- 8 Jul 2023
- 917
- Trådstarter
- #21
Innenfor racing er lav vekt svært viktig. Akselerasjon og nedbremsing blir mye bedre enn en tyngre bil, og det er mye enklere å overvinne inertia gjennom mekanisk grep og marktrykk. I tillegg er det kostnadsbesparende siden man ikke trenger like stor motor for å få ønsket hastighet på bane, og på samme måte kan alle andre deler nedskaleres i forhold til en større, tyngre bil.
I disse bakkeløpene er det få GT-biler som har så lav vekt som disse bittesmå "folke-sportsbilene" fra Fiat. Jeg tviler på at det finnes mange eksemplar (om noen!) igjen på norske veier av X1/9, og dette er jo en opp mot 50 år gammel bil nå, så den begynner vel å bli rimelig sjelden til og med i Italia. Med midtstilt motor og ned mot 600kg vekt, er disse racing-ombygde versjonene høyst konkurransedyktige selv mot 1000-hesters monstre til tross for at de gjerne har fra 260-320hk å rutte med selv.
Manuel Dondi har vært en dominerende kraft i bakkeløp i en årrekke med sin X1/9 med Alfa Romeo racing-motor. Her vinner han løpene Verzegnis og Alpe Del Nevegal.'
Bil: Fiat X1/9 (600kg)
Motor: Alfa Romeo i4 2.0 Twin Spark (320hk)
Eier/sjåfør: Manuel Dondi
Her er mer info om bilen
engineswapdepot.com
Og til slutt, litt historikk og kjøreegenskaper om Fiat X1/9:
I disse bakkeløpene er det få GT-biler som har så lav vekt som disse bittesmå "folke-sportsbilene" fra Fiat. Jeg tviler på at det finnes mange eksemplar (om noen!) igjen på norske veier av X1/9, og dette er jo en opp mot 50 år gammel bil nå, så den begynner vel å bli rimelig sjelden til og med i Italia. Med midtstilt motor og ned mot 600kg vekt, er disse racing-ombygde versjonene høyst konkurransedyktige selv mot 1000-hesters monstre til tross for at de gjerne har fra 260-320hk å rutte med selv.
Manuel Dondi har vært en dominerende kraft i bakkeløp i en årrekke med sin X1/9 med Alfa Romeo racing-motor. Her vinner han løpene Verzegnis og Alpe Del Nevegal.'
Bil: Fiat X1/9 (600kg)
Motor: Alfa Romeo i4 2.0 Twin Spark (320hk)
Eier/sjåfør: Manuel Dondi
Her er mer info om bilen
Fiat X1/9 with an Alfa Romeo 156 D2 Inline-Four – Engine Swap Depot
![engineswapdepot.com](https://i0.wp.com/engineswapdepot.com/wp-content/uploads/2018/11/cropped-ESD-site-icon.png?fit=32%2C32&ssl=1)
Og til slutt, litt historikk og kjøreegenskaper om Fiat X1/9: