Kjøp av elektrisk sykkel

Canucks

Teknisk
Moderator
4 Jul 2023
2.913
Jeg har lenge vært inne på tanken om å kjøpe en elektrisk sykkel for å bevege meg rundt, også bruke den som del av trening, men med litt ekstra hjelp for det ved behov også.

Er det noen her inne som eier elektrisk sykkel? eller har erfaring på ting man burde være obs på?

Samt at jeg ser at de også varierer voldsomt i pris også. Må innrømme at elektriske sykler er noe jeg ikke akkurat har peiling på og ønsker litt erfaringer og råd.
 
Jeg har lenge vært inne på tanken om å kjøpe en elektrisk sykkel for å bevege meg rundt, også bruke den som del av trening, men med litt ekstra hjelp for det ved behov også.

Er det noen her inne som eier elektrisk sykkel? eller har erfaring på ting man burde være obs på?

Samt at jeg ser at de også varierer voldsomt i pris også. Må innrømme at elektriske sykler er noe jeg ikke akkurat har peiling på og ønsker litt erfaringer og råd.
Inntil i går da jeg kjøpte meg elsykkel for første gang hadde jeg også lite peiling og lite erfaring med det.

I dag har jeg fremdeles ikke peiling, men kan litt mer enn det jeg gjorde i går.

Ble fortalt at det er noen parameter å tenke på, motoreffekt og batterieffekt, jo høyere effekt på disse, jo dyrere er syklene, så kommer alt det andre som kvalitet på ramme, bremser og annet utstyr. Motorene blir regnet fra sånn nivå 1-4, etter hvor mye hjelp du vil ha av motor. Motor 3 og 4 er de dyreste.

Også er det bruksområde, som hos vanlige sykler, hva har du bruk for? Jeg gikk for en terrengsykkel, selv om den vil bli mest brukt som fremkomstmiddel fra a til b, på asfalt, men jeg vil også ha mulighet til fjellturer til våren. Derfor valgte jeg også en med motorkraft 4. Bonus med terrengsykkelen var brede piggdekk, ikke fatbikebrede. Minus, skjermene ble tilleggsutstyr og gjorde sykkelen litt dyrere.
 
Bruker å dukke opp noen gode el-sykkel tilbud under Black Week/Black Friday. Butikkene vil vel kvitte seg med gamle modeller nå når sykkelsesongen er over for de fleste. Så nå er en bra tid å kjøpe på.

Selv kjøpte jeg en sykkel med Bosch Performance line-motor for 16.000 under fjorårets Black Friday. Dette er ganske dyre motorer som typisk står på sykler i prisklassen 30.000+.

Det du bør se på er hvor mye Nm motoren leverer. Skal du kun småsykle på flate veier, klarer du deg fint med 40-50 Nm. Har du en del lange bratte bakker å forsere, bør du opp i 60+ Nm. Og skal du terrengsykle i kupert terreng, bør du sannsynligvis enda høyere.

Dette gjelder krankmotor (motor ved pedalene). Du kan også gå for NAV-motor (motor ved frem eller bakhjul). Disse er langt rimeligere, men de gir ikke den samme naturlige sykkelfølelsen- her går det ofte mer i rykk og napp.
 
Jeg har lenge vært inne på tanken om å kjøpe en elektrisk sykkel for å bevege meg rundt, også bruke den som del av trening, men med litt ekstra hjelp for det ved behov også.

Er det noen her inne som eier elektrisk sykkel? eller har erfaring på ting man burde være obs på?

Samt at jeg ser at de også varierer voldsomt i pris også. Må innrømme at elektriske sykler er noe jeg ikke akkurat har peiling på og ønsker litt erfaringer og råd.
Kjøp uansett hva du gjør en sykkel med demping. Demping på forgaffel og setepinne med demping funker fint for meg.
 
Det du bør se på er hvor mye Nm motoren leverer. Skal du kun småsykle på flate veier, klarer du deg fint med 40-50 Nm. Har du en del lange bratte bakker å forsere, bør du opp i 60+ Nm. Og skal du terrengsykle i kupert terreng, bør du sannsynligvis enda høyere.
Takk, ikke helt terrengsykkel jeg ser etter, men der jeg bor er det ganske kupert, litt på utsiden av Madrid, så kanskje noe i 60+ Nm. nok er hva jeg burde se etter når jeg kommer tilbake til Spania.
 
Takk, ikke helt terrengsykkel jeg ser etter, men der jeg bor er det ganske kupert, litt på utsiden av Madrid, så kanskje noe i 60+ Nm. nok er hva jeg burde se etter når jeg kommer tilbake til Spania.
Hva slags regler har de for motor i Spania, da?
Skal du ha sterk motor, må du passe på at batteriet også har nok amperetimer.
Det blir tungt å sykle dersom batteriet blir tomt.
 
Hva slags regler har de for motor i Spania, da?
Skal du ha sterk motor, må du passe på at batteriet også har nok amperetimer.
Det blir tungt å sykle dersom batteriet blir tomt.

Utfra denne siden virker det som maks 25 km i timen fra motoren virker å være regelen, så får finne noe som har sperre på det.

"To do this, it is required that the bicycle does not exceed 40 kilos and that it has a motor with a maximum of 250 watts."

Ser også ta dette gjelder.
 
Jeg har hatt elsykkel i en årrekke, og det er rett og slett et genialt fremkomstmiddel som øker rekkevidden min.
Jeg bruker den til å komme meg inn i skog og mark eller inn i fjellområder. Da har jeg energi til det jeg skal gjøre der uten å bruke alle krefter på å komme meg inn dit.

Styr unna de billigste, og de aller dyreste. Se om du kan gjøre et godt kjøp nå som fjorårsmodellene fases ut, gjerne til redusert pris.
Sjekk ut middelsjektet i pris, og les tester. Priser fra 20-25000 er det masse prima sykler å finne.

Mange elsykler har høy vekt og en bred ramme, noe som kan gjøre transport vanskelig.
F.eks har jeg stativ på bilen på taket, og da er både vekt og str på ramme viktig for at den skal passe i stativet.
Det er veldig greit å kunne transportere den, enten man sykler videre inn skogsbilveier fra der man parkeref bilen eller om den trenger service.
 

Utfra denne siden virker det som maks 25 km i timen fra motoren virker å være regelen, så får finne noe som har sperre på det.

"To do this, it is required that the bicycle does not exceed 40 kilos and that it has a motor with a maximum of 250 watts."

Ser også ta dette gjelder.
Du kan sjekke om "Badass" finnes til den type sykkel du ser på. Opphever sperra. Jeg har funnet den til min sykkel.
Kan tråkke til 50km/t med motor som drar. Begrensinga er at jeg ikke klarer å tråkke fortere, selv på tyngste gear.
Badass :
OBS!!! Det er forskjellig Badass til forskjellige sykkelfabrikat.
 
Du kan sjekke om "Badass" finnes til den type sykkel du ser på. Opphever sperra. Jeg har funnet den til min sykkel.
Kan tråkke til 50km/t med motor som drar. Begrensinga er at jeg ikke klarer å tråkke fortere, selv på tyngste gear.
Badass :
OBS!!! Det er forskjellig Badass til forskjellige sykkelfabrikat.
Tror ikke jeg trenger å oppheve sperren for dette, ser ikke på det som nødvendig, spesielt med kontroll så kan det da bli et problem, og jeg har sett at politiet har stoppet en del el-sykler rundt der jeg bor. Da det er ganske vanlig også i Spania. og at de da sjekker opp i sånne sperrer.
 
Jeg har hatt elsykkel i en årrekke, og det er rett og slett et genialt fremkomstmiddel som øker rekkevidden min.
Jeg bruker den til å komme meg inn i skog og mark eller inn i fjellområder. Da har jeg energi til det jeg skal gjøre der uten å bruke alle krefter på å komme meg inn dit.

Styr unna de billigste, og de aller dyreste. Se om du kan gjøre et godt kjøp nå som fjorårsmodellene fases ut, gjerne til redusert pris.
Sjekk ut middelsjektet i pris, og les tester. Priser fra 20-25000 er det masse prima sykler å finne.

Mange elsykler har høy vekt og en bred ramme, noe som kan gjøre transport vanskelig.
F.eks har jeg stativ på bilen på taket, og da er både vekt og str på ramme viktig for at den skal passe i stativet.
Det er veldig greit å kunne transportere den, enten man sykler videre inn skogsbilveier fra der man parkeref bilen eller om den trenger service.
Takk for meget gode råd, er i leiet 2-3000 euro jeg har tenkt meg i Spania som da virker som et fornuftig budsjett for et slikt kjøp.

Har ikke bil selv riktignok, men ser at de kan bli ganske tunge, når man snakker om 8kg for batteri, og opp mot 40kg i vekt for en sykkel.
 
Tror ikke jeg trenger å oppheve sperren for dette, ser ikke på det som nødvendig, spesielt med kontroll så kan det da bli et problem, og jeg har sett at politiet har stoppet en del el-sykler rundt der jeg bor. Da det er ganske vanlig også i Spania. og at de da sjekker opp i sånne sperrer.
Det var du som skrev at du skulle finne noe slikt, men jeg misforsto deg kanskje.
Det er riktig at de drev kampanje i fjor, stoppet syklene og testet dem på en teknisk sak, antagelig på noen ruller de har med seg.
Var sperra opphevet, beslagla de syklene ( ! )
 
Du kan sjekke om "Badass" finnes til den type sykkel du ser på. Opphever sperra. Jeg har funnet den til min sykkel.
Kan tråkke til 50km/t med motor som drar. Begrensinga er at jeg ikke klarer å tråkke fortere, selv på tyngste gear.
Badass :
OBS!!! Det er forskjellig Badass til forskjellige sykkelfabrikat.
Du kan alltids oppheve 25 kmt-sperren på elsykler. Men da får du samtidig et stort problem om du skulle havne i en ulykke eller bli sjekket av andre grunner. Krasjer du med noen med en trimmet El-sykkel, er du i kraftig trøbbel.

Går El-sykkelen fortere enn 25, gjelder samme regler som for en moped. Den skal registreres hos vegvesenet, ha skilter, forsikring som motorisert kjøretøy, den kan ikke kjøres på fortau/sykkelstier, etc.

25 km/t-regelen er EU-regler, så de gjelder nok i Spania også.
 
Det var du som skrev at du skulle finne noe slikt, men jeg misforsto deg kanskje.
Det er riktig at de drev kampanje i fjor, stoppet syklene og testet dem på en teknisk sak, antagelig på noen ruller de har med seg.
Var sperra opphevet, beslagla de syklene ( ! )
Var nok litt uklar med det, jeg nevnte at jeg måtte finne en som har sperre på 25 max da, så den er vanlig sykkel.
 
Jepp, så da går nok det greit.


Ser de har Black Friday salg her i Spania, på mange sykler i de prisleiene rundt 2000-2500€


Denne har en Bosch-motor ser jeg, noe sånt kunne jo funket.
Jeg syns du skal prøvesykle. Ser ikke ut som det er demping i setet, og det kan oppleves slitsomt.....særlig dersom det er humpete og du har vært i butikken og sykler med en ryggsekk med noen kilo i.
Detaljene teller. Akkurat den detaljen fikk meg til å kvitte meg med en fullt fungerende sykkel uten demping og kjøpe en ny med demping i setet. Følte det som et slag i ryggsøylen for hver jævla hump (som det er mange av her).
Men jeg tror det finnes universal setepinne med demping som passer til de fleste sykler, det kan kanskje skiftes ut på en moderne sykkel.
 
Jeg syns du skal prøvesykle. Ser ikke ut som det er demping i setet, og det kan oppleves slitsomt.....særlig dersom det er humpete og du har vært i butikken og sykler med en ryggsekk med noen kilo i.
Detaljene teller. Akkurat den detaljen fikk meg til å kvitte meg med en fullt fungerende sykkel uten demping og kjøpe en ny med demping i setet. Følte det som et slag i ryggsøylen for hver jævla hump (som det er mange av her)
Er jo mulig å bytte sete da, har gjort det før på sykkel for et komfortabelt sete, så det er vel ikke noe annerledes på elektriske sykler at man ikke kan bytte det?

Er derimot enig i at det å prøve sykkel er lurt uansett for å teste det, men akkurat setet burde det jo være mulig å investere i å bytte for noe man selv syntes et komfortabelt.
 
Er jo mulig å bytte sete da, har gjort det før på sykkel for et komfortabelt sete, så det er vel ikke noe annerledes på elektriske sykler at man ikke kan bytte det?

Er derimot enig i at det å prøve sykkel er lurt uansett for å teste det, men akkurat setet burde det jo være mulig å investere i å bytte for noe man selv syntes et komfortabelt.
Jeg snakker ikke om setet, men om den setepinnen som setet er festet på. Setepinne med en hydraulisk sylinder eller en fjær inni.
 
Performance Line CX er en av de beste Bosch-motorene, som får deg lett opp de bratteste bakker. 85 Nm. Bra størrelse på batteriet også (625 w). Sjelden man ser den motoren på så billige sykler.

Ser det er en del deler fra Tektro, som er et billigmerke med litt halvveis rykte. Men jeg hadde Tektro bremser og gir på min forrige sykkel, og det funket helt fint.

Du får i hvert fall en veldig god pakke på motor/batteri for 2100 Euro om du går for den sykkelen.

Her kan du lese litt mer om CX-motoren. Legg merke til prisen på syklene med tilsvarende motor, nederst i artikkelen.
 

Nyeste kunngjøringer

Tråder du følger

Mest likte innlegg

Tilbake
Topp