De tøffeste bilene innenfor bakkeløp

Innenfor racing er lav vekt svært viktig. Akselerasjon og nedbremsing blir mye bedre enn en tyngre bil, og det er mye enklere å overvinne inertia gjennom mekanisk grep og marktrykk. I tillegg er det kostnadsbesparende siden man ikke trenger like stor motor for å få ønsket hastighet på bane, og på samme måte kan alle andre deler nedskaleres i forhold til en større, tyngre bil.

I disse bakkeløpene er det få GT-biler som har så lav vekt som disse bittesmå "folke-sportsbilene" fra Fiat. Jeg tviler på at det finnes mange eksemplar (om noen!) igjen på norske veier av X1/9, og dette er jo en opp mot 50 år gammel bil nå, så den begynner vel å bli rimelig sjelden til og med i Italia. Med midtstilt motor og ned mot 600kg vekt, er disse racing-ombygde versjonene høyst konkurransedyktige selv mot 1000-hesters monstre til tross for at de gjerne har fra 260-320hk å rutte med selv.

Manuel Dondi har vært en dominerende kraft i bakkeløp i en årrekke med sin X1/9 med Alfa Romeo racing-motor. Her vinner han løpene Verzegnis og Alpe Del Nevegal.'

Bil: Fiat X1/9 (600kg)
Motor: Alfa Romeo i4 2.0 Twin Spark (320hk)
Eier/sjåfør: Manuel Dondi

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er mer info om bilen

Og til slutt, litt historikk og kjøreegenskaper om Fiat X1/9:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Lotus er kjent for lav vekt, kjøreegenskaper og veigrep. Helt fra starten av, tidlig på femtitallet, var dette kjennetegnet til britene. Exige er en coupé-versjon av roadsteren Elise, og av den finnes det flere versjoner med forskjellige motorer og ytelser. Denne her er en Exige Cup 260, en racingversjon av series 2 Exige S. Originalt en bil som kunne konkurrere i GT3-klassen, har den her fått mer power. HillClimb Monsters oppgir "300+", noe de sikkert har fått vite av eieren, men ut i fra lyden og prestasjonen vil jeg anslå at plussen her fort betyr "400" i realiteten. Dere får se selv hva jeg mener...

Bil: Lotus Exige Cup 260 (850kg)
Motor: Toyota 2ZZ-GE (300hk)
Eier: Michele Ghirardo

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en "dokumentar" fra YouTuberne Donut Media:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Pikes Peak er verdens råeste bakkeløp, og det er mer en nok tøffe biler som har prøvd seg opp gjennom bakkene på det 4302 meter høye fjellet. Ford RS200 er en av de, her tunet til 1000+hk og med rallycross-veteran Mark Rennison bak rattet - en mann som noen kanskje husker knivet med vår egen Martin Schanche på åttitallet (begge i Ford RS200).

Bil: Ford RS200 (1050kg m/sjåfør og fuel)
Motor: Cosworth BDT-E 2,4 (950hk + 200hk nitro)
Eier/sjåfør: Alan Greenwood/Mark Rennison

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er mer info om bilen og teamet: https://www.ultimatecarpage.com/forum/showthread.php?39880-Mach-2-Racing-Ford-RS200-Evo-Pikes-Peak

En review av homologation-versjonen av RS200, med en ekstra ung Richard Hammond:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Seat er vel ikke det første folk tenker på når man snakker om bil, men de har faktisk vært med i racing og rally i tiårsvis. Dette er en Leon med Golf VR6-motor som Dimitrijevic har jobbet med i minst 6 år. Den tidligste videoen jeg fant av den er fra 2017, og da henvises det til at motoren nå har fått turbomating. Den gang da hadde den i overkant av 600 hk, men allerede i 2019 har den dagens 740hk. Den fikk en ny aero-pakke i fjor, og siden da har han vært å finne i toppen i disse bakkeløp-konkurransene.

Bil: Seat León (1200kg)
Motor: VW VR6 EA390 (740hk)
Eier/sjåfør: Dejan Dimitrijevic

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her en onboard video av Dejans rekordløp fra 2018 i bakkeløpet Bongo Hillclimb i Skradin, Kroatia:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Årets siste bil er Sebastien Loeb sin Peugeot 208 T16 Pikes Peak opp det berømte fjellet den er kalt opp etter. Selv om rekorden ble tatt av Volkswagen I.D.R i 2018, står dette løpet fortsatt som det raskeste med en forbrenningsmotor. Det er 10 og et halvt år siden Red Bull slapp denne onboard-videoen, men de fleste som har sett løpet har nok fått med seg helikopter-bildene først og fremst. Uansett er det verdt et gjensyn med Loebs og Peugeots evner.

Bil: Peugeot 208 T168 Pikes Peak (875kg)
Motor: PSA ES/L V6 3.2 twin turbo, utviklet av Sodemo Motors for LMP1 (875hk)
Eier/sjåfør: Sébastien Loeb

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Mer info om prosjektet: https://www.topgear.com/car-news/motorsport/classic-motorsport-moments-loeb-annihilating-pikes-peak

Mer info om motoren: https://www.enginelabs.com/news/peugeot-twin-turbo-v6-hits-pikes-peak-with-875-horsepower/
 
Jeg har lenge drømt om (eller burde jeg si fabulert om) å sette en kraftig motorsykkelmotor i en superlett moped/motorsykkelmotor-bil. Det er noe vilt og spennende med en slik engine swap som man ikke får om man setter en svær V8er inn, eller noe slikt. Lyden blir jo også fremragende, og så får man jo sekvensiell girkasse med på kjøpet.

FIat 600 m/BMW S1000RR
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Honda S600 m/Honda CBR 1000RR
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Best-of fra Hillclimb Monsters
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Audis rekkefemmer har vært en legende i en årrekke allerede. Det er noe med den distinkte lyden som gjør at man får assosiasjoner til enorme krefter og firehjulstrekk. Den mest legendariske av alle er nok Ur-Quattroen (S1), og her er en i Pikes Peak-skrud.

Bil: Audi Sport Quattro S1 Pikes Peak PROSPEED (985kg)
Motor: Audi R5 20VT (830hk)
Eier/sjåfør: Nikolay Zlatkov

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en onboard video fra 2022
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Legenden Walter Röhrl opp Pikes Peak i 1987
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

En mer ukjent legendarisk Audi med den samme motoren; Audi 90 Sport Quattro IMSA GTO, som dominerte den amerikanske racing-serien totalt.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Wankel- eller rotary-motoren hadde sin storhetstid på 80 og 90-tallet, men i dag har den blitt akterutseilt mest på grunn av miljøkravene i bilbransjen. Det er rykter om at Mazda kommer med en ny versjon, men enn så lenge får vi nyte den musikalske lyden av denne 3-rotors RX-7en (selv om videoen er fra Leadfoot Festival i New Zealand, som jeg unngår å vise til da jeg syns banen er for kjedelig).

Bil: Mazda RX-7 FD3S (tror at World Time Attack Challenge i Australia har minimumsvekt 1200kg)
Motor: Mazda 20B 3-rotor (550hk)
Eier/sjåfør: Andy Duffin

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en SpeedHunters artikkel om bilen

Som en liten bonus legger jeg ved to andre Mazda-legender;

Mazda 787B
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Mazda Furai
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Porsche GT2 (996) ble produsert fra 2001-2005 og kom med max 476 hestekrefter. Vekta var på hele 1430kg da dette var en gatebil. I dette tilfellet har Frederic Neff gjort noen modifikasjoner, blant annet et mystisk skup på taket (mest sannsynlig luftinntak til motor). Jeg har funnet en video fra 2022, da den ikke hadde dette skupet, men ingen artikler om bilen eller sjåføren fra 2023. Dette er langt fra den første Porschen Frederic har hatt, men ganske sikkert den råeste.

Bil: Porsche 911 (996) GT2 (1200kg)
Motor: Mezger 96.70s (700hk)
Eier/Sjåfør: Frederic Neff

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er videoen fra 2022:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og til slutt en onboard fra i fjor:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jeg har jo presentert flere Lancer Evoer før, men ikke en Evo X. Dette er rimelig brutale greier, med 1100hk og fullsekvensiell girkasse mm. Dette løpet er fra i fjor, og Ratajczyk tok her rekorden for GT-klassen på denne banen i Kroatia. Den ser ut til å være en håndfull å kjøre, og har så mye krefter at bakkeklaringen varierer fra å skrape langs veien til 20-30 cm, så mesteparten av aeroen er sikkert lite delaktig i tempoet. Med andre ord er det bare rå kraft og ferdigheter bak rattet som utgjør forskjellen.

Bil: Mitsubishi Lancer Evo X RS (1130kg)
Motor: Mitsubishi 4B11 (1100hk)
Eier/sjåfør: Michal Ratajczyk

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en fra Ecce Homo Sternberk:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Dodge Viper er legendarisk, og en av grunnene til det er jo at under det lange panseret sitter det en 8-liters V10 sugemotor. Denne lager så klart en deilig lyd, og flytter skroget bestemt og ettertrykkelig. De har også oppnådd legendestatus på grunn av en lang og fantastisk motorsportkarriere. Denne ligner veldig på Team Oreca sin versjon fra år 2000.

Bil: Dodge Viper GTS-R (1200kg)
Motor: Dodge 356-T6 V10 (620hk)
Eier/sjåfør: Pierre-Louis Carpéne

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

En annen grunn til legendestatusen er nok Dodge sin tilnærming til det å lage en enkel, billig sportsbil i de tidlige 90-åra. Doug DeMuro sin gjennomgang er like sjokkerende som den er morsom.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Om det er én bil i denne verden som ikke var ment til å kjøres fort, så må det være Reliant Robin/Rialto. Likevel har tydeligvis noen satt en Honda CBR 1000-motor i den, strippet den og satt på bredding. Uavhengig av hvor fort dette egentlig går, så vil jeg påstå at dette er så crazy at det blir tøft.

Bil: Reliant Rialto (500kg)
Motor: Honda CBR 1000 Hurricane (110hk)
Eier/sjåfør: George Rogers

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Som seg hør og bør legger jeg ved den hysterisk morsomme Top Gear-episoden hvor Clarkson kjører en Reliant Robin:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Jeg presenterte tuneren Minichberger i fjor. De har en konkurrent i Spiess Racing, som hovedsaklig lager motorer, men i følge hjemmesiden deres kan de også bygge hele biler. De ser ut til å ha holdt på i over 50 år, og er populære i bakkeløp over hele Europa. Det ser også ut til at de har vært leverandør av motorer til F3 i Tyskland.

HillClimb Monsters refererer ofte til biler som Spiess, men det er vanskelig å bedømme om de bare har bygget motoren eller hele bilen.

Her er en Golf Mk2 med den nevnte F3-motoren, tunet fra standard 220 til 250hk:

Bil: Volkswagen Golf Mk2 (730kg)
Motor: VW Spiess SPG01 (250hk)
Eier/sjåfør: Sarp Bilen

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er et bilde av motoren fra Spiess sin FB-side(?):

Her er en Spiess Scirocco Mk1
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
I fjor la jeg ut en video av en gresk Ford Escort, og her er en til. Denne karen har swappet inn en BMW M5-motor og tunet den til å trives på over 10 000 o/min.

Bil: Ford Escort Mk2 (1040kg)
Motor: BMW S38 (550hk)
Eier/sjåfør: Nikos Papadopoulos

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en onboard-video fra 2022:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Det er mange råe norske biler som satser på å bli best i Norges Råeste Bakkeløp i Målselv. En av de raskeste er Jan Øivind Ruud sin Stealth B7, som i mange år har deltatt på Gatebil Extreme. Denne videoen er fra i fjor.

Bil: Stealth B7 (1040kg)
Motor: Chevrolet SB2.2 V8 (840hk)
Eier/sjåfør: Jan Øivind Ruud

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en video fra Gatebil Extreme Rudskogen 2019, hvor man kan se Ruud i Stealthen vinne foran Kai Roger Bakken og Robin Jonasson. Jeg tror at dette er med en annen motor, eller en tidligere versjon av den.
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en artikkel om den nye versjonen av bilen, fra 2020: https://gatebil.no/viser-muskler-pa...cyBUKsX1dmlQdb0K0V28pNi-2xT-WMtcDRLpIfl7cN2N0
 
En litt annerledes video denne uka; fra Arosa classic car i Sveits. MPZracevideo er en YT-kanal med mye bra og er verdt å sjekke ut. Dette er en samling av en bråte nydelige, klassiske sportsbiler/luksusbiler som kjører opp et fjell.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

19Bozzy92 er en annen god YT-kanal. Her er flere klassiske biler som koser seg på Spa Francorchamp.

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
Presterte å legge inn i feil tråd igjen...
 
Jeg har jo vist frem massevis av både klassiske sportsbiler og legendariske rallybiler i denne tråden. Denne er begge deler; Lancia Stratos. Den var dominerende i rally helt frem til firehjulstrekk ble normen, og representerer 70- og 80-talls designnormer med sin wedge-front.

Bil: Lancia Stratos HF (880kg)
Motor: Ferrari Dino 2.4 V6 (250hk)
Eier/sjåfør: Silvio Andrighetti

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en dokumentar om bilen:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Og her er Top Gear sin nydelige fremstilling av tidenes rally-battle, dog med Lancia 037, ikke Stratos:

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Denne videoen representerer noe HillClimb Monsters viser litt lite av; close-ups av bilene i depotet. Det er også kjekt å se litt sportscar (prototype) og biler som ikke kommer på topp 10-15.

God påske!

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Nøkkelklare racingbiler er også noe jeg ikke har presentert mye i denne tråden. Derfor tenker jeg at en full onboard med Daytona 24 hours og Le Mans-vinneren David Donohue i en Porsche GT2 RS Clubsport opp Pikes Peak, er på sin plass. Tiden hans på 9 minutter og 18 sekunder er slettes ikke til å kimse av.

Bil: Porsche GT2 RS Clubsport (1390kg)
Motor: Porsche 3.8L flat 6 MDH.NA (690hk)
Eier/sjåfør: David Donohue

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Jeg foretrekker onboard, men det er også kjekt å få helikopterbilder av slike race:
For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.
 
Når man har tilgang til ferdiglagede racingbiler fra BMW Motorsport, så er det desto mer iøynefallende at noen tar utgangspunkt i en gatebil og bygger en GT2 replica. Det er løse støyreglement i bakkeløp, så lyden fra en trimmet V8 med det som bortimot er rakrør er verdt en titt alene.

Bil: BMW E92 M3 (1230kg)
Motor: BMW S65B44 V8 (620hk)
Eier/sjåfør: Yannick Poinsignon

For å se dette innholdet trenger vi ditt samtykke til å angi tredjeparts informasjonskapsler.
For mer detaljert informasjon, se vår informasjonskapsel-side.

Her er en artikkel om bilen: https://bmw1.fandom.com/wiki/M3_GT2



 

Tråder du følger

Tilbake
Topp