effektiviteten siden starten. Ser den er oppgitt lenger enn TM3 og må ha et mye større batteri også.

Ikke veldig vitenskapelig, men søkte opp egenvekter (med fører) på vegvesen.no for disse bilene basert på eksemplarer jeg fant på finn.no, for å se om det er en sammenheng mellom vekt og forbruk på bilene i testen. Var ikke alltid jeg fant eksakt samme modell/utstyr, så legger ved skiltnr for ordens skyld.

1. Tesla 13.25 kWh/100km <-- 1899 kg (EH41152)
2. Polestar 14.79 kWh/100km <-- 2135 kg (EH20445)
3. Merc 15.51 kWh/100km <-- 2428 kg (AE64264)
4. Porsche 16.39 kWh/100km <--2275 kg (EE73689)
5. BYD 16.57 kWh/100km <-- 2260 kg (EH93078)
6. BMW 17.02 kWh/100km <-- 2308 kg (SX31885)

Det er noen feite sugger på den lista der...

1718434108856.jpeg
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp