Pass ryggen!

Ingen ryggonde her siden sist.
Så det er nå det gjelder å passe på, og ikke bli optimistisk/arrogant med brå og uvante ryggbelastninger.

Så pass ryggen!
 
Ingen ryggonde her siden sist.
Så det er nå det gjelder å passe på, og ikke bli optimistisk/arrogant med brå og uvante ryggbelastninger.

Så pass ryggen!
Ryggen er en snodig kødd. Det skal liksom så lite til får man "ondter" litt:

Jeg har klaget og whinet i en lengre periode over en skade i siden min, mest fordi det har gått ut over evnen til å trene/være aktiv. Men en bieffekt var også at jeg plutselig ikke kunne ha samme sovestilling som før. Det medførte at jeg begynte ligge i en annen stilling, og det gikk jaggu ikke lang tid før korsryggen var stiv og støl tilsvarende den man finner hos en 80-åring. Nå har jeg bikket 40 og jeg tenkte ikke nevneverdig over det i begynnelsen; man kan jo få vondt iblant eller være støl, men det var først da jeg begynte å rigge meg til slik at jeg sover på den "gode" siden at dette ga seg.

Når jeg er pigg igjen skal jeg ha fokus på å trene rygg regelmessig. De få gangene jeg har hatt issues med den har vært helt hinsides irriterende, så å ha en ok fungerende rygg i de kommende årene er en prioritet. bra det har gått seg til for din del!
 
Ryggen er en snodig kødd. Det skal liksom så lite til får man "ondter" litt:

Jeg har klaget og whinet i en lengre periode over en skade i siden min, mest fordi det har gått ut over evnen til å trene/være aktiv. Men en bieffekt var også at jeg plutselig ikke kunne ha samme sovestilling som før. Det medførte at jeg begynte ligge i en annen stilling, og det gikk jaggu ikke lang tid før korsryggen var stiv og støl tilsvarende den man finner hos en 80-åring. Nå har jeg bikket 40 og jeg tenkte ikke nevneverdig over det i begynnelsen; man kan jo få vondt iblant eller være støl, men det var først da jeg begynte å rigge meg til slik at jeg sover på den "gode" siden at dette ga seg.

Når jeg er pigg igjen skal jeg ha fokus på å trene rygg regelmessig. De få gangene jeg har hatt issues med den har vært helt hinsides irriterende, så å ha en ok fungerende rygg i de kommende årene er en prioritet. bra det har gått seg til for din del!
Ja, er man smålei og småsur en morge er det jo ytteersr gledebringende at ryggen ee bra, når man vet hva ryggonde er!

Lykke til, må satse på preventiv skjøtting av rygg.
 
En hyggelig påminning igjen:

Pass ryggene!

Der er stadig skrekkhistorier å høre om rygger, sykmeldinger og mere.

Vær proaktiv, jobb forebyggende, vær skånsom med ryggen!
 
En annen folkesykdom, som jeg personlig har pådratt meg, er utslitte knær.
Man blir rimelig redusert når knærne ikke funker som de skal.
Pass også på knærne, dersom du vil gå tur i fjellet som pensjonist.
 
I det siste har jeg begynt å kjenne litt ubehag/stivhet/smerte i korsryggen om morgenen. Veldig irriterende. I en lengre periode slet jeg med en skade i siden som gjorde at jeg lå annerledes enn før, og på tampen av den begynte dette å komme. Syns 42 er litt for tidlig å stå i gammelmannspositur om morgenen, og nå skal jeg ikke være erketypisk mann men heller forsøke å booke time hos en kiropraktor ganske snart.
 
I det siste har jeg begynt å kjenne litt ubehag/stivhet/smerte i korsryggen om morgenen. Veldig irriterende. I en lengre periode slet jeg med en skade i siden som gjorde at jeg lå annerledes enn før, og på tampen av den begynte dette å komme. Syns 42 er litt for tidlig å stå i gammelmannspositur om morgenen, og nå skal jeg ikke være erketypisk mann men heller forsøke å booke time hos en kiropraktor ganske snart.
Det er verd å gi det en sjanse. Jeg har fått god hjelp fra kiropraktor, og det har kona også.
 
Husker ryggen min låste seg helt sommeren 2018. Var ganske ubehagelig. Men merkelig hvordan kroppen leger seg selv. Rart å føle seg 90 år når man bøyer seg etter en basketball. Så kom høsten, og kroppen "låste seg opp".
 
Det er sant, men også lett knebøy og markløft. Mange med dårlig rygg som hadde hatt godt av det. Bare å starte med å løfte stanga (20 kg), og så øke etter hvert når det føles greit.
Fins også en haug med liggende øvelser uten vekter som styrker ryggen. Trenger ikke vekter overhodet. Stillesitting på kontorstol er en av de "farligste" tingene for ryggen, spesielt korsryggen. Om man ikke bytter sittestilling minst hver halvtime er det utrolig hvor fort nedre del av ryggen og hoftepartiet stivner til.
 
Fins også en haug med liggende øvelser uten vekter som styrker ryggen. Trenger ikke vekter overhodet. Stillesitting på kontorstol er en av de "farligste" tingene for ryggen, spesielt korsryggen. Om man ikke bytter sittestilling minst hver halvtime er det utrolig hvor fort nedre del av ryggen og hoftepartiet stivner til.
Sant det.
Det viktigste stikkordet er bevegelse. Derfor bør "pass ryggen" skiftes ut med "bruk ryggen".
 
Markløft og stående roing med manualer var en del av dagens treningsøkt. Var også og fikk et lass øvelser fra en kiropraktor forleden, mesteparten rene kroppsvektøvelser som er gode for så vel rygg som bein og kjernemuskulatur. Tror jeg skal sette av en egen dag jeg verken løper eller løfter ting til å bare pløye gjennom disse.
 
De gangene jeg har fått en smell i ryggen de siste årene har vært i perioder med lite eller ingen trening. Legg joggeskoene på hylla og gjør deg klar for et realt hekseskudd. Gjerne på badet kl 07.45 en mandag morgen i januar.
 
Ett av mine problem-skapere er dårlige/hvasse kjøkkenstoler som er høye i front og konsentrerer høyt trykk mot bakside lår/isjasen. Styggedom! Stikk motsatt med stressless og krakk
 
Har tatt tid å finne ut av stolen på ny jobb, nå virker det som om det problemet bare har forskjøvet seg til nakken, så mulig jeg må finne noe å løfte skjermen med eller noe.

Eventuelt be sjefen bestille opp samme type stol som har fungert strålende hjemme i alle de år (men der har jeg en kasse under laptopen...).
 
I det siste har jeg begynt å kjenne litt ubehag/stivhet/smerte i korsryggen om morgenen. Veldig irriterende. I en lengre periode slet jeg med en skade i siden som gjorde at jeg lå annerledes enn før, og på tampen av den begynte dette å komme. Syns 42 er litt for tidlig å stå i gammelmannspositur om morgenen, og nå skal jeg ikke være erketypisk mann men heller forsøke å booke time hos en kiropraktor ganske snart.

Kanskje du er like heldig som meg, og har fått bekhterev/spondylarteritt ✌️

Alltid hatt periodevis utfordringer med ryggen, selv når jeg drev aktivt med idrett og konkurrerte på høyt nasjonalt nivå til starten av 20-årene. Tok 10 år med gradvis økte smerter før det ble tydelige funn på MR.

Fordelen med slike ryggplager er jo at jeg trolig er nordisk mester i å løfte riktig for å unngå unødige plager.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Tilbake
Topp